27.11.2023
Придбання ОЗ за рахунок коштів, отриманих як субвенція, — поширена серед бюджетних установ операція.
Нагадаємо: під субвенцією слід розуміти міжбюджетний трансферт для використання на певну мету в порядку, визначеному органом, який прийняв рішення про надання субвенції. Водночас міжбюджетними трансфертами є кошти, які безоплатно і безповоротно передають з одного бюджету до іншого.
Міжбюджетні трансферти можуть передавати від державного бюджету до місцевих та навпаки, а також між місцевими бюджетами різного рівня. У цій ситуації — установа — розпорядник коштів державного бюджету отримала субвенцію з місцевого бюджету, тобто бухгалтер має справу з міжбюджетним трансфертом.
Для відображення в обліку таких коштів застосовують субрахунок 7512 «Трансферти». Відповідно саме на цьому субрахунку установа-отримувач має обліковувати кошти субвенцій (у т. ч. на придбання ОЗ).
Утім, ключове запитання: чи застосовувати під час придбання ОЗ субрахунок 5411? На перший погляд, для відповіді на подібні облікові запитання бухгалтеру достатньо зазирнути до Типової кореспонденції*. Але не завжди цей документ містить конкретну і вичерпну відповідь.
Це й не дивно, адже певний час щодо порядку відображення в бухобліку коштів субвенцій на придбання ОЗ точилася дискусія між Казначейством та Мінфіном. Причому позиції зазначених органів суттєво відрізнялися.
Так, фахівці Казначейства стверджували, що обліковувати отриману субвенцію на придбання ОЗ установи мають через субрахунок 7512 «Трансферти». Свою думку вони висловили в листі «Щодо відображення в бухгалтерському обліку та звітності операцій, що здійснюються за рахунок коштів субвенцій з місцевого бюджету на виконання програм соціально-економічного та культурного розвитку регіонів» від 15.01.2019 № 16-08/1711.
При цьому казначеї наполягали, що операції з придбання активів за рахунок коштів субвенції з місцевого бюджету розпорядники коштів держбюджету мають відображати в бухобліку аналогічно операціям із безоплатного отримання ОЗ (крім внутрішнього переміщення в межах органу, уповноваженого управляти об’єктами державної (комунальної) власності). Фактично, це означало, що оприбутковувати такі ОЗ установи мають із застосуванням субрахунку 7511 «Доходи за необмінними операціями».
Та головний висновок: під час відображення в бухобліку операцій з придбання ОЗ за рахунок коштів субвенції з місцевого бюджету субрахунок 5411 «Цільове фінансування розпорядників бюджетних коштів» не застосовують.
Натомість фахівці Мінфіну підтримали колег із Казначейства лише частково. Свою думку з цього питання Мінфін висловив у листі «Щодо відображення в бухгалтерському обліку операцій, що здійснюються за рахунок коштів субвенцій з місцевого бюджету» від 08.02.2019 № 35220-06-5/3692 (ср. ).
Так, головний фінорган підтвердив, що у разі отримання коштів субвенції установа має застосовувати субрахунок 7512. Відповідно надходження коштів субвенції слід відображати записом: Дт 2313 — Кт 7512.
Водночас фахівці Мінфіну наголосили: кошти, які установа спрямовує на придбання ОЗ, обов’язково мають знайти своє відображення на субрахунку 5411. Для цього у разі використання коштів субвенції на придбання ОЗ слід здійснити певні коригування, а саме: вилучити такі суми з доходів звітного періоду та одночасно спрямувати їх на цільове фінансування. З цією метою необхідно зробити такий запис: Дт 7512 — Кт 5411.
Ба більше, автори вищезгаданого листа акцентували увагу на тому, що бюджетні установи відображають у бухобліку надходження та використання коштів субвенцій на субрахунках відповідно до їх економічної суті.
З огляду на це, головний підсумок: незалежно від того, за рахунок яких джерел установа придбаває ОЗ, така операція має бути відображена в бухобліку саме як придбання ОЗ, а не як операція з безоплатного отримання активів.
Власне, дискусія між Казначейством та Мінфіном завершилася на користь Мінфіну. Відверто кажучи, це було цілком передбачувано. Адже саме цей орган має повноваження щодо надання роз’яснень з питань методології бухобліку.
До речі, невдовзі Мінфін поставив остаточну крапку у цьому питанні, оновивши приписи пп. 5.3 та 5.4 Типової кореспонденції.
Отже, придбання ОЗ за рахунок субвенції слід відображати в бухобліку за тими ж правилами, що й звичайне придбання необоротних активів.
Приклад. Установа —розпорядник коштів державного бюджету отримала субвенцію з місцевого бюджету на придбання ОЗ. За рахунок зазначених коштів придбано комп’ютерне обладнання у кількості 2 шт. вартістю 28100 грн кожен на загальну суму 56200 грн.
Згідно з наказом про облікову політику установи вартісний критерій для ОЗ установлено на рівні 20 тис. грн. З огляду на це, придбане обладнання зараховано до складу ОЗ на субрахунок 1014.
Введення в експлуатацію активів оформлено Актом введення в експлуатацію ОЗ за типовою формою. Також на кожен об’єкт відкрито Інвентарну картку обліку об’єкта ОЗ із присвоєнням йому інвентарного номера.
№ з/п | Зміст господарської операції | Кореспонденція субрахунків | Сума, грн | № м/о | |
дебет | кредит | ||||
1 | Отримано субвенцію з місцевого бюджету | 2313 | 7512 | 56200 | 3, 14 |
2 | Отримано комп’ютерне обладнання від постачальника | 1311 | 6211 | 56200 | 6 |
3 | Перераховано кошти постачальнику | 6211 | 2313 | 56200 | 3, 6 |
4 | Вилучено з доходів звітного періоду (трансфертів) кошти, використані на придбання ОЗ | 7512 | 5411 | 56200 | 17 |
5 | Введено комп’ютерне обладнання в експлуатацію | 1014 | 1311 | 56200 | 17 |
Одночасно збільшено внесений капітал | 5411 | 5111 | 56200 | 17 |