22.04.2021
Під адаптацією в широкому сенсі розуміють процес пристосування організму до нових, мінливих умов довкілля. Адаптація персоналу — це процес ознайомлення, пристосування співробітників до змісту та умов роботи, а також до соціального середовища в організації. Тобто ми бачимо, що для успішної адаптації до нової роботи людині потрібно пристосуватися до нових завдань, які вона буде виконувати, до нових побутових умов, навчитися взаємодіяти з новими людьми згідно з корпоративною культурою підприємства.
Адаптація — це не тільки трикомпонентний процес, а ще й двосторонній: між новим співробітником і роботодавцем.
Роботодавці розуміють, що для успішного виконання посадових обов’язків та розкриття потенціалу нового співробітника йому потрібно спочатку допомогти. Підготувати комфортне робоче місце для новачка, познайомити його з колективом, скласти план роботи на строк випробування, регулярно надавати зворотний зв’язок щодо якості роботи. Але й сам новачок може допомогти собі адаптуватися швидше.
Продумайте план дій на день: можливо, HR-менеджер уже сказав, що на вас чекає в перший день (знайомство з керівником, ознайомлення зі структурою компанії та видами її діяльності). Якщо ні, то варто продумати самостійно, яку інформацію ви хотіли б отримати в перший день. Це, до речі, додасть бал до вашої проактивності та зацікавленості.
Існує безліч технічних рішень, якими користуються компанії. Якщо раніше ви не працювали з якимось програмним забезпеченням, а на новій роботі доведеться з ним працювати, то приділіть час, щоб попрактикуватися і навчитися здійснювати необхідні для роботи операції. Якщо доручили завдання, яке раніше ви не робили та маєте про нього теоретичне уявлення…
Чудово! Зробіть його вперше так, як ви можете, доклавши максимум зусиль.
Грамотний керівник роз’яснить після, що можна було зробити краще і як. Але ви придбаєте безцінний досвід. Якщо щось здається незрозумілим і ви вважаєте, що інформація потрібна для кращого результату роботи, поставте запитання.
Зміна роботи — це вихід із зони комфорту і він пов’язаний з переживаннями та емоційним напруженням. Але ж саме рух уперед допомагає розвиватися.
Загалом це те, за допомогою чого ви розумієте, які завдання ви виконуєте добре, що робити по-іншому або краще. Тому якщо недостатньо зворотного зв’язку і ви не цілком розумієте, що все йде добре, дайте знати про це керівнику.
З одного боку, це вимагає подолання внутрішнього бар’єра: відкриватися перед незнайомими людьми.
З іншого — збудувавши спочатку відкриті стосунки з колегами, ви відкриваєте перед собою нові можливості.
Щонайменше це допоможе комфортно себе почувати на роботі, щонайбільше ви розширюєте мережу знайомств і зв’язків.
Для цього є навіть окреме поняття — нетворкінг. Це створене вами унікальне коло корисних і приємних знайомих, які допомагають у роботі або в загальних життєвих питаннях.
Інтерес до особистості — нормально, це показник того, що люди цікавляться вами. Тому варто розповісти про себе, наприклад, що є діти, скільки їм років, в якому районі ви живете. Це дасть новим колегам інформацію, але й не змусить відкриватися більше, ніж ви хочете.
На співбесіді досить складно оцінити, чи буде комфортно працювати в колективі. Загалом зустріч може бути етичною, але все ж зверніть увагу на деталі: як HR-менеджер спілкується з керівником, якою здається атмосфера на перший погляд. Якщо через тиждень або місяць ви бачите, що в компанії неприйнятні відносини між людьми, слід задуматися.
Складні слова про ненормальні способи взаємодії не вигадані просто так. На жаль, іноді люди справді стикаються з булінгом (агресивним переслідуванням, цькуванням одного з членів колективу), газлайтингом (знецінюючим ставленням), сексизмом (дискримінацією за статтю).
Якщо ви почали помічати, що щось із цього норма в колективі, будьте готові, що змінити це навряд чи вдасться. Тому що це стало нормою для цієї групи людей за час роботи.
Можна спробувати не допустити такого ставлення до себе. Це вимагає зусиль, стресостійкості, знання своїх прав та свобод, обмеження спроб так діяти стосовно вас тощо. Тому в такому випадку обдумайте, чи готові ви витрачати свій час та ресурси на боротьбу з такими явищами.
Як ми бачимо, успішна адаптація до нової роботи багато в чому залежить від зусиль самого новачка. Тому важливо зробити те, що залежить від вас, щоб продовжувати успішно працювати в новій компанії.
Іноді щось не виходить, і це нормально. Навіть якщо ви не змогли адаптуватися або не пройшли строк випробування на новій роботі, це не обов’язково показник поразки. Натомість це показник того, що ви намагаєтеся щось робити, що ви дієте і рухаєтеся назустріч чомусь кращому!