Олександр Солонтай: «Статусний» депутат — бути на «одній хвилі» з громадою Нарешті вже в лютому можемо говорити про те, що маємо більш-менш повну та зрозумілу картинку в усіх громадах та по всіх областях: скільки депутатів обралося, від яких політичних сил, з яким попереднім професійним та життєвим досвідом, мотивовані чи не дуже на працю тощо. У цьому розумінні є дуже важливим та необхідним, у тому числі, розуміти, як складаються взаємовідносини депутатів з головою, посадовими особами органів місцевого самоврядування, виборцями, громадою в цілому. Тому ми вирішили попитати у нашого гостя — Олександра Солонтая, враховуючи його багаторічний досвід, як він бачить «післявиборчу» ситуацію в громадах.
Надання ділянки в надрокористування. Яка роль ОМС? «Як відбувається погодження з ОМС надання ділянки в надрокористування (для видобутку корисних копалин місцевого значення)? Це відбувається через рішення сесії чи прямо укладається угода між ОМС і підприємством? Спецдозвіл на видобування надр є, гірничий відвід теж». Це запитання, яке поставив один із користувачів нашого чату в Телеграм (до речі, там дуже багато вже ваших колег, які спілкуються з різних тем та дають один одному поради, тож доєднуйтеся). От і ми вирішили не обмежуватися стислою відповіддю в чаті, а надати розгорнуту.
Землі & кошти, або Практика наповнення місцевого бюджету за рахунок земель Упевнені, що проблеми малих надходжень від землекористування в місцевий бюджет, неповної інформації щодо землекористувачів, а також значної витрати часу на пошук інформації по землевласниках та атрибутивної інформації по земельних ділянках знайомі багатьом громадам. Чи можна вирішити ці проблеми та протягом якого строку? Чи вдалось комусь це зробити? Давайте подивимось на досвід Линовицької селищної ради Чернігівської області (практика впроваджувалась у 2020 році), де зіткнулись із такими ж проблемами та знайшли шляхи їх вирішення.
Актуальне запитання. Про сплату ПДФО великими платниками податку У зв’язку із адміністративно-територіальною реформою сформована територіальна громада отримала декілька підприємств, які відносяться до великих платників податку та ще й мають відокремлені підрозділи. Як саме вони сплачують податок на доходи фізичних осіб (ПДФО) з працівників, що в них працюють?
Організація та надання адмінпослуг. Чи все так просто? Адміністративні послуги, точніше — їх наближення до людей, стали чи не головним лозунгом всіх тих реформ, які ми спостерігаємо з 2014 року в усіх куточках нашої держави. Що отримали? Укрупнені громади, більший перелік повноважень для ОМС, ну і, напевно, наближення послуг до населення. Чому напевно? Тому що ситуація у всіх різна, як показує практика. Більше того, намагання певних експертів, чиновників, міністерств тощо напрацювати якісь єдині підходи до надання послуг масштабовано, може, й виходить, але як копнеш глибше, розумієш, що кожен собі хазяїн (я маю на увазі органи місцевого самоврядування). І біда багатьох спеціалістів, які хочуть навести лад у сфері адмінпослуг, в тому, що вони є вузькопрофільні та, на жаль, здебільшого не розуміються на особливостях внутрішньої побудови роботи органів місцевого самоврядування, прийняття на службу, покладення обов’язків на посадових осіб ОМС тощо. Тому те, що ідеально працювало в райдержадміністраціях, подекуди непередбачувано «спрацьовує» на базовому рівні місцевого самоврядування. Свідченням тому є безліч питань, які сьогодні виникають у представників органів місцевого самоврядування, особливо після прийняття Закону України від 03.11.2020 № 943-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації мережі та функціонування центрів надання адміністративних послуг та удосконалення доступу до адміністративних послуг, які надаються в електронній формі». Розберемо його.
Надання адміністративних послуг соціального характеру у ЦНАПі 27.11.2019 відбулось урочисте відкриття сучасного, прозорого, просторово забезпеченого, логістично зрозумілого Центру надання адміністративних послуг Чернігівської територіальної громади Запорізької області, який став одним із найбільших ЦНАПів Запорізької області.
