Правове підґрунтя діяльності органів місцевого самоврядування Сьогодні в нас у гостях Олександр Магдаліц, юрист, координатор юридичних проєктів «Карітас Маріуполь», експерт із земельних питань, який здійснює свою основну діяльність у Донецькій та Луганській областях та постійно співпрацює з громадами цих регіонів. От і вирішили ми попитати пана Олександра, чи є якісь відмінності або, можливо, складності в правозастосовній практиці, з якими він стикався, надаючи допомогу представникам означених громад.
Ринок землі сільськогосподарського призначення: основні питання З набранням чинності Законом України від 31.03.2020 № 552-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо умов обігу земель сільськогосподарського призначення» (з 01.07.2021) в Україні запроваджено ринок землі сільськогосподарського призначення. Його функціонування пов’язане з низкою питань, які в тій чи іншій мірі хвилюють власників та набувачів земельних ділянок, найважливіші з яких пропонуємо розглянути в цій статті.
Розбір питань щодо проведення земельних торгів До редакції видання «Місцеве самоврядування» звернулися представники територіальних громад Донецької, Луганської та Херсонської областей стосовно отримання відповідей на деякі запитання щодо процедури проведення земельних аукціонів. Попереду складний бюджетний рік, податки з оренди земельних ділянок є однією з основних складових бюджетів громад. Саме тому громади цікавлять відповіді на низку запитань у сфері земельних відносин, у тому числі й щодо особливостей проведення земельних аукціонів на територіях поблизу лінії зіткнення.
На початку цього місяця за підтримки видання «Місцеве самоврядування» було проведено семінар «Нові правила проведення земельних торгів та особливості системи аукціонів», під час якого було порушено низку питань з практичного застосування процедури проведення електронних земельних торгів, затвердженої Урядом. Отже, нижче наводимо запитання громад та відповіді на них, надані фахівцями Держгеокадастру та спеціалістами ДП Прозорро.
Майнові права та обов’язки громад в особі виконавчих органів: об’єкти нерухомості у сфері освіти Численні зміни законодавства в освітній галузі, а саме в її структурі, системі організації та управління, які починаючи з 2017 року відобразились у більшості актів законодавства у сфері освіти і науки, значно змінили повноваження органів управління, їх права та обов’язки. У свою чергу, аналіз законодавчих змін породжує виникнення низки запитань щодо організації освітньої структури, її оптимізації та забезпечення максимальної ефективності. Вирішення всіх цих моментів не можливе без визначення правового базису щодо управління комунальним майном закладів освіти та його використання в процесі діяльності освітніх установ, а також після припинення юридичної особи (закладу освіти) у зв’язку з її реорганізацією або ліквідацією. Чому так, ви запитаєте? Та тому, що основою створення та функціонування закладу освіти є наявність майна, на базі якого він створюється і на підставі якого формується його правовий статус. Про все це і йтиметься нижче у матеріалі.
Хто може заміщувати старосту та як це здійснюється До нашої редакції звернулися із запитаннями такого характеру. Нема старости. Чи можна його обов’язки тимчасово покласти на радника або консультанта розпорядженням міського голови? Чи може тоді ця особа виконувати всі обов’язки старости, які прописані в Положенні? Чи взагалі це буде правомірно?
Соціальні послуги: визначення потреб Тема соціального захисту та надання соціальних послуг, зокрема, є актуальною для органів місцевого самоврядування з огляду на те, що вони є відповідальними за забезпечення надання базових соціальних послуг мешканцям громади. Тож у цій статті розглянемо основні моменти, які стосуються визначення потреб у наданні соціальних послуг у громадах.
Позиція Міністерства розвитку громад та територій України щодо новел Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку інституту старост» № 1638-IX Нижче наводжу вам інформацію, яку знайшли на теренах Інтернету і з якою можна ознайомитися, щонайменше на час підготовки цього матеріалу, за посиланням: mezhova.otg.dp.gov.ua/ua/novini-ta-podiyi/novini/poziciya-ministerstva-rozvitku-gromad-ta-teritorij-ukrayini-shchodo-novel-zakonu-ukrayini-pro-vnesennya-zmin-do-deyakih-zakoniv-ukrayini-shchodo-rozvitku-institutu-starost-1638-ix. Одразу скажу, що з деякими тезами не погоджуюся, а деякі залишають по собі запитання. Тому, власне, було вирішено сформувати свої коментарі, з їх підкріпленням правовими нормами.
Вакцинація чи відсторонення від роботи: хто та на що має право Останній місяць, точно можна сказати, проходив під гаслом, змістом якого було порушення прав когось із суб’єктів: деякі, наприклад вчителі, говорили про те, що їх права порушуються примушенням до вакцинування, батьки дітей говорили, що їх права будуть порушені, якщо не змусити вчителів вакцинуватися, ну і так далі. Можу сказати, протягом декількох місяців було направлено безліч запитів до різних міністерств, які складалися в тому числі й пересічними громадянами, з приводу обов’язковості вакцинування та законності питання відсторонення від роботи, у разі якщо особа не захоче піддавати себе таким медичним процедурам. Я також вирішила трохи уваги приділити цій темі, окільки органи місцевого самоврядування є засновниками закладів освіти, отже мають володіти повною інформацією з цих питань.
Секретар ради: посадова інструкція та «виконавчі» повноваження Тема оптимізації роботи посадових осіб завжди актуальна для органів місцевого самоврядування. Тому в посадових інструкціях часто-густо можна зустріти дуже різні повноваження, а інколи — й несумісні із посадовим статусом, визначеним законодавчими нормами. Тож у цій статті аналізуємо норми покладання повноважень на секретаря сільської ради.
Нагадано про підстави та наслідки відсторонення працівника від роботи Витяг із Роз’яснення головного державного інспектора відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Управління Держпраці в області Олени Коломійчук (ознайомитися можна за посиланням: kr.dsp.gov.ua/index.php/5837-vi03-06-21)
Невиконання рішення суду: кримінальна відповідальність голови Я часто аналізую судову практику, під час чого знаходжу цікаві справи. Одну з таких хочу вам сьогодні навести. Як на мене, вона заслуговує на вашу особливу увагу, оскільки нею створено певний прецедент, який найближчим часом може набути масштабних розмірів. У цій справі важливими та корисними є обґрунтування суду, які лягли в основу його остаточного рішення і мали негативні наслідки для сільського голови, який свого часу не забезпечив виконання судового рішення про поновлення на посаді раніше звільненого секретаря.