Приклади розрахунку нормативних витрат палива
1. З подорожнього листа установлено, що легковий автомобіль ГАЗ-24-10, що працював в гірській місцевості на висоті 500–1500 метрів за межами приміської зони на дорозі з бітумомінеральним покриттям, здійснив пробіг 244 кілометри.
Вихідні дані:
— базова лінійна норма витрати палива для легкового автомобіля ГАЗ-24-10 Hs = 13,0 л/100 км;
— надбавка за роботу в гірській місцевості на висоті над рівнем моря від 500 до 1500 метрів — К1 = 5 %, зниження за роботу за межами приміської зони на дорозі з бітумомінеральним покриттям К2 = -5 %.
Нормативна витрата палива складає:
Qн = 0,01 • Hs • S· (1 + 0,01 • К∑) = 0,01 • 13,0 • 244 • (1 + 0,01 • (5 – 5)) = 31,7 л.
2. З подорожнього листа установлено, що міський автобус Ikarus-280.33 працював в місті з населенням близько 700 тис. чол. на маршруті в зимовий період при температурі -22 °С з використанням штатних обігрівачів салону Sirokko-268 спільно з Sirokko-262 (обігрівач причепа), здійснив пробіг 164 км, працюючи на лінії 8 годин.
Вихідні дані:
— базова лінійна норма витрати палива для міського автобуса Ikarus-280.33 становить Hs = 43,0 л/100 км;
— надбавка за роботу при температурі менше 10 °C — K1 = 11 % (за розпорядженням керівника підприємства);
— надбавка за роботу, яка потребує частих технологічних зупинок, зв’язаних з посадкою і висадкою пасажирів — K2 = 10 %;
— надбавка за роботу в умовах міста з населенням від 0,5 до 1,0 млн. чол. — K3 = 6 % (за наказом керівника підприємства);
— норма витрати палива на роботу обігрівача Sirokko-268 спільно з Sirokko-262 — Hон = 3,5 л/год.
Нормативна витрата палива складає:
Qн = 0,01 • Hs • S • (1 + 0,01 • К∑) + Hон • Tон =
= 0,01 • 43 • 164 • (1 + 0,01 • (11 + 10 + 6)) + 3,5 • 8 = 117,6 л.
3. З подорожнього листа установлено, що одиночний бортовий автомобіль ЗІЛ-431410 при загальному пробігу 217 км виконав транспортну роботу в розмірі 820 т • км в умовах експлуатації, що не потребують застосування надбавок або знижок.
Вихідні дані:
— базова лінійна норма витрати палива для бортового автомобіля ЗІЛ-431410 Hs = 31,0 л/100 км;
— норма витрати бензину на транспортну роботу становить Hw = 2,0 л/100 т • км.
Нормативна витрата палива складає:
Qн = 0,01 • (Hs • S + Hw • W) = 0,01 • (31 • 217 + 2 • 820) = 83,7 л.
4. З подорожнього листа встановлено, що бортовий автомобіль КамАЗ-5320 з причепом ГКБ-8350 виконав 6413 т • км транспортної роботи в умовах зими при температурі -10 °C по гірських шляхах на висоті 1501–2000 метрів і здійснив загальний пробіг 475 км.
Вихідні дані:
— базова лінійна норма витрати палива для бортового автомобіля КамАЗ-5320 Hs = 25,0 л/100 км;
— норма витрати дизельного палива на транспортну роботу Hw = 1,3 л/100 т • км;
— надбавки на роботу в зимовий період K1 = 5 %, на роботу в гірських умовах на висоті від 1501 до 2000 метрів над рівнем моря K2 = 10 %;
— маса спорядженого причепа ГКБ-8350 Gnp = 3,5 тонни.
Лінійна норма витрати палива на пробіг автопоїзда в складі автомобіля КамАЗ-5320 з причепом ГКБ-8350 складає:
Hsan = Hs + Hw • Gnp = 25 + 1,3 • 3,5 = 29,55 л/100 км.
Нормативна витрата палива складає:
Qн = 0,01 • (Hsan • S + Hs • W) • (1 + 0,01 • К∑) =
= 0,01 • (29,55 • 475 + 1,3 • 6413) • (1 + 0,01 • 15) = 257,3 л.
5. З подорожнього листа встановлено, що автомобіль-тягач МАЗ-5429 з напівпричепом МАЗ-5205А виконав 9520 т • км транспортної роботи в зимових умовах при температурі -20 °C, пройшовши при цьому 595 км за межами приміської зони по дорозі з асфальтобетонним покриттям.
Вихідні дані:
— базова лінійна норма витрати палива на пробіг для тягача МАЗ-5429 складає Hs = 23,0 л/100 км;
— норма витрати дизельного палива на транспортну роботу складає Hw = 1,3 л/100 т • км;
— маса спорядженого напівпричепа МАЗ-5205А Gnp = 5,7 тонни;
— надбавка за роботу в зимових умовах K1 = 10 % (за розпорядженням керівника підприємства), зниження у зв’язку з роботою автопоїзда за межами приміської зони по дорозі з асфальтобетонним покриттям K2 = -15 %.
Лінійна норма витрати палива на пробіг автопоїзда у складі тягача МАЗ-5429 з напівпричепом МАЗ-5205А складає:
Hsa = Hs + Hw • Gnp = 23 + 1,3 • 5,7 = 30,41 л/100 км.
Нормативна витрата палива складає:
Qн = 0,01 • (Hsa • S + Hw • W) • (1 + 0,01 • К∑) =
= 0,01 • (30,41 • 595 + 1,3 • 9520) • (1 + 0,01 • (10 – 15)) = 289,5 л.
6. З подорожнього листа встановлено, що автомобіль-самоскид МАЗ-503 здійснив пробіг 165 км, виконавши при цьому Z = 10 їздок з вантажем. Робота виконувалась в зимовий період при температурі -10 °C в кар’єрі.
Вихідні дані:
— базова лінійна норма витрати палива для автомобіля-самоскида МАЗ-503 складає Hs = 28 л/100 км;
— норма витрати палива для самоскидів на кожну їздку з вантажем складає Hz = 0,25 л;
— надбавка за роботу в зимовий період K1 = 5 % (за розпорядженням керівника підприємства), на роботу в кар’єрі K2 = 12 % (за наказом по підприємству).
Нормативна витрата палива складає:
Qн = 0,01 • Hs • S • (1 + 0,01 • K) + Hz • Z =
= 0,01 • 28 • 165 • (1 + 0,01 – 17) + 0,25 • 10 = 56,6 л.
7. З подорожнього листа установлено, що автомобіль-самоскид КамАЗ-5511 з самоскидальним причепом ГКБ-8527 перевіз на відстань 115 км 13 т цегли, а в зворотному напрямі перевіз на відстань 80 км 16 т щебеню. Загальний пробіг склав 240 км.
Враховуючи, що автомобіль-самоскид працював з коефіцієнтом використання вантажності більшим, ніж 0,5, нормативні витрати палива визначаються так само, як і для бортового автомобіля КамАЗ-5320 (базового для самоскида КамАЗ-5511) з урахуванням різниці споряджених мас цих автомобілів. Таким чином, в цьому випадку лінійна норма витрати палива для автомобіля КамАЗ-5511 включає 25 л (норма витрати палива для порожнього автомобіля КамАЗ-5320) плюс 2,7 л (враховуючи різницю споряджених мас бортового автомобіля і самоскида в розмірі 2,08 тонни), що складає 27,7 л/100 км.
Вихідні дані:
— базова лінійна норма витрати палива на пробіг для автомобіля КамАЗ-5511 складає Hs = 27,7 л/100 км;
— норма витрати дизельного палива на транспортну роботу складає Hw = 1,3 л/100 т • км;
— робота проводилась в умовах, які не потребують застосування надбавок і знижок;
— маса спорядженого самоскидального причепа ГКБ-8527 Gnp = 4,5 тонни.
Лінійна норма витрати палива на пробіг автопоїзда в складі автомобіля КамАЗ-5511 з причепом ГКБ-8527 складає:
Hsan = Hs + Hg • Gnp = 27,7 + 1,3 • 4,5 = 33,6 л/100 км.
Нормативна витрата палива складає:
Qн = 0,01 • (Hsan • S + Hw • (Sван1 + Gван1 + Sван2 • Gван2)) =
= 0,01 • (33,6 • 240 + 1,3 • (115 • 13 + 80 • 16)) = 116,7 л.
8. З подорожнього листа встановлено, що вантажний автомобіль-фургон ГЗСА-37021 (на зрідженому нафтовому газі), працюючи з погодинною оплатою в межах міста з частими зупинками, здійснив пробіг 152 км.
Вихідні дані:
— базова лінійна норма витрати палива на пробіг автомобіля-фургона ГЗСА-37021 складає Hs = 34,0 л/100 км;
— надбавка на роботу з погодинною оплатою K1 = 10 %, надбавка за роботу з частими технологічними зупинками K2 = 8 % (за наказом по підприємству).
Нормативна витрата палива складає:
Qн = 0,01 • Hs • S • (1 + 0,01 • K∑) = 0,01 • 34 • 152 • (1 + 0,01 • 18) = 55,8 л.
9. З подорожнього листа установлено, що автомобільний кран КС-4571 на базі автомобіля КрАЗ-257, який вийшов з капітального ремонту, здійснив пробіг 127 км. Тривалість роботи спецобладнання по переміщенню вантажів склала 6,8 годин.
Вихідні дані:
— базова лінійна норма витрати палива на пробіг автомобільного крана КС-4571 складає Hs = 52 л/100 км;
— норма витрати палива на роботу спеціального обладнання, установленого на автомобілі, складає Hоб = 8,4 л/год.;
— надбавка на пробіг автомобілем першої тисячі км після капітального ремонту K∑ = 10 %.
Нормативна витрата палива складає:
Qн = (0,01 • Hs • S + Hоб • Tоб) • (1 + 0,01 • K∑) =
= (0,01 • 52 • 127 + 8,4 • 6,8) • (1 + 0,01 • 10) = 135,5 л.
10. З подорожнього листа установлено, що піскорозкидач ЕД-403 на базі автомобіля ЗІЛ-133ГЯ здійснив пробіг 74 км, з них пробіг до місця роботи і назад склав S = 24 км. Роботи проводились в зимовий період при температурі -10 °С.
Вихідні дані:
— базова лінійна норма витрати палива на пробіг піскорозкидача ЕД-403 складає Hs = 27,5 л/100 км;
— норма витрати палива на виконання спеціальної роботи під час руху Hsc = 34,5 л/100 км;
— норма витрати палива при розкиданні 1-го кузова піску Hn = 0,7 л;
— пробіг автомобіля при виконанні спеціальної роботи Sc = 50 км;
— кількість кузовів розкиданого піску за зміну N = 6;
— надбавка за роботу в зимовий період K∑ = 5 %.
Нормативна витрата палива складає:
Qн = 0,01 • (Hs • S + Hsc • Sc) • (1 + 0,01 • K∑) + Hn • N =
= 0,01 • (27,5 • 24 + 34,5 • 50) • (1 + 0,01 • 5) + 0,7 • 6 = 29,2 л.