Актуальне запитання. Про проєкти виконавчих органів Чи обов’язково висвітлювати на сайті міської ради: 1) усі посадові обов’язки працівників установи; 2) чи повинні зберігатися проєкти рішень сесій та виконкому після їх прийняття? Якщо згідно з «порядком забезпечення доступу до публічної інформації» та Регламенту роботи ради це не передбачено?
Місцеві вибори — 2020: порція роз’яснень До вашої уваги пропонуємо огляд листа Мінекономіки від 19.10.2020 № 3512-06/63256-09, що стосується теми місцевих виборів та відповідає на купу запитань, які ви ставили (а подекуди і продовжуєте це робити) на сторінці видання у Фейсбук та у нашому чаті на Телеграм-каналі. Додамо, що навряд чи ви б самостійно шукали подібні роз’яснення, витрачаючи купу робочого часу. Для вас ми відшукали корисний матеріал, який дійсно зацікавить та знадобиться вам у подальшому. Відповідний лист був отриманий на запит певної особи наступного змісту: «Посади сільського, селищного, міського голови і секретаря відповідної ради є виборними. З урахуванням того, що їх повноваження обмежені певним строком, трудові відносини з такими особами оформлюють шляхом укладення строкового трудового договору, відтак виникають такі запитання ». Запитання та відповіді на них ми виклали у зручному форматі. Відповідний лист у разі потреби можна знайти за посиланням: dostup.pravda.com.ua/request/pro_nadannia_informatsiyi_112.
Актуальне запитання. Про оплату праці педагогічних працівників На території громади в наших загальноосвітніх навчальних закладах створені інклюзивні класи для дітей, які потребують особливих умов навчання. Як змінюється оплата праці педагогічних працівників (вчителів, асистента вчителя, вихователя групи подовженого дня), що працюють в інклюзивному класі, у зв’язку з тим, що посеред навчального року за результатами повторного обстеження в інклюзивно-ресурсному центрі певна дитина вже не потребує особливих умов навчання, а інших дітей, які б потребували особливих умов навчання, в цьому класі та в групі подовженого дня немає?
Які декларації потрібно подавати, якщо звільнились із публічної служби? Під час кампанії декларування подати декларацію необхідно не тільки особам, які наразі працюють на публічній службі, але й колишнім посадовцям, які звільнились у 2020 році. Такі особи мають подати декларацію типу «після звільнення», а не «щорічну» декларацію. Загалом, якщо особа звільняється з посади, яка передбачала подання декларацій, то їй потрібно подати два типи декларацій — перед звільненням та після звільнення. У Роз’ясненні НАЗК, опублікованому за посиланням nazk.gov.ua/uk/novyny/yaki-deklaratsiyipotribno-podavaty-u-razi-yakshho-vy-zvilnylysya-z-publichnoyi-sluzhby/, ви знайдете цікаву інформацію, яка обов’язково знадобиться в роботі. З огляду на безліч запитань до редакції з цього приводу, ми вирішили узагальнити інформацію, надану НАЗК.
Служба в ОМС. Граничний вік перебування Змінами до Закону України від 10.12.2015 № 889-VIII «Про державну службу». 06.12.2020 нові норми набули чинності. Тож на що можуть розраховувати органи місцевого самоврядування і посадові особи, розповімо у цій статті.
Мовний Закон: роз’яснення юристів системи надання безоплатної правової допомоги1У супермаркеті та в інтернет-магазині, у кав’ярні, ресторані, банку, на АЗС, в аптеці чи бібліотеці – обслуговування має бути українською. Лише на прохання клієнта його персональне обслуговування може здійснюватися іншою мовою. Так, з 16 січня 2021 року відповідно до статті 30 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» (далі – Закон) всі надавачі послуг незалежно від форми власності мають обслуговувати споживачів і надавати інформацію про товари і послуги державною мовою.
Про прийняття відповідного Закону, набрання чинності статті 30 Закону, запровадження штрафних санкцій, механізм реагування та про інші нововведення розповідає юрист Сумського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Богдан Сюркало.