Радник старости

вересень, 2020/№ 3

  • На порозі чергові зміни до профільного закону: а що зі старостами? 2020 рік видається найпродуктивнішим роком, на моє, звісно, переконання, у частині змін до законодавства. Не встигаєш відстежувати, аналізувати, звикати, як на черзі нові зміни... І так весь рік. А якщо говорити про місцеве самоврядування, так тут узагалі — просто «головні герої» порядків денних. Адмінтерустрій, виборчі системи, повноваження органів місцевого самоврядування, зміна статусу окремих посад тощо. Це невеликий перелік з того, що ми спостерігаємо вже рік. Не встигли наші старости «оговтатися» після трансформації їх посади, як уже з’являється новий законопроєкт — і знову стосується частково старост.
  • Місцеві вибори — 2020. Трохи про головне Тема місцевих виборів у 2020 році нікого не залишає в спокої: ні виборців (мешканців територіальних громад, бо від того, кого оберуть, залежатиме подальша доля громади), ні потенційних кандидатів (бо запитань у частині застосування положень Виборчого кодексу України більше, ніж відповідей), ні експертів, які також часто губляться, який же варіант відповіді є правильним, бо їх може бути безліч (норми Кодексу дозволяють їх двочитання, тричитання тощо). Тому ми вирішили дати такі собі невеличкі рекомендації, як можна хоч трохи полегшити життя в цьому вирі заплутаних норм, строків, трактувань.
  • Хто такий староста? Говорять самі старости! Думка щодо створення цього матеріалу виникла в мене, як у головного редактора видання, після розміщення одного посту на сторінці нашого «Радника старости» у Facebook. Усі, напевно, пам’ятають той день, коли дізналися, що відтепер посада старости має дещо інший статус. Як це відобразиться на роботі старост у майбутньому, поки що залишається під питанням, оскільки дуже багато саме об’єктивних складових будуть підґрунтям для формування нового обличчя старости. Не буду в цьому матеріалі говорити багато про це. Можу сказати єдине, що в мене виникли побоювання в частині захищеності старост від можливих необґрунтованих рішень щодо них із боку органів місцевого самоврядування, депутатів, голови. Тому й захотілося мені показати реальну роботу старости, про яку мало хто знає, надати слово старостам, бо їм подекуди й поговорити нема коли за виконанням того обсягу повноважень, які вони здійснюють.
  • Бути чи ні дисциплінарній відповідальності старости? Застосування відносно посадових осіб ОМС законодавства, яке передбачає дисциплінарну відповідальність, викликає певні труднощі. І неоднакова судова практика у справах про визнання протиправними та скасування розпоряджень голів ОМС про накладення дисциплінарних стягнень є тому підтвердженням. Законом України від 16.07.2020 № 805-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення виборчого законодавства»1 внесено зміни до Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»2, Закону України від 07.06.2001 № 2493-III «Про службу в органах місцевого самоврядування»3 стосовно процедури призначення старости на посаду. Тож пропоную проаналізувати, чи вплинули ці зміни на притягнення старости до дисциплінарної відповідальності.
  • Карта можливостей для старост та громад Якщо гора не йде до Магомеда, значить, Магомед йде до гори, особливо, якщо це стосується залучення додаткового фінансування для вирішення нагальних потреб громади. Ми вже казали, що староста має бути в курсі подій, адже саме він може донести інформацію про існуючі можливості для тих, хто цього потребує. Як то кажуть, і громада задоволена, і староста робить велику справу. Яка карта можливостей стосовно залучення у громаду додаткових коштів є наразі актуальною?
  • Сімейна молочна ферма: відкрити — просто! Як знайти перспективу розвитку в українських селах? До процесу об’єднання територіальних громад це питання здебільшого турбувало лише сільських мешканців, які самотужки намагались щось зробити. Але завдяки децентралізації та реформі місцевого самоврядування в Україні кожне село та селище має безцінного помічника — старосту, з яким стало вирішувати місцеві негаразди значно легше. Адже ця людина не лише представляє інтереси мешканців старостинського округу, але й може надихнути зробити те, на що раніше з багатьох причин люди не наважувались. І, звичайно, старості варто знати та розповідати про те, як можна відродити бізнес на селі, наприклад, шляхом започаткування сімейного молочного бізнесу, адже майже в кожному селі є корови. Однак не кожен їх власник розуміє, як відкрити власну молочну справу. Чи дійсно в сучасних українських реаліях це можна зробити?
  • Роман Абрамовський роз’яснив, як діяти при виявленні стихійних звалищ із безхазяйними медичними відходами Адаптивний карантин у зв’язку з поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19 продовжує діяти, а отже, збільшується кількість використаних засобів індивідуального захисту та предметів догляду за хворими.
  • Актуальне запитання. Про програму «Фінансова підтримка фермерських господарств» До мене, як до старости села, звертаються фермери з такими запитаннями: «Чи дійсно за програмою «Фінансова підтримка фермерських господарств» фермерським господарствам передбачена доплата за єдиним внеском і як їм та за яких умов можна отримати таку фінансову допомогу?»
  • Актуальне запитання. Про можливість використовувати залишки освітньої субвенції на організацію дистанційного навчання Чи можна використовувати залишки освітньої субвенції на організацію дистанційного навчання?
  • Староста-лектор. Чи є це порушенням обмеження? Староста працює за сумісництвом у міжнародному «грантовому» проєкті лектором із написання проєктів на виконання бюджету участі територіальної громади. Чи можна таку діяльність вважати порушенням «антикорупційного» обмеження? Про нюанси застосування відповідних норм і думку редакції ви дізнаєтесь із цієї статті.
  • Актуальне запитання. Чи може староста бути депутатом «своєї» ради? У зв’язку із змінами законодавства про місцеве самоврядування читачі запитують: «Чи може староста бути депутатом «своєї» ради?»
  • Які зміни старостам приніс Закон № 805-ІХ? Закон України від 16.07.2020 № 805-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення виборчого законодавства»1, який набув чинності 23.07.2020, вніс кардинальні зміни щодо статусу старости, оскільки зачепив і наш профільний Закон України від 21.05.1997 № 280/ 97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»2. Що ж тепер чекає на старост?
  • Норми антикорупційного законодавства в роботі старости За новими нормами ст. 541 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування»1 кандидатура старости затверджується сільською, селищною, міською радою на строк її повноважень за пропозицією відповідного сільського, селищного, міського голови. Тож незважаючи на новий статус, на старосту, як і на інших посадових осіб місцевого самоврядування, поширюються вимоги та обмеження, установлені Законом України від 14.10.2014 № 1700 «Про запобігання корупції»2. Давайте згадаємо, які норми антикорупційного законодавства, окрім норм фінансового контролю, безпосередньо впливають на організацію роботи старости.
  • Карантин: новий рівень комунікації старости з громадою На сьогодні немає жодних підстав вважати, що людство перемогло коронавірус COVID-19 остаточно і безповоротно. На жаль, ми досі в очікуванні нових хвиль заражень, а перехід до режиму адаптивного карантину вказує, що в різних регіонах ситуація із зараженнями може змінюватись протягом лічених тижнів — як в сприятливий бік, так і в бік погіршення. Відповідно староста як перша ланка комунікації громади з органами місцевого самоврядування має адаптуватись під нові виклики.
  • Статус старости: європейський досвід Останні місяці ми всі спостерігали за змінами в законодавстві щодо інститутів місцевого самоврядування та місцевих виборів, наче за серіалом. Коли ж законодавець остаточно визначився, старост України очікував «сюрприз» — зміни в Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачають, що відтепер «староста затверджується сільською, селищною, міською радою на строк її повноважень за пропозицією відповідного сільського, селищного, міського голови». Такий перебіг подій змусив мене подумати про логіку процесів децентралізації в Україні взагалі, спонукав шукати відповідь на питання, чому спочатку староста обирався, а тепер «затверджується». Для цього я повернулася до «витоків» — згадала про започаткування інституту старост в Україні, ідеологію цього інституту на старті реформи. А потім звернулася до зарубіжного досвіду, який тією чи іншою мірою слугував бекграундом для реформи в Україні. Що з цього вийшло — читайте у матеріалі.
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити!
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд