29.05.2023
У самому розпалі пора ремонтів. Тому й запитань про це наразі чимало. Цього разу розглянемо питання щодо необхідності складання та надання розрахунку кошторисних призначень на будматеріали при ремонті, який виконується господарським способом.
Підказки щодо черговості проведення видатків на різні види ремонтів ви знайдете у матеріалі «Ремонти будівель: в яку чергу проводити видатки?» // «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 19.
Так, у другу чергу за загальним фондом кошторису можна проводити видатки на придбання матеріалів, будівельних матеріалів, інвентарю та інструментів для проведення ремонтних робіт господарським способом. Це прямо передбачено п. 19 Порядку № 590.
При цьому вид ремонту (поточний чи капітальний) не має значення.
Тож жодних перепон для проведення ремонтів господарським способом немає і такі видатки можуть бути проведені у другу чергу без проблем.
Господарським способом може бути проведено як поточний, так і капітальний ремонт. На це свого часу звертав увагу Держкомбудівництва у листі від 06.06.2001 № 7/7-540.
При цьому поточний ремонт не належить до будівництва, тому на нього не поширюються законодавчі та нормативні документи, які діють у будівництві.
Про це зазначив Мінрегіон у листі від 11.03.2014 № 7/15-2747.
З огляду на це, виконання робіт з поточного ремонту не вимагає ні розроблення проєктно-кошторисної документації, ні дотримання кошторисних норм у будівництві при визначенні вартості таких робіт.
Вартість поточного ремонту має визначатися на підставі обґрунтованих трудових та матеріально-технічних ресурсів та їх вартості, обчисленої у поточному рівні цін.
Водночас вартість поточного ремонту в окремих обґрунтованих випадках може визначатися на підставі відповідних ресурсних елементних кошторисних норм на ремонтно-будівельні роботи, за умов відповідності технології, складу робіт, що виконуються, та витрат ресурсів, врахованих зазначеними нормами.
Щодо капітального ремонту, то комплексний капітальний ремонт як складний і трудомісткий, виконується здебільшого підрядним способом, а роботи з вибіркового капітального ремонту, які охоплюють ремонт лише окремих конструктивних елементів, можуть виконуватись господарським способом. На це звертав увагу Держкомбудівництва у вищезгаданому листі.
Та в будь-якому разі проведення капремонту, незалежно від способу виконання робіт (підрядного чи господарського), вимагає складання проєктно-кошторисної документації та дотримання кошторисних норм при визначенні вартості робіт.
Отже, необхідність розрахунку кошторисних призначень на будівельні матеріали залежить від того, який саме ремонт планується проводити господарським способом: поточний чи капітальний.
Тепер з’ясуємо, чи потрібно подавати до Казначейства розрахунок кошторисних призначень для реєстрації фінансових зобов’язань.
Для цього звернемося до норм Порядку № 309*.
Нагадаємо: бюджетне фінансове зобов’язання — зобов’язання розпорядника бюджетних коштів (одержувача бюджетних коштів) сплатити кошти за будь-яке здійснене відповідно до бюджетного асигнування розміщення замовлення, укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду відповідно до законодавства.
Розпорядники бюджетних коштів протягом 7 робочих днів з дати взяття бюджетного зобов’язання подають до відповідного органу Казначейства Реєстр бюджетних зобов’язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів і оригінали документів або їх копії, засвідчені в установленому порядку, що підтверджують факт узяття бюджетного зобов’язання. Цього вимагає норма п. 2.2 Порядку № 309.
Реєстр подається за формою згідно з додатком 1 до Порядку № 309 на паперових (у двох примірниках) та електронних носіях.
При цьому розрахунок кошторисних призначень до документів, які підтверджують факт узяття бюджетних зобов’язань, не належить.
Що ж стосуються додаткових документів, наприклад необхідних для проведення закупівлі, то орган Казначейства може перевірити документи згідно з вимогами законодавства у сфері закупівель шляхом їх перегляду в електронній системі закупівель. Це випливає з п. 2.1 Порядку № 309.