Для кого обов’язковий норматив?
Статтею 19 Закону № 875 для роботодавців установлено норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю. Хто саме зобов’язаний його виконувати і в якому розмірі, покажемо на рис. 1.
Рис. 1. Хто виконує/не виконує «інвалідний» норматив
Увага! Обов’язок щодо виконання «інвалідного» нормативу виникає у роботодавця, якщо фактична кількість працівників досягла 8 осіб. Хоча розрахунок самого «інвалідного» нормативу проводиться від СКШП за рік (як його розрахувати, читайте у статті «Середньооблікова кількість штатних працівників: як розрахувати»).
Якщо відразу після збільшення кількості працівників до 8 осіб роботодавець організує робоче місце для осіб з інвалідністю, то у нього не буде проблем з невиконанням «інвалідного» нормативу за рік. Якщо ж почекати до кінця року, щоб підрахувати СКШП за рік, — можливі штрафні «сюрпризи».
Кого зараховуємо в рахунок виконання нормативу?
Працівника з інвалідністю можна зарахувати в рахунок виконання нормативу тільки при одночасному виконанні двох умов.
1. Місце роботи на підприємстві, в установі, організації для нього є основним, тобто з веденням трудової книжки. Зовнішнього сумісника зарахувати в норматив не вийде.
2. Інвалідність має бути документально підтверджена. Як доказ підійде один з документів:
• копія довідки МСЕК про групу і причину інвалідності (форма № 157-1/о, затверджена наказом МОЗ від 30.07.2012 р. № 577);
• копія пенсійного посвідчення або посвідчення отримувача державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії.
Зверніть увагу!
Працівника можна зарахувати у виконання нормативу незалежно від установленої йому групи інвалідності.
Перед Звітом — реєстрація
Необхідність зареєструватися у Фонді безпосередньо пов’язана з обов’язком подання Звіту про виконання «інвалідного» нормативу. Механізм реєстрації у відділеннях Фонду визначений Порядком № 70.
Так, уперше зареєструватися у Фонді доведеться роботодавцям, у яких чисельність працюючих за основним місцем роботи у 2018 році збільшилася до 8 і більше осіб (п. 3 Порядку № 70). Зробити це потрібно у відділенні Фонду за місцем своєї держреєстрації до 1 лютого 2019 року. Тобто в цьому році останній день реєстрації — 31.01.2019 р.
Ну а якщо раптом не встигли зареєструватися у Фонді? Переживати не варто. Санкції за порушення строку реєстрації у Фонді законодавством не передбачені. Тому роботодавці можуть пройти реєстрацію безпосередньо перед поданням Звіту (до 1 березня 2019 року).
Для реєстрації у Фонді будуть потрібні деякі документи (див. рис. 2 нижче).
Оригінали всіх документів пред’являються під час подання заяви. Якщо ви надсилаєте заяву поштою, то копії документів слід засвідчити нотаріально (абз. 10 п. 3 Порядку № 70).
Рис. 2. Документи, необхідні для реєстрації роботодавця у Фонді
Важливо! Якщо установа вже зареєстрована у Фонді, то повторну реєстрацію проходити не потрібно.
А якщо минулого року роботодавець реєструвався у Фонді і подавав Звіт, а у 2018 році СКШП становило 7 осіб або менше? У цьому випадку Звіт за 2018 рік подавати не потрібно, але про ситуацію, що склалася, слід повідомити Фонд. Таке повідомлення складають письмово в довільній формі (лист Фонду від 27.04.2016 р. № 1/6-300102-01).
Про порядок заповнення та подання самого Звіту читайте в наступній статті.
Використані документи та скорочення
Закон № 875 — Закон України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21.03.91 р. № 875-XII.
СКШП — середньооблікова кількість штатних працівників.
Фонд — Фонд соціального захисту інвалідів.
ФОП — фізична особа — підприємець.