25.12.2014

І до бабці не ходи: що чекає у 2015 році? (ч. 3)

Бухгалтерський облік

Кредитні спілки перейдуть на МСФЗ

З 01.01.2015 р. застосовувати МСФЗ (ст. 121 Закону про бухоблік) при складанні фінансової звітності та консолідованої фінансової звітності будуть зобов’язані :

— кредитні спілки;

— підприємства, що здійснюють господарську діяльність з управління активами (група 64.3 КВЕД ДК 009:2010).

Зверніть увагу! Такий строк переходу на МСФЗ для згаданих суб’єктів застережено в п. 2 Порядку подання фінансової звітності, затвердженому постановою КМУ від 28.02.2000 р. № 419.

 

Інвентаризація на новий лад

З 01.01.2015 р. набирає чинності нове Положення про інвентаризацію активів і зобов’язань, затверджене наказом Мінфіну від 02.09.2014 р. № 879.

Воно замінить:

Інструкцію по інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків, затверджену наказом Мінфіну України від 11.08.94 р. № 69;

Інструкцію по інвентаризації матеріальних цінностей, розрахунків та інших статей балансу бюджетних установ, затверджену наказом Головного управління Держказначейства від 30.10.98 р. № 90.

Нове Положення буде одне на всіх: ним повинні користуватися як юридичні особи (крім банків) і представництва іноземних суб’єктів господарювання, так і бюджетні установи.

Вникати в нові правила, які принесе Положення, поки що не будемо. Детально новинку обговоримо в найближчих номерах. Тут лише наведемо основні нюанси.

Об’єкти, періодичність і строки проведення інвентаризації в звітному році затверджує керівник розпорядчим документом

На відміну від старої Інструкції, в новому Положенні чітко зазначено, що під суцільну інвентаризацію потрапляють усі без винятку зобов’язання і всі активи підприємства незалежно від їх місцезнаходження (!). У такому ж порядку інвентаризують активи і зобов’язання, що обліковуються на позабалансових рахунках.

Суцільну інвентаризацію (тобто інвентаризацію в повному обсязі) доведеться проводити перед складанням річної фінзвітності або у разі припинення підприємства.

Серед підстав для проведення обов’язкової інвентаризації з’явилася і така, як перехід підприємства на складання звітності за МСФЗ. Крім того , сам перелік підстав став «відкритим» — проводити інвентаризацію потрібно буде і «в інших випадках, передбачених законодавством».

У форс-мажорних ситуаціях обсяг активів, що інвентаризуються, визначатиме керівник. А от при зміні матеріально відповідальних осіб інвентаризувати доведеться обсяг активів, що є на їх відповідальному зберіганні.

Як і раніше, створюється інвентаризаційна комісія. Щоправда, тепер не сказано, що вона діє постійно. Додатково до неї можуть створюватися робочі інвентаризаційні комісії.

Оновився склад інвентаризаційної комісії. Тепер до її складу можуть входити не тільки представники апарату управління, бухгалтерії та досвідчені працівники, обізнані з об’єктом інвентаризації, цінами, первинним обліком (інженери, технологи, економісти тощо), а й представники аудиторської фірми, а також суб’єкт підприємницької діяльності — фізособа, що здійснює ведення бухгалтерського обліку на підприємстві на договірних засадах.

Головну інвентаризаційну комісію очолює керівник підприємства (його заступник) або уповноважений керівник структурного підрозділу. Також уточнили, що у разі, коли бухоблік веде сам керівник, він самостійно очолює комісію.

Ще один нюанс — нові строки для обов’язкової інвентаризації перед складанням річної фінзвітності

У році, що минає, інвентаризацію потрібно було провести не раніше 1 жовтня звітного року. Нове Положення наказує проводити її до дати балансу в певні періоди:

— для необоротних активів, запасів, поточних біологічних активів, дебіторської та кредиторської заборгованостей, витрат і доходів майбутніх періодів, зобов’язань — у період трьох місяців до дати балансу. Інакше кажучи, строк колишній — не раніше 1 жовтня;

— для незавершених капітальних інвестицій, незавершеного виробництва, напівфабрикатів, фінінвестицій, грошових коштів, коштів цільового фінансування, зобов’язань у частині невикористаних забезпечень, розрахунків з бюджетом і за відрахуваннями на соцстрахування — в період двох місяців, тобто не раніше 1 листопада;

— для об’єктів основних засобів та інших матеріальних цінностей, які на дату інвентаризації перебуватимуть поза підприємством, зокрема, автомобілів, морських і річкових суден, які відбувають у тривалі рейси, — до їх тимчасового вибуття.

Нове Положення містить особливості інвентаризації окремих об’єктів (основних засобів, нематеріальних активів, запасів, готівки, заборгованості тощо) та правила складання інвентаризаційної документації.

Зверніть увагу! Жодних зразків документів у Положенні не наведено. У ньому просто дано дозвіл на використання власне створених інвентаризаційних документів — описів, актів, звіряльних відомостей і інших. Головне, що б вони відповідали вимогам, що ставляться до первинних документів Положенням про документальне забезпечення записів у бухобліку, затвердженим наказом Мінфіну від 24.05.95 р. № 88. Усі матеріали інвентаризації доведеться оформляти не менше ніж у  2-х примірниках.

 

Нове завдання для бухгалтера

З 07.02.2015 р. на зміну Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму» від 28.11.2002 р. 249-IV, прийде новий Закон України від 14.10.2014 р. № 1702-VII.

З цієї ж дати запрацює закладена ним у ч. 7 ст. 8 Закону про бухоблік нова норма. У ній передбачено, що головний бухгалтер або особа, на яку покладено обов’язок ведення бухобліку, зобов’язаний буде подавати в установленому порядку і у випадках, передбачених Законом № 1702, до Держфінмоніторінг інформацію про фінансові операції.

При цьому бухгалтер (особа, на яку покладено обов’язок ведення бухобліку) не несе дисциплінарної, адміністративної, цивільно-правової та кримінальної відповідальності за надання такої інформації, навіть якщо такими діями зашкодить юридичним або фізичним особам, та за інші дії, якщо він діяв у межах виконання Закону № 1702.

 

Звична довіреність на отримання ТМЦ скасовується

З 01.01.2015 р. наказ Мінфіну України від 30.09.2014 р. № 987 скасовує дію Інструкції про порядок реєстрації виданих, повернутих і використаних довіреностей на отримання цінностей, затвердженої наказом Мінфіну від 16.05.96 р. № 99.

Одночасно набирає чинності його нова норма, що доповнила п.п. 2.5 п. 2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Мінфіну від 24.05.95 р. № 88. У ній зазначено, що повноваження на здійснення господарської операції особи, яка в інтересах юридичної особи або фізособи-підприємця одержує основні засоби, запаси, нематеріальні активи, грошові документи, цінні папери та інші товарно-матеріальні цінності згідно з договором, підтверджуються відповідно до законодавства.

Тобто замість «залізної» довіреності на отримання ТМЦ, документами, що підтверджують повноваження особи, можуть бути письмовий договір, довіреність, складена відповідно до ЦКУ, акт органу юридичної особи тощо.

Майте на увазі! Довіреність як і раніше матиме право на життя, але перейде в довільну форму з довільними строками дії (але, звичайно ж, заздалегідь домовленими сторонами).

 

Нацстандарти для держсектора

Нарешті держсектор таки матиме свої національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку (НП(С)БО). Проте з 01.01.2015 р. набирають чинності не всі. Згідно з наказом Мінфіну від 25.11.2014 р. № 1163 (ср. ) дату появи деяких НП(С)БО відкладено ще на рік (очікується в  2016 році). Перелічимо їх:

1) затверджені наказом Мінфіну від 24.12.2010 р. № 1629:

— НП(С)БО 101 «Подання фінансової звітності»;

— НП(С)БО 102 «Консолідована фінансова звітність»;

— НП(С)БО 103 «Фінансова звітність за сегментами»;

— НП(С)БО 124 «Доходи»;

— НП(С)БО 126 «Оренда»;

— НП(С)БО 129 «Інвестиційна нерухомість»;

2) затверджене наказом Мінфіну від 25.01.2012 р. № 52 НП(С)БО 105 «Фінансова звітність в умовах гіперінфляції»;

3) затверджене наказом Мінфіну від 29.12.2011 р. № 1798 НП(С)БО 131 «Будівельні контракти»;

4) затверджені наказом Мінфіну від 18.05.2012 р. № 568:

— НП(С)БО 134 «Фінансові інструменти»;

— НП(С)БО 135 «Витрати».

А от ті НП(С)БО, які запрацюють з 01.01.2015 р., Мінфін дещо підправив — привів у відповідність до норм чинного законодавства.

Зустрічайте НП(С)БО, що набирають чинності з 01.01.2015 р.! Перелічимо їх:

1) затверджені наказом Мінфіну від 12.10.2010 р. № 1202:

— НП(С)БО 121 «Основні засоби»;

— НП(С)БО 122 «Нематеріальні активи»;

— НП(С)БО 123 «Запаси»;

2) затверджені наказом Мінфіну від 24.12.2010 р. № 1629:

— НП(С)БО 125 «Зміна облікових оцінок та виправлення помилок»;

— НП(С)БО 127 «Зменшення корисності активів»;

— НП(С)БО 128 «Забезпечення, непередбачені зобов’язання та непередбачені активи»;

3) затверджений наказом Мінфіну від 11.08.2011 р. НП(С)БО 130 «Вплив змін валютних курсів»;

4) затверджений наказом Мінфіну від 29.12.2011 р. № 1798 НП(С)БО 132 «Виплати працівникам»;

5) затверджений наказом Мінфіну від 18.05.2012 р. № 568 НП(С)БО 133 «Фінансові інвестиції».

Крім того, План рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ, затверджений наказом Мінфіну від 26.06.2013 р. № 611, доповнено новими рахунками. Запроваджуються зокрема:

рахунок 26 «Запаси для розподілу, передачі, продажу», та його субрахунки: 261 «Запаси для розподілу, передачі, продажу», 262 «Державні матеріальні резерви та запаси»;

субрахунок 716 «Доходи майбутніх періодів»;

субрахунок 851 «Витрати майбутніх періодів»;

субрахунок 841 «Витрати на амортизацію необоротних активів».

А до субрахунку 109 «Інші основні засоби» прос­то змінено пояснення — виключено документацію щодо типового проектування.