Урахування дорожніх, кліматичних і інших експлуатаційних факторів проводиться за допомогою ряду поправочних коефіцієнтів, наведених у формі відсотків підвищення або зниження базового значення норми.
Для коригування лінійних норм можуть застосовуватись всі наведені у цьому розділі коригуючі коефіцієнти.
Для коригування норм на транспортну роботу можуть застосовуватись наведені коригуючі коефіцієнти за винятком 3.1.11 і 3.2.3.
Для коригування норм на роботу спеціального обладнання можуть застосовуватись тільки коригуючі коефіцієнти 3.1.1, 3.1.2, 3.1.9 та 3.1.10.
Максимальні значення коефіцієнтів коригування норм витрат палива відповідають гранично допустимим нормативам для найскладніших умов експлуатації рухомого складу.
Право встановлення конкретних величин коефіцієнтів у регламентованих межах та термін їх дії надається керівникам підприємств та затверджується наказом (розпорядженням) по підприємству.
3.1 Норми витрат палива підвищуються у таких випадках:
3.1.1 Робота в зимових умовах — у залежності від фактичної температури повітря:
від 0 °С до -10 °С — до 5 %;
від -10 °С до -20 °С — від 5 % до 10 %;
від -20 °С і нижче — від 10 % до 15 %.
Примітка 1. Надбавка запроваджується після встановлення протягом не менш як трьох днів на восьму годину ранку температури в межах певного діапазону (за зведенням територіального підрозділу державної служби гідрометеорології або за результатами власних вимірювань, належним чином задокументованих) з першого дня встановлення температури або за рішенням керівництва підприємства може переглядатися кожен день.
Примітка 2. При здійсненні перевезень в інші кліматичні зони, у т. ч. за межі України, поправочний коефіцієнт встановлюється з урахуванням температурних умов початкового і кінцевого (а за необхідності і проміжних) пунктів слідування.
3.1.2 Робота в гірській місцевості при висоті над рівнем моря:
від 500 до 1500 метрів — до 5 %;
від 1501 до 2000 метрів — до 10 %.
3.1.3 Робота на дорогах зі складним планом (наявність в середньому на 1 км шляху більше п’яти заокруглень радіусом менше 40 м, тобто на 100 км шляху не менше 501 повороту) — до 10 %. Цей коефіцієнт не застосовується під час роботи в умовах міста.
3.1.4 Робота в умовах міста:
з населенням до 0,5 млн. чол. — до 5 %;
з населенням від 0,5 до 1,0 млн. чол. — до 10 %;
з населенням більше 1,0 млн. чол. — до 15 %.
3.1.5. Робота, яка потребує частих зупинок (в середньому більше ніж одна зупинка на один кілометр пробігу), у тому числі технологічних зупинок, пов’язаних із завантаженням і розвантаженням, посадкою і висадкою пасажирів (маршрутні автобуси, обслуговування поштових скриньок, інкасація грошей, обслуговування інвалідів, хворих, клієнтів тощо), а також робота в напружених дорожніх умовах у центральних частинах міст та поїздки на короткі відстані (до п’яти км) з тривалими перервами між поїздками (одна година і більше) — до 10 %. Цей коефіцієнт застосовується окремо на частину маршруту з відповідними умовами руху, що повинно бути відповідним чином задокументовано (розпорядженнями, записами відповідальних осіб у дорожніх листах тощо).
3.1.6. Під час виконання робіт, що потребують понижених швидкостей (до 20 км/год.) у задовільних дорожніх умовах (перевезення крупногабаритних, вибухонебезпечних, скляних, крихких і т. п. вантажів, під час виконання сільськогосподарських робіт, робота кінознімальних і аналогічних спеціальних автомобілів, рух у колонах тощо, а також рух у заторах у час «пік» у центральних частинах міст) — 10 %. Цей коефіцієнт застосовується окремо на частину маршруту з відповідними умовами руху, що повинно бути відповідним чином задокументовано (розпорядженнями, записами відповідальних осіб у дорожніх листах тощо).
3.1.7 Робота в важких шляхових умовах (в кар’єрах, їзда по полях, на лісових чи степових ділянках, по пересіченій місцевості тощо) — до 20 %.
3.1.8 Робота в надважких шляхових умовах в період сезонного бездоріжжя, снігових чи піщаних заметів, паводках та ін. стихійних лихах — до 35 %.
Примітка. Коригуючі коефіцієнти 3.1.6, 3.1.7, 3.1.8 застосовувати одночасно заборонено.
3.1.9 При пробігу першої тисячі кілометрів новими автомобілями і тими, що вийшли з капітального ремонту — до 10 %.
3.1.10 Для автомобілів, що експлуатуються більше 8 років — до 5 %.
3.1.11 Погодинна робота вантажних автомобілів (крім самоскидів) та вантажопасажирських або їх постійна робота як технологічного транспорту чи вантажних таксомоторів — до 10 %.
3.1.12 При учбовій їзді — до 15 %.
3.1.13. У разі використання систем обігріву чи охолодження повітря в салоні автомобіля:
3.1.13.1. У разі використання кондиціонера залежно від фактичної температури повітря:
до +25 град. C — до 5 %;
вище ніж +25 град. C — від 5 % до 10 %.
3.1.13.2. У разі використання установки «клімат-контроль» залежно від фактичної температури повітря:
від 0 град. C до +25 град. C — до 5 %;
нижче ніж 0 град. C або вище ніж +25 град. C — від 5 % до 10 %.
3.1.13.3. У разі використання автономних систем обігріву (за умови відсутності норм на роботу зазначеного обладнання в додатку Г) залежно від фактичної температури повітря в холодну пору року:
від 0 град. C до +10 град. C — до 5 %;
нижче ніж 0 град. C — від 5 % до 10 %.
Примітка. Порядок застосування коефіцієнта 3.1.13 ідентичний порядку, викладеному в примітках 1 і 2 до п. 3.1.1.
3.1.14 Для автомобілів-фургонів та при обладнанні бортових автомобілів чи автопоїздів тентами — до 5 % при їзді за межами приміської зони.
Примітка. Приміською зоною вважається зона за межами міста з чисельністю більше 2,5 млн. чол. — до 50 км від межі міста, для міст з населенням від 0,5 до 2,5 млн. чол. — до 15 км від межі міста і з населенням менше 0,5 млн. чол. — до 5 км.
3.1.15. Для оперативних транспортних засобів, які обладнані спеціальною світловою і звуковою сигналізацією та виконують невідкладні службові завдання, пов’язані з підвищеними швидкостями руху з відступом від окремих правил дорожнього руху згідно з розділом 3 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів від 10.10.2001 р. № 1306:
— в умовах міста — до 10 %;
— за межами міста — до 20 %.
Ці коефіцієнти коригування можуть застосовуватися тільки для наведеної категорії автомобілів і тільки на пробіг у разі виконання невідкладних службових завдань із підвищеною швидкістю руху, що повинно бути відповідним чином задокументовано (розпорядженнями, записами відповідальних осіб у дорожній листах тощо).
3.2 Норми витрат палива зменшуються у таких випадках:
3.2.1 Робота за межами приміської зони на дорогах із цементобетону, асфальтобетону, бруківки, мозаїки — до -15 %.
3.2.2 Робота за межами приміської зони на дорогах із бітумомінеральної суміші, дьогтебетону, щебеню (гравію) — до -5 %.
3.2.3 Експлуатація міських автобусів (помічених в таблицях А.3, А.4 знаком (*)) в режимі «на замовлення» або з іншою метою, але не на постійних маршрутах — до -10 %.
Примітка. Якщо автомобіль експлуатується в приміській зоні, поправочні коефіцієнти 3.1.4, 3.2.1, 3.2.2 не застосовуються.
3.3 Сумарний коефіцієнт коригування.
У випадку застосування одночасно кількох коригуючих коефіцієнтів розраховується сумарний коефіцієнт коригування, який дорівнює сумі цих надбавок (зменшуючі коригуючі коефіцієнти є від’ємними):
Kå = K1 + K2 + ... + Кn (2)
3.4 Додаткове споживання палива.
Крім нормативних витрат палива дозволяється додаткове його споживання в таких обсягах:
— на внутрішньогаражні роз’їзди і технічні потреби (технічні огляди, регулювальні роботи, приробіток деталей двигунів і автомобілів після ремонту тощо) — не більше 1 % від загальної кількості палива, спожитого підприємством;
— не більше 10 л рідкого палива на місяць на один газобалонний (газодизельний) автомобіль для його запуску в холодну пору року (температура навколишнього середовища нижча 0 °С). При експлуатації газобалонних (газодизельних) автомобілів на рідкому паливі зазначена надбавка не застосовується;
— при тривалих простоях автомобілів під завантаженням і розвантаженням в пунктах, де за умовами пожежної безпеки заборонено виключати двигун (нафтобази, спеціальні склади, тощо), а також при тривалих простоях автомобілів в зимову і холодну пору року з працюючим двигуном (очікування інвалідів, хворих, клієнтів тощо) або при перевезенні спеціальних вантажів, які потребують постійного обігрівання салону (кузова) автомобіля, дозволяється додаткове споживання палива з розрахунку: одна година простою відповідає витраті палива за лінійною нормою на 5 км пробігу автомобіля.