Урахування дорожніх, кліматичних і інших експлуатаційних факторів проводиться за допомогою ряду поправочних коефіцієнтів, наведених у формі відсотків підвищення або зниження базового значення норми.
Для коригування лінійних норм можуть застосовуватись всі наведені у цьому розділі коригуючі коефіцієнти.
Для коригування норм на транспортну роботу можуть застосовуватись наведені коригуючі коефіцієнти за винятком 3.1.11 і 3.2.3.
Для коригування норм на роботу спеціального обладнання можуть застосовуватись тільки коригуючі коефіцієнти 3.1.1, 3.1.2, 3.1.9 та 3.1.10.
Право встановлення конкретних величин коефіцієнтів у регламентованих межах та термін їх дії надається керівникам підприємств та затверджується наказом (розпорядженням) по підприємству.
3.1 Норми витрат палива підвищуються у таких випадках:
3.1.1 Робота в зимових умовах — у залежності від фактичної температури повітря:
від 0 °С до -10 °С — до 5 %;
від -10 °С до -20 °С — від 5 % до 10 %;
від -20 °С і нижче — від 10 % до 15 %.
Примітка 1. Надбавка запроваджується після встановлення протягом не менш як трьох днів на восьму годину ранку температури в межах певного діапазону (за зведенням територіального підрозділу державної служби гідрометеорології або за результатами власних вимірювань, належним чином задокументованих) з першого дня встановлення температури або за рішенням керівництва підприємства може переглядатися кожен день.
Примітка 2. При здійсненні перевезень в інші кліматичні зони, у т. ч. за межі України, поправочний коефіцієнт встановлюється з урахуванням температурних умов початкового і кінцевого (а за необхідності і проміжних) пунктів слідування.
3.1.2 Робота в гірській місцевості при висоті над рівнем моря:
від 500 до 1500 метрів — до 5 %;
від 1501 до 2000 метрів — до 10 %.
3.1.3 Робота на дорогах зі складним планом (наявність в середньому на 1 км шляху більше п’яти заокруглень радіусом менше 40 м, тобто на 100 км шляху не менше 501 повороту) — до 10 %.
3.1.4 Робота в умовах міста:
з населенням до 0,5 млн. чол. — до 5 %;
з населенням від 0,5 до 1,0 млн. чол. — до 10 %;
з населенням більше 1,0 млн. чол. — до 15 %.
3.1.5 Робота, яка потребує частих технологічних зупинок, зв’язаних з завантаженням і розвантаженням, посадкою і висадкою пасажирів, тощо (в середньому більше, ніж одна зупинка на один кілометр пробігу — маршрутні автобуси, обслуговування поштових скриньок, інкасація грошей, обслуговування інвалідів, хворих, тощо) — до 10 %.
3.1.6 При виконанні робіт, що потребують понижених швидкостей (до 20 км/год.) в задовільних дорожніх умовах (перевезення крупногабаритних, вибухонебезпечних, скляних, крихких і т. п. вантажів, при виконанні сільськогосподарських робіт, робота кінознімальних і аналогічних спеціальних автомобілів, рух в колонах, тощо) — до 10 %.
3.1.7 Робота в важких шляхових умовах (в кар’єрах, їзда по полях, на лісових чи степових ділянках, по пересіченій місцевості тощо) — до 20 %.
3.1.8 Робота в надважких шляхових умовах в період сезонного бездоріжжя, снігових чи піщаних заметів, паводках та ін. стихійних лихах — до 35 %.
Примітка. Коригуючі коефіцієнти 3.1.6, 3.1.7, 3.1.8 застосовувати одночасно заборонено.
3.1.9 При пробігу першої тисячі кілометрів новими автомобілями і тими, що вийшли з капітального ремонту — до 10 %.
3.1.10 Для автомобілів, що експлуатуються більше 8 років — до 5 %.
3.1.11 Погодинна робота вантажних автомобілів (крім самоскидів) та вантажопасажирських або їх постійна робота як технологічного транспорту чи вантажних таксомоторів — до 10 %.
3.1.12 При учбовій їзді — до 15 %.
3.1.13 При використанні кондиціонера, установки «клімат-контроль» чи автономних систем обігріву (за умови відсутності норм на роботу зазначеного обладнання в додатку Г) — до 5 %.
3.1.14 Для автомобілів-фургонів та при обладнанні бортових автомобілів чи автопоїздів тентами — до 5 % при їзді за межами приміської зони.
Примітка. Приміською зоною вважається зона за межами міста з чисельністю більше 2,5 млн. чол. — до 50 км від межі міста, для міст з населенням від 0,5 до 2,5 млн. чол. — до 15 км від межі міста і з населенням менше 0,5 млн. чол. — до 5 км.
3.2 Норми витрат палива зменшуються у таких випадках:
3.2.1 Робота за межами приміської зони на дорогах із цементобетону, асфальтобетону, бруківки, мозаїки — до -15 %.
3.2.2 Робота за межами приміської зони на дорогах із бітумомінеральної суміші, дьогтебетону, щебеню (гравію) — до -5 %.
3.2.3 Експлуатація міських автобусів (помічених в таблицях А.3, А.4 знаком (*)) в режимі «на замовлення» або з іншою метою, але не на постійних маршрутах — до -10 %.
Примітка. Якщо автомобіль експлуатується в приміській зоні, поправочні коефіцієнти 3.1.4, 3.2.1, 3.2.2 не застосовуються.
3.3 Сумарний коефіцієнт коригування.
У випадку застосування одночасно кількох коригуючих коефіцієнтів розраховується сумарний коефіцієнт коригування, який дорівнює сумі цих надбавок (зменшуючі коригуючі коефіцієнти є від’ємними):
K∑ = K1 + K2 + ... + Кn (2)
3.4 Додаткове споживання палива.
Крім нормативних витрат палива дозволяється додаткове його споживання в таких обсягах:
— на внутрішньогаражні роз’їзди і технічні потреби (технічні огляди, регулювальні роботи, приробіток деталей двигунів і автомобілів після ремонту тощо) — не більше 1 % від загальної кількості палива, спожитого підприємством;
— не більше 10 л рідкого палива на місяць на один газобалонний (газодизельний) автомобіль для його запуску в холодну пору року (температура навколишнього середовища нижча 0 °С). При експлуатації газобалонних (газодизельних) автомобілів на рідкому паливі зазначена надбавка не застосовується;
— при тривалих простоях автомобілів під завантаженням і розвантаженням в пунктах, де за умовами пожежної безпеки заборонено виключати двигун (нафтобази, спеціальні склади, тощо), а також при тривалих простоях автомобілів в зимову і холодну пору року з працюючим двигуном (очікування інвалідів, хворих, клієнтів тощо) або при перевезенні спеціальних вантажів, які потребують постійного обігрівання салону (кузова) автомобіля, дозволяється додаткове споживання палива з розрахунку: одна година простою відповідає витраті палива за лінійною нормою на 5 км пробігу автомобіля.