Тлумачення законодавства про місцеве самоврядування: до кого звертатись Написати статтю стосовно цього мене змусила ситуація, у якій нині знаходяться депутати місцевих рад та працівники органів місцевого самоврядування. Мені вона відома з огляду на те, що вже багато років поспіль я долучений до проведення навчальних семінарів (вебінарів) із депутатами місцевих рад та посадовими особами місцевого самоврядування. У чому вона полягає, читайте далі. Дуже хочу вірити, що ви дочитаєте все ж таки до кінця цю статтю. Якщо так, то маю надію, що невдовзі буде зведено до мінімуму кількість випадків притягнення посадових осіб до відповідальності у зв’язку з порушенням норм законодавства.
Зміни у використанні майна закладів освіти: можливості чи обмеження? У зв’язку з прийняттям Закону України від 02.11.2021 № 1839-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо використання майна ліквідованих комунальних закладів загальної середньої освіти у сільській місцевості».
Автоматичний перехід прав на землю: як працюватиме Принцип «земля слідує за нерухомістю» тривалий час був закріплений чинним Земельним (ст. 120) та Цивільним кодексами України (ст. 377). Звучав він так: до особи, яка набула право власності на житловий будинок, будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, установлених для попереднього землевласника (землекористувача). Однак говорити про його успішну практичну реалізацію ми, на жаль, не можемо. Пов’язано це було з наявністю прогалин та недосконалістю окремих норм земельного, цивільного законодавства, законодавства у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, які регулювали перехід прав на земельну ділянку у зв’язку з переходом права на розміщений на ній об’єкт нерухомого майна.Разом з тим, можна сказати, що 2021 рік став ключовим в усуненні наявних прогалин у питанні правового регулювання автоматичного переходу прав на земельну ділянку у разі відчуження нерухомого майна, яке на ній збудоване, і пов’язано це з прийняттям двох законодавчих актів. Так, 02.02.2021 було прийнято Закон України № 1174-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо єдиної правової долі земельної ділянки та розміщеного на ній об’єкта нерухомості»1, який набрав чинності 28.10.2021, а 08.09.2021 — Закон України № 1720-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо переходу прав на земельну ділянку у зв’язку з переходом прав на об’єкт нерухомого майна, який на ній розміщено»2, що набере чинності 01.01.2022. Законом № 1174 фактично викладено в новій редакції ст. 120 Земельного кодексу України3 та ст. 377 Цивільного кодексу України4, зміст яких зводиться до автоматичності переходу прав на земельну ділянку у разі переходу права на нерухоме майно, тоді як Закон № 1720 охоплює ширше коло правових питань, пов’язаних із таким переходом, ще більш розширює ст. 120 ЗК, а також включає зміни до норм, якими визначаються особливості реєстраційних дій щодо переходу речових прав на земельну ділянку. Розглянемо детальніше, що передбачають ці зміни та як вони працюватимуть.
Нова Методика нормативної грошової оцінки земель Кабмін постановою від 03.11.2021 № 1147 затвердив нову Методику нормативної грошової оцінки земельних ділянок(набула чинності 10.11.2021). Вона розроблялася з розрахунку безумовного дотримання існуючого рівня надходжень до місцевих бюджетів. Щонайменше про це заявили в Міністерстві аграрної політики та продовольства України. Нижче в цьому матеріалі наводимо загальне роз’яснення, яке було надане профільним міністерством щодо нового документа. Можна ознайомитися за посиланням: www.facebook.com/102571118190757/posts/410130090768190/.
Затвердження ОМС техдокументації з нормативно-грошової оцінки земель Підставою для підготовки цього матеріалу стали непоодинокі запитання органів місцевого самоврядування в частині застосування нещодавно прийнятої Урядом Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Зокрема, чи має новий документ застосовуватись до тієї документації, яка вже розроблена? Ми спробували знайти відповідь на це запитання. Вона свого часу була підготовлена Дергеокадастром і віднайшла своє закріплення у листі від 15.11.2021 № 12-28-0.222-14228/2-21. Нижче наводимо його зміст.
Філії — структурні підрозділи закладів освіти Відокремлені структурні підрозділи, філії та представництва, що ж може функціонувати в комунальному закладі освіти? Питання «структуризації» закладів освіти наразі залишаються актуальними. Основна мета упорядкування структури освітніх закладів — створення якісної системи освіти та ефективне використання органами місцевого самоврядування бюджетних коштів, призначених для освітньої галузі. Власне, про структуру й поміркуємо в нашому матеріалі.
Автономія закладів освіти: чи все так просто Що таке автономія закладу освіту? Чи у багатьох вона є і яка, власне, вона? Цими запитаннями переймаються і керівники закладів освіти, і їх засновники, і уповноважені органи. Не буду тут викладати свої філософські роздуми щодо цієї теми, а одразу перейду до справи. Отже, більш детально про ці та інші питання — у моєму матеріалі нижче.
Відключення електропостачання в разі несплати Нині актуально стоять питання заборгованості населення за надані йому житлово-комунальні послуги, відключення таких споживачів від електромереж тощо. Тож вирішили надати невелику інформацію, щоб ви, наші читачі, по можливості поділилися нею з жителями ваших територіальних громад. Із нею, до речі, можна ознайомитися в тому числі за посиланням: www.nerc.gov.ua/?news=12415
«Невакцинування» не тягне відповідальності Уже декілька номерів поспіль ми висвітлюємо питання вакцинування від гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, крізь призму трудових відносин. Цей номер не став винятком, і, ми ще раз зупинемо на цьому вашу увагу, в першу чергу для того, щоб не відбувалося порушень ні з боку роботодавців, якими виступають в тому числі органи місцевого самоврядування, ні з боку самих працівників. Також у цьому матеріалі будуть наведені запит фізичної особи та відповідь на нього Міністерства економіки України, які ми знайшли на сайті (dostup.pravda.com.ua/). Одразу попереджаємо, що запит стосувався питань вакцинування працівників сфери освіти, але, повірте, для представників ОМС він від цього не стає менш актуальним, і ось чому. Запитувачка цікавилася не лише правовими підставами, відповідно до яких педагогічні працівники підлягають обов’язковій вакцинації, а ще й можливістю, зокрема, притягнення їх до відповідальності за відмову здійснити щеплення.
Пониження ступеня навчального закладу: судова справа Тема оптимізації мережі закладів освіти та їхніх філій активно обговорюється не тільки посадовими особами органів місцевого самоврядування, а й мешканцями територіальних громад, які відстоюють право на освіту своїх дітей. Але, коли вирішення спірного питання доходить до суду, потрібно враховувати всі нюанси правових норм, які регулюють оскаржувані рішення органів місцевого самоврядуванняя. У цьому матеріалі розглянемо судову справу, яка вмістила в собі детальний аналіз майже всіх законодавчих актів, що регулюють питання здійснення повноважень органу місцевого самоврядування в частині управління закладами освіти.
Призупинення діяльності закладу освіти: чи порушено права позивача Тема оптимізації мережі закладів освіти ще, думаю, довго не буде давати спокою органам місцевого самоврядування. Здебільшого це пов’язано з неоднозначністю, а подекуди і складністю в частині застосування положень законодавства у сфері освіти. Непоодинокими є випадки, коли рішення місцевих рад, які стосуються припинення закладів освіти, а подекуди і призупинення їх діяльності, оскаржуюються невдоволеними членами територіальної громади. Судова практика в цій частині також не є однозначною. Скажемо більше, частіше суди стають на бік позивачів, але трапляється й інше. Нижче наведемо приклад однієї такої справи. Візьміть її собі до уваги та в разі потреби скористайтеся тими нормами, якими оперував суд, ухвалюючи своє рішення.