Місцеве самоврядування, лютий, 2018/№ 2

  • На шляху до розвитку фермерських господарств та сільгоспкооперації Наше видання вирішило долучитись до впровадження в життя положень одного з документів, який було прийнято Урядом ще в 2017 році. Йдеться про Концепцію розвитку фермерських господарств та сільськогосподарської кооперації на 2018 — 2020 роки1, схвалену розпорядженням КМУ від 13.09.17 р. № 664-р. У світлі змін, які передбачаються та пропонуються в сфері земельних відносин, вважаємо, що ідеї, які закріплені в Концепції, обов’язково втілять ради, які будуть сприяти розвитку як фермерських господарств, так і сільськогосподарської кооперації на їх території. Вважайте поданий нижче матеріал початком циклу статей, які будуть присвячені в майбутньому саме цьому питанню. Вам залишається лише знайомитися з ними та доводити їх до відома потенційних фермерів та засновників (членів) кооперативів.
  • ОМС як відповідач у судовому процесі: що змінилось? Погодьтесь, нерідко виникають ситуації, коли ОМС виступає в судовому процесі в ролі відповідача при оскарженні рішень, дій чи бездіяльності. Тому, аби належним чином представляти в суді свою позицію як відповідача та захищати себе, пропонуємо в цій статті розглянути права та обов’язки ОМС в адміністративному процесі. Крім того, як ви знаєте, набув чинності Закон України від 03.10.17 р. № 2147-VIII «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів»1, тому проаналізуємо зміни в цьому аспекті та визначимо, як діяти відповідачу за новими правилами адміністративного судочинства.
  • Примірний Порядок розгляду земельних спорів У попередньому номері нашого видання1 ми обіцяли вам підготувати примірний Порядок розгляду земельних спорів. Необхідність у розробленні такого документа ОМС продиктована відсутністю у Земельному кодексі України2 чіткої процедури розгляду вказаної категорії справ в ОМС. Отже, знайомтеся та беріть на озброєння.
  • Земельні спори: права, обов’язки та можливості суб’єктів У попередньому номері нашого видання ви мали можливість ознайомитися з матеріалом, в якому були викладені деякі моменти розгляду земельних спорів у так званому позасудовому порядку. Ми звернули вашу увагу на основні етапи провадження таких справ. У цій статті поговоримо про права зацікавлених сторін у вирішенні земельних спорів, а також про можливості, які надаються ОМС з метою вирішення цієї категорії справ. Крім іншого, зупинимося на особливостях прийнятого ОМС рішення: його обов’язковості для сторін спору, а також звернення його до виконання. Забігаючи наперед, означимо, що не завжди ОМС можуть вирішити земельний спір по суті в силу існування об’єктивних причин.
  • Відкликання депутата місцевої ради: як захиститися? Наразі вже непоодинокими є випадки ініціювання процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою. Цей виклик депутату є перевіркою, яка може мати негативні наслідки у вигляді припинення депутатської діяльності. З огляду на те, що законодавством встановлені чималі процедурні вимоги, саме тут і криється тактичне питання захисту депутата.
  • Бездіяльність ТВК: питання відмови від посади міського голови Приводом для написання вказаного матеріалу стала постанова Центральної виборчої комісії1 від 29.01.18 р. № 14, яку було прийнято за результатами розгляду скарги, поданої суб’єктом звернення, в якій він просив визнати протиправною бездіяльність міської виборчої комісії щодо неприйняття рішення про визнання відповідної особи такою, що відмовилася від посади міського голови міської ради об’єднаної територіальної громади за результатами виборів 27 березня 2016 року, та непризначення повторних виборів. У зв’язку з цим суб’єкт звернення просив ЦВК вжити відповідних заходів щодо призначення повторних виборів міського голови. Розглянемо нижче означену ситуацію, а також з’ясуємо, чи були підстави у ЦВК застосувати відповідних заходів до ТВК та відповідно призначити повторні вибори міського голови. Вказана стаття буде цікава тим радам, які планують об’єднуватися або вже почали вчиняти дії щодо об’єднання.
  • Дозволи на підземну воду: чи потрібні? Приводом для написання статті стало наступне запитання читача: «На балансі сільської ради перебувають водозабірна станція та сільський водогін. Питна вода забирається із каптажних колодязів, а не з артезіанської свердловини. Наше село знаходиться на такій місцевості, де перший шар води в землі розташований на глибині 70 м, тому не має змоги викопати навіть звичайних колодязів. Водозабірна станція розташована на березі річки, а вода подається вгору у село на висоту 75 м. У селі немає комунального підприємства, яке б могло обслуговувати станцію та водогін, а підприємці, які знаходяться на території села, відмовляються брати в оренду сільський водогін. Оплату електроенергії за постачання води у село здійснює населення. Аби допомогти громаді, рішенням ради була прийнята програма «Питна вода», відповідно до якої щомісяця із сільського бюджету у певному розмірі виділяють кошти для оплати нестачі по виставленим рахункам за електроенергію, використану на водозабірній станції для подачі води. Які дозволи на користування питною водою населенням мають бути у раді та хто має їх отримувати? Чи правомірним є надання сільською радою фінансування на часткову оплату рахунків за електроенергію, яка використовується на водозабірній станції для подачі води у село?
  • Актуальне запитання. Про обкладення ПДФО стипендій, призначених обласною радою Наша обласна рада призначила стипендії спортсменам — переможцям спортивних змагань. Чи треба такі суми обкладати податком на доходи фізичних осіб?
  • Рентна плата за надра: особливості розрахунку й зарахування Ще наприкінці 2016 року, а саме 20.12.16 р., було прийнято довгоочікуваний Закон України № 1793-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зарахування рентної плати за користування надрами для видобування нафти, природного газу та газового конденсату»1. З того часу багато місцевих рад із нетерпінням чекали часу, коли нарешті він зможе запрацювати. А запрацювати цей Закон зміг лише з 01.01.18 р., що встановлено самим документом. І, нарешті, цього бюджетного року вказаний документ із зазначеної дати є чинним. Про те, як саме місцеві ради можуть його використати на користь своїх громад, ми і поговоримо у статті.
  • Водопровід в оренду: як надати? Приводом для написання статті стало наступне запитання читача: «У 2016 році сільська рада побудувала в селі, де не було проведено централізованого водопроводу, власний водопровід для забезпечення питною водою населення. Рада має намір передати такий водопровід в оренду товариству з обмеженою відповідальністю (ТОВ) «Т», в якого на балансі знаходиться водонапірна башта. Це ТОВ має усі необхідні ліцензії та дозволи на водопостачання відповідно до вимог чинного законодавства. Чи може рада передати водопровід в оренду такому ТОВ без конкурсу та встановити орендну плату у розмірі 1 грн. у договорі оренди? Як це зробити?». Отже, надаємо відповідь. І, звичайно, не обійшлось без залучення кваліфікованого спеціаліста. За допомогою ми звернулись до Віталія Чоломбитька — начальника управління містобудування, архітектури та комунальної власності Чугуївської міської ради Харківської області.
  • Відчуження майна комунальної власності: базові моменти Підставою для написання вказаної статті стало запитання, яке надійшло від одного з читачів. Ось його суть: до комунальної власності територіальної громади сільської ради відноситься будівля адміністративного приміщення: загальна площа — 903,4 кв. м, будівля має 2 поверхи, рік побудови — 1968-й. Відповідно до висновку експертного будівельно-технічного дослідження будівля має фізичний знос 53 % та характеризується незадовільним технічним станом (експлуатація елементів будинку можлива лише за умови проведення їх ремонту). На ремонт будівлі потрібна значна сума коштів, яка у бюджеті сільської ради відсутня. На першому поверсі будівлі розміщені: виконавчий комітет сільської ради — сільська рада, поштове відділення, інші соціальні установи. Частину приміщення другого поверху орендує фізична особа-підприємець. Чи має право сільська рада продати будівлю, а потім її орендувати? Якщо так, то який порядок продажу?
  • Складення адмінпротоколу: уникаємо помилок Нагадаємо, що ч. 2 ст. 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення1 передбачає можливість для виконавчих комітетів сільських, селищних та міських рад уповноважувати посадових осіб на складення протоколів про адміністративні правопорушення2. В той же час, здійснюючи означений функціонал, необхідно пам’ятати, що мало уповноважити осіб, необхідно попіклуватися про те, аби вони навчені були правильно складати такі протоколи. Інакше неправильно оформлені документи можуть не дати очікуваного результату. Тобто правопорушника не буде притягнуто до адміністративної відповідальності, а всі дії, вчинені уповноваженими особами, будуть просто марною справою. Про те, яким чином необхідно складати протоколи та яких базових моментів дотримуватись, читайте у нашому матеріалі.
  • Актуальне запитання. Про встановлення вини особи під час закриття адміністративної справи Чи є необхідність під час закриття провадження у справах про адміністративні правопорушення у зв’язку із закінченням строків притягнення до адміністративної відповідальності встановлювати вину особи?
  • Позиція ДРС щодо обмеження в’їзду вантажних автомобілів На офіційному сайті1 Державної регуляторної служби України розміщено позицію цього компетентного органу стосовно прийняття органами місцевого самоврядування нормативно-правових актів, якими встановлюється обмеження в’їзду вантажних автомобілів, великогабаритних та механічних транспортних засобів на окремих ділянках автомобільних доріг загального користування. Нижче наведено зміст означеної позиції.
  • Позиція ДРС щодо безхазяйного та відумерлого майна/спадщини На офіційному сайті Державної регуляторної служби України розміщено позицію1 цього компетентного органу стосовно прийняття органами місцевого самоврядування нормативно-правових актів, якими встановлюється механізм виявлення, взяття на облік, збереження, передачі до комунальної власності безхазяйного та відумерлого нерухомого майна / спадщини. Нижче наведено зміст означеної позиції, тож ознайомлюйтесь та враховуйте у вашій роботі.
  • Запити: до старост і «від старост» У цій статті ми будемо говорити про запити, які як надходять до старост, так і можуть подаватися самими старостами. З одного боку, досить часто особи звертаються до ОМС із запитами в порядку доступу до публічної інформації. У зв’язку з цим, староста як посадова особа ОМС повинен знати свої повноваження у цій частині. З іншого боку, Закон України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»1 наділив старосту правом самостійно звертатись із запитами для здійснення своїх повноважень. Отже, в першому розділі статті ми розглянемо запити, які надходять до старост в порядку доступу до публічної інформації, а в другому — запити, які староста сам має право подавати в порядку виконання власних повноважень.
  • Актуальне запитання. Про проходження спецперевірки повторно обраними секретарями місцевих рад Чи повинні проходити спецперевірку повторно обрані секретарі місцевих рад? У трудовій книжці секретаря є запис «Обрана секретарем ради» у 2015 році та знову — «Обрана секретарем» у 2017 році на виборах до ОТГ.
  • Актуальне запитання. Про обґрунтування рішення НАЗК про проведення службового розслідування Чи зазначається у поданні або приписі Національного агентства (далі — НАЗК, Національне агентство), яке подається з метою виявлення причин та умов, що сприяли вчиненню корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, передбаченого ст. 1724 — 1729 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі — КУпАП), інформація про рішення суду в цій справі? Яким чином обґрунтовується припис чи подання для проведення службового розслідування? Адже службове розслідування стосовно особи щодо виявлення причин та умов, що сприяли вчиненню нею корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, може проводитися після набрання законної сили рішенням суду про притягнення такого суб’єкта декларування до адміністративної відповідальності за вказані вище правопорушення.
  • Огляд судової практики: оскарження рішень про добровільне об’єднання Процес добровільного об’єднання територіальних громад розпочався в 2015 році з прийняттям Закону України від 05.02.15 р. № 157-VIII «Про добровільне об’єднання територіальних громад»1. Станом на 01.01.18 р. в Україні пройшли перші місцеві вибори в 665 об’єднаних територіальних громадах2. Всі вони перейшли на прямі міжбюджетні відносини з Державним бюджетом України. Разом з позитивною динамікою утворення ОТГ формується і судова практика оскарження рішень про добровільне об’єднання територіальних громад. В цій статті ми поговоримо про те, що саме може стати підставою для оскарження рішень про добровільне об’єднання територіальних громад та які акти зазвичай підлягають оскарженню? Які правові наслідки тягне за собою скасування судом рішення про добровільне об’єднання територіальних громад?
  • Актуальне запитання. Про виклик учасників до суду До редакції надійшло цікаве запитання від читача щодо виклику учасників до суду, яке, вважаємо, буде цікаве багатьом. Читач запитує, яким саме чином здійснюється повідомлення про виклик до суду та де про це можна дізнатись?
  • Порушення строку внесення клопотання на розгляд ради як підстава для позову У цій статті ми поговоримо про судову практику розгляду позовів, предметом яких є порушення місячного строку для внесення клопотань про відведення безоплатно у власність земельних ділянок. Як приклад взята справа № 826/8112/16, в якій перше рішення суду було не на користь позивача, а рішення суду апеляційної інстанції винесене вже на його користь.
  • Актуальне запитання. Про виключення зі штату посади голови районної, обласної ради та їх заступників У законодавстві чітко не передбачено процедури виключення зі штату відповідного ОМС посади голови районної, обласної ради та їх заступників. Чи можливе їх виключення?
  • Актуальне запитання. Про спільну роботу близьких осіб в ОМС Чи має право працювати начальником ЖКП невістка сільського голови? За Статутом ЖКП підпорядковується безпосередньо сільському голові. Водночас, сільський голова проживає у місті, а невістка — у селищі, спільне господарство не ведуть. Чи поширюється обмеження щодо спільної роботи близьких осіб в ОМС на таку ситуацію?
  • Послуги соціальної підтримки: в умовах децентралізації влади Наша держава перебуває на шляху реформ та змін, не все можна назвати реформами і не у всіх галузях нашого з вами життя, але існують все ж таки сфери, в яких дійсно відбувається реформування. Спробуємо проаналізувати сучасний стан проведення реформ в окремій галузі та визначити можливі моделі результатів проведеного реформування у найбільш незрозумілій, але все ж таки такій необхідній соціальній сфері.
  • Вивчаємо європейський досвід: шкільна освіта Мені вдалося завдяки Проекту міжнародної технічної допомоги «Навчальні програми професійного зростання»1, донором якого є Уряд Сполучених Штатів Америки через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID), побувати в Королівстві Нідерланди та навчитись! Проект міжнародної технічної допомоги «Навчальні програми професійного зростання» здійснюється з метою передачі нових знань і навичок для покращення політичного, суспільного та економічного стану України, формування мереж професіоналів для поширення та застосування міжнародного досвіду в Україні. Основною метою навчальної програми було ознайомлення зацікавлених сторін, безпосередньо залучених до реформ децентралізації та шкільної освіти, з європейським досвідом. Власне, про набутий мною досвід і йтиметься.
  • Конкурс «Місцеве самоврядування — це ми!» Сьогодні діти та молодь несвідомо тримають в своїх руках майбутнє нашої Батьківщини. Для впровадження та закріплення результатів будь-яких демократичних реформ органи місцевого самоврядування мають усвідомлювати важливість роботи по формуванню соціально-відповідального світогляду молодого покоління. Для ефективності такої роботи методи, які використовуються тут, мають відповідати інтересам молодих людей.
?

За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить