Темы статей
Выбрать темы

Планування державних закупівель як обов’язкова передумова для їх здійснення

Дуброва Ярослава, заступник начальника відділу моніторингу ризикових операцій Управління контролю за ризиковими операціями та державними закупівлями Держфінінспекції України

Як свідчить практика, на етапі планування закупівель виникає не менше питань, ніж на інших етапах здійсненнядержавних закупівель. З одного боку, це пов’язано з неузгодженістю норм, які регулюють планування, з іншого боку, з людським фактором: неуважністю, незнанням певних особливостей процессу планування посадовими особами замовника.

Примітно, що автор цього матеріалу побувала, як кажуть, по обидва боки барикади: у ролі замовника (як член комітету з конкурсних торгів) і контролера (як держфінінспектор). Тож отриманий досвід сьогодні передаємо нашим читачам і поговоримо про особливості та окремі нюанси планування державних закупівель.

ВИКОРИСТАНІ ДОКУМЕНТИ

Закон № 2289 — Закон України «Про здійснення державних закупівель» від 01.06.2010 р. № 2289-VI.

Закон № 1197 — Закон України «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2014 р. № 1197-VII.

Типове положення — Типове положення про комітет з конкурсних торгів, затверджене наказом Міністерства економіки України від 26.07.2010 р. № 916.

 

ВИКОРИСТАНІ СКОРОЧЕННЯ

Мінекономіки  Міністерство економіки України.

Мінекономрозвитку, Уповноважений орган — Міністерство економічного розвитку і торгівлі України.

 

У кінці кожного року, напевно, перед більшістю замовників постає два найважливіших питання: встигнути здійснити закупівлі до кінця року та запланувати нові на наступний. При цьому більша частина роботи з цих питань припадає на комітет з конкурсних торгів замовника, адже саме комітет планує та здійснює закупівлі в організації в силу приписів ч. 4 ст. 11 Закону № 1197. Можна з упевненістю стверджувати, що процес планування державних закупівель у замовника є не менш важливим питанням, аніж проведення процедури закупівлі, і потребує знання певних особливостей при плануванні та врахування окремих нюансів.

Напевно, що на процес планування здійснення державних закупівель впливають різні чинники: і зовнішні, і внутрішні. Одним із зовнішніх чинників є власне специфіка бюджетного планування в Україні.

Разом з тим одним із факторів ризику при плануванні держзакупівель є те, що у «держзакупівельному» законодавстві не визначено відповідний механізм щодо планування.

Водночас як внутрішній чинник можна відмітити те, що досить часто перед замовником постає питання щодо неможливості в повній мірі спрогнозувати потребу в товарах, роботах, послугах, а також розрахувати очікувану вартість закупівлі, наприклад, послуг, що супроводжують товар, додаткових необхідних робіт.

 

З ЧОГО ПОЧИНАЄТЬСЯ ПЛАНУВАННЯ

Щоб комітет з конкурсних торгів розглядав проект річного плану на своєму засіданні, необхідно, щоб структурні підрозділи замовника, які мають потребу в тій чи іншій закупівлі товарів, робіт або послуг, надали інформацію щодо такої потреби до комітету з конкурсних торгів для формування річного плану закупівель.

При цьому Закон № 1197 не встановлює обов’язку для замовника планувати здійснення державних закупівель виключно на підставі затвердженого кошторису, фінансового плану (плану асигнувань, плану використання бюджетних (державних) коштів).

Водночас не можна не звернути увагу на той факт, що нині чинна норма розд. ІІІ Типового положення, згідно з якою саме комітет з конкурсних торгів відповідає за організацію та проведення процедур закупівель. При цьому в процесі роботи комітет забезпечує реалізацію в тому числі й таких функцій, як планування протягом року здійснення процедур закупівель відповідно до затвердженого кошторису, фінансового плану (плану асигнувань, плану використання бюджетних (державних) коштів), а також складення та затвердження річного плану державних закупівель.

Варто зауважити, що наказ Мінекономіки від 26.07.2010 р. № 916 було видано на виконання ще Закону № 2289. Після набрання чинності 20 квітня 2014 року Законом № 1197 до цього наказу зміни не вносилися й нового наказу, яким би затверджувалося положення про комітет з конкурсних торгів, не видано.

При цьому увагу читачів також слід зосередити на тому, що відповідно до п. 2 розд. XI «Прикінцеві положення» Закону № 1197 передбачено, що до приведення законодавства України у відповідність із цим Законом закони та інші нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить Закону № 1197.

З огляду на зазначене, якщо комітет з конкурсних торгів спланує закупівлі, керуючись службовими, доповідними записками структурних підрозділів організації, розрахунками до кошторису тощо, в яких буде зазначено, що, в якій кількості, на яку очікувану вартість необхідно закупити, то в такому випадку буде дотримано вимоги Закону № 1197.

Також необхідно зауважити, що наразі до Закону № 1197 Мінекономрозвитку не надавало роз’яснення щодо механізму здійснення планування замовниками. Разом з тим до Закону № 2289 Мінекономрозвитку надавало роз’яснення від 17.11.2011 р. № 3302-25/14028-08 щодо планування закупівель та проведення процедур закупівель на наступний рік. Слід зазначити, що формулювання норми, передбаченої у Законі № 2289, яку роз’яснював Уповноважений орган у зазначеному роз’ясненні, не змінилося у новому Законі № 1197 й звучить, як можна побачити у таблиці нижче, так само:

 

Зміст положення (норми) Закону № 2289 (попередня редакція)

Зміст відповідного положення (норми) Закону № 1197 (нова редакція)

Стаття 11. Комітет з конкурсних торгів
4. Комітет з конкурсних торгів:
планує проведення процедур закупівель;
складає та затверджує річний план державних закупівель <...>

Стаття 11. Комітет з конкурсних торгів
4. Комітет з конкурсних торгів:
планує проведення процедур закупівель;
складає та затверджує річний план державних закупівель <...>

 

Та не все так райдужно, як здається… Тому наступний номер «Спецвипуску» буде присвячений саме механізму планування державних закупівель. У ньому ви зможете ознайомитися з певними нюансами такого планування та отримати практичні поради щодо цього.

App
Скачайте наше мобильное приложение Factor

© Factor.Media, 1995 -
Все права защищены

Использование материалов без согласования с редакцией запрещено

Ознакомиться с договором-офертой

Присоединяйтесь
Адрес
г. Харьков, 61002, ул. Сумская, 106а
Мы принимаем
ic-privat ic-visa ic-visa

Мы используем cookie-файлы, чтобы сделать сайт максимально удобным для вас и анализировать использование наших продуктов и услуг, чтобы увеличить качество рекламных и маркетинговых активностей. Узнать больше о том, как мы используем эти файлы можно здесь.

Спасибо, что читаете нас Войдите и читайте дальше