26.01.2009

Збір за забруднення навколишнього природного середовища

Стаття

Збір за забруднення навколишнього природного середовища

 

Початок року — не простий період для бухгалтера, коли потрібно встигнути подати у строк як фінансову, так і податкову звітність, у тому числі Податковий розрахунок збору за забруднення навколишнього природного середовища. 9 лютого 2009 року — граничний термін його подання.

У цій статті нагадаємо особливості справляння та сплати цього збору, а також подання Податкового розрахунку.

Ольга ВІТКОВСЬКА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Збір за забруднення навколишнього природного середовища (далі — екозбір) є загальнодержавним збором (обов’язковим платежем).

 

Екозбір сплачується за (

п. 2 Порядку № 303):

Об’єкт для обчислення екозбору (

п. 3.1 Інструкції № 162/379):

1

2

— викиди

в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними та пересувними джерелами забруднення;

скид забруднюючих речовин безпосередньо у водні об’єкти;

розміщення відходів

— для стаціонарних джерел забруднення

— обсяги забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря або скидаються безпосередньо у водний об’єкт, та обсяги відходів, що розміщуються у спеціально відведених для цього місцях або на об’єктах;

для пересувних джерел забруднення — обсяги фактично використаних видів палива, у результаті спалювання яких утворюються забруднюючі речовини

 

Платники екозбору

Як випливає з

п. 2.1 Інструкції № 162/379, платниками збору за забруднення навколишнього природного середовища є суб’єкти господарювання (незалежно від форм власності, у тому числі бюджетні), що безпосередньо здійснюють викиди та скиди забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище та розміщення відходів. Це означає, що для нарахування екозбору необхідний факт викиду, скиду забруднюючих речовин або розміщення відходів. Тому, наприклад, при оренді транспортного засобу екозбір обчислює та сплачує орендар.

Також згідно з

п. 2.1 Інструкції № 162/379 платниками екозбору є й філії, що фактично здійснюють забруднення (приміром, якщо за філією бюджетної установи закріплено транспортний засіб, то вона є платником екозбору).

Виняток становлять філії, які:

— не мають банківських рахунків;

— не ведуть окремого бухгалтерського обліку своєї діяльності;

— не складають окремого балансу.

За здійснені такими філіями викиди, скиди та розміщення відходів екозбір обчислює головна установа, використовуючи при цьому нормативи збору за місцем знаходження джерела забруднення. Податковий розрахунок також подає головна установа за місцем своєї реєстрації в податковому органі (

пп. 7.2 і 77.4 Інструкції № 162/379).

Далі в таблиці наведемо стислу характеристику екозбору та порядок його розрахунку в тому чи іншому випадку (див. с. 25).

 

Стисла характеристика

Формула розрахунку збору

1

2

ЗБІР ЗА ВИКИДИ СТАЦІОНАРНИМИ ДЖЕРЕЛАМИ ЗАБРУДНЕННЯ

Відповідно до

п.п. 1.15.5 Інструкції № 7 стаціонарне джерело забруднення атмосфери — це підприємство, цех, агрегат, установка чи інший нерухомий об’єкт , який зберігає свої просторові координати протягом певного часу та здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферу. Наприклад, збір сплачується за викиди, що здійснюються котельною

 

 

 

 

Сума збору розраховуються за формулою, наведеною в

п. 6.1 Інструкції № 162/379:
Пвс =
n
i = 1
i х Нпі х Кнас х Кф),

де

∑ — знак суми;

Мi— фактичний обсяг викиду i-ї забруднюючої речовини в тоннах (т);

Нпі— норматив збору за тонну i-ї забруднюючої речовини, у грн./т (наведено в табл. 1.1 — 1.3 додатка 1 до Порядку № 303), з урахуванням індексації в разі її проведення;

Кнас— коригуючий коефіцієнт, що встановлюється залежно від чисельності жителів населеного пункту (наведено в табл. 2.1 додатка 2 до Порядку № 303);

Кф— коригуючий коефіцієнт, що встановлюється залежно від народногосподарського значення населеного пункту (наведено в табл. 2.2 додатка 2 до Порядку № 303)

ЗБІР ЗА ВИКИДИ ПЕРЕСУВНИМИ ДЖЕРЕЛАМИ ЗАБРУДНЕННЯ

До

пересувних джерел забруднення згідно з п.п. 1.15.6 Інструкції № 7 належать транспортні засоби, рух яких супроводжується викидом в атмосферу забруднюючих речовин. Найпоширенішим з них є автомобільний транспорт

 

 

Визначення суми збору здійснюється за формулою, наведеною в

п. 6.2 Інструкції № 162/379:
Пвп =
n
i = 1
 i х Нпi х Кнас х Кф),

де

∑ — знак суми;

Мi

— кількість використаного пального i-го виду в тоннах (т);

Нпi— норматив збору за тонну i-го виду пального у грн./т (див. табл. 1.4 — 1.6 додатка 1 до Порядку № 303)*, з урахуванням індексації в разі її проведення;

Кнас— коригуючий коефіцієнт, що враховує чисельність жителів населеного пункту (див. табл. 2.1 додатка 2 до Порядку № 303);

Кф— коригуючий коефіцієнт, що враховує народногосподарське значення населеного пункту (див. табл. 2.2 додатка 2 до Порядку № 303)

* Зверніть увагу: згідно з формулою кількість фактично витраченого палива потрібно відображати

в одиницях маси (тоннах). Водночас облік придбання та списання палива ведеться в одиницях обсягу (літрах). Формулу переведення забруднюючих речовин з об’ємних одиниць в одиниці маси, а також перевідні коефіцієнти наведено в п.п. 3.3 Інструкції № 111:

M = (Q

x Kі) : 1000,

де

М — маса використаного палива, у тоннах (податківці пропонують округлювати значення цього показника до трьох десяткових знаків за загальновстановленими правилами);

Q — обсяг використаного палива, у літрах або м3;

Kі — коефіцієнт переведення кількості використаного палива, вираженого в об’ємних одиницях (літрах або м3), у масові одиниці (тонни).

Перевідні коефіцієнти для: бензину — 0,74 кг/л; дизельного палива — 0,85 кг/л; газу скрапленого — 0,55 кг/л; газу стиснутого — 0,59 кг/м3.

ЗБІР ЗА СКИДИ ЗАБРУДНЮЮЧИХ РЕЧОВИН

Порядком № 303

встановлено необхідність отримання лімітів скидів у водні об’єкти.

Слід пам’ятати, що з 01.01.2009 р.

за понадлімітні обсяги скидів забруднюючих речовин (за скиди без отримання лімітів) екозбір обчислюється та сплачується в 10-кратному розмірі (раніше — 5-кратному). Як правило, бюджетні установи скиди забруднюючих речовин у водні об’єкти не здійснюють

 

 

Суми збору, що справляється за скиди, обчислюються згідно з

п. 6.3 Інструкції № 162/379 за такою формулою:
Пс =
n
i = 1
лi х Нпi х Крб) + (Мпi х Нпi х Крб х Кп),

де Млi— обсяг скиду i-ї забруднюючої речовини в межах ліміту в тоннах (т);

Мпi — обсяг понадлімітного скиду (різниця між обсягом фактичного скиду та ліміту) i-ї забруднюючої речовини в тоннах (т);

Нпi— норматив збору за тонну i-ї забруднюючої речовини у грн./т (див. табл. 1.7 і 1.8 додатка 1 до Порядку № 303), з урахуванням індексації в разі її проведення;

Крб— регіональний (басейновий) коригуючий коефіцієнт, що враховує територіальні екологічні особливості, а також еколого-економічні умови функціонування водного господарства (див. табл. 2.3 додатка 2 до Порядку № 303);

Кп— коефіцієнт кратності збору за понадлімітні скиди забруднюючих речовин — 10

ЗБІР ЗА РОЗМІЩЕННЯ ВІДХОДІВ

Для визначення об’єкта нарахування екозбору, як і при здійсненні скидів, необхідно отримати відповідні

ліміти на розміщення відходів . Збір за розміщення відходів, наприклад, сплачують за відпрацьовані люмінесцентні лампи.

Звільняються від отримання лімітів: — власники відходів, для яких платежі за розміщення відходів не перевищують 10 грн. на рік;

— власники побутових відходів, які уклали договори на розміщення відходів з підприємствами комунального господарства;

— власники відходів, які отримали ліцензію на збір та заготівлю окремих видів відходів як вторсировини.

Обсяги відходів, переданих на договірних засадах іншим суб’єктам господарської діяльності, вже не є власністю суб’єкта, який їх передав, і тому не повинні враховуватися в розрахунках збору за розміщення відходів

Суми збору, що справляється за розміщення відходів, обчислюються за формулою, наведеною в

п. 6.4 Інструкції № 162/379:
Прв =
n
i = 1
 пi х Млi х Кт х Ко) + (Кп х Нпi х Мпi х Кт х Ко),

де Млi— обсяг відходів i-го виду в межах ліміту (відповідно до дозволів на розміщення) у тоннах (т);

Мпi— обсяг понадлімітного розміщення відходів (різниця між обсягом фактичного розміщення відходів і лімітом) i-го виду в тоннах (т);

Нпi— норматив збору за тонну відходів i-го виду в межах ліміту у грн./т (наведено в табл. 1.9 додатка 1 до Порядку № 303), з урахуванням індексації в разі її проведення;

Кт— коригуючий коефіцієнт, що враховує розташування місця розміщення відходів (наведено в табл. 2.4 додатка 2 до Порядку № 303);

Ко— коригуючий коефіцієнт, що враховує характер обладнання місця розміщення відходів (наведено в табл. 2.5 додатка 2 до Порядку № 303);

Кп — коефіцієнт кратності збору за понадлімітне розміщення відходів, що дорівнює 10

Зауважимо: для розрахунку суми

збору, що справляється за викиди пересувними джерелами забруднення, використовуються відповідні коефіцієнти, визначені за місцем реєстрації платника, незалежно від того, де територіально використовується транспорт або отримується пальне для нього. При розрахунку збору за всі інші види забруднень слід застосовувати необхідні коефіцієнти, визначені за місцем знаходження цих джерел.

 

Нормативи екозбору та їх індексація

Сума екозбору визначається із застосуванням нормативів, установлених

Порядком № 303 у вигляді фіксованих сум за одиницю відповідних забруднюючих речовин або розміщених відходів (див. табл. 1.1 — 1.9 додатка 1 до Порядку № 303).

У формі Податкового розрахунку збору за забруднення навколишнього природного середовища

(далі — Податковий розрахунок), затвердженого наказом № 111, для відображення нормативів збору відведено колонку 3 «Проіндексовані нормативи збору (нормативи збору)8 у поточному році, грн., коп./т (грн., коп./одиницю3. При цьому зверніть увагу: у ній ідеться про проіндексовані нормативи збору. Пояснимо, що це означає.

Згідно з

Порядком № 303 починаючи з 1 січня 2007 року платники екозбору зобов’язані проводити індексацію його нормативів. При цьому вона проводиться в декілька етапів. Підсумкове значення нормативу визначається в такому порядку:

1. Значення нормативу, наведене в табл. 1.1 — 1.9/font> додатка 1 до Порядку № 303, ммножать на коефіцієнт 2,373, що застосовувався у 2006 році, оскільки для проведення індексації базовими є значення нормативів збору на 31.12.2006 р. (див. лист ДПАУ від 17.01.2007 р. № 620/7/15-0817);

2. Отримане значення множать на

1,116 — індекс інфляції за 2006 рік, як цього вимагає Порядок № 303.

3. Отримане значення коригують на

1,166 — індекс інфляції за 2007 рік.

Як відомо, з 1 січня 2008 року індексація нормативів проводиться за такою формулою

(п. 4.5 Інструкції № 162/379):

Ні = Нп х І : 100

,

де

Ні — проіндексований норматив збору в поточному році (грн., коп.) за 1 т (одну одиницю);

Нп

— проіндексований норматив збору в попередньому році, (грн., коп.) за 1 т (одну одиницю);

І

— індекс споживчих цін (індекс інфляції) за попередній рік, %.

Такий порядок передбачає, що індексації підлягає

проіндексований норматив у попередньому році.

Такого порядку індексації нормативів збору дотримувалися у 2008 році, і при поданні

Податкового розрахунку за 2008 рік нормативи має бути проіндексовано в наведеному вище порядку.

Щодо подання

Податкового розрахунку у 2009 році, зокрема за I квартал, то зазначимо таке: згідно з даними Держкомстату, індекс інфляції за 2008 рік склав 122,3 %. У зв’язку з цим при складанні Податкового розрахунку у 2009 році проіндексований норматив у 2008 році треба множити на індекс інфляції за 2008 рік, тобто на 1,223 %.

Підсумкове значення проіндексованого нормативу збору слід округлити до двох десяткових знаків. Проставляти значення коефіцієнтів індексації нормативів збору в

Податковому розрахунку не потрібно.

Покажемо викладене на прикладі (див. с. 27).

 

Приклад складання розрахунку

Умови:

Бюджетна установа за 2008 рік фактично витратила 2500 літрів бензину А-76 і 1500 літрів скрапленого газу. Як скласти Податковий розрахунок за 2008 рік?

Для визначення суми екозбору насамперед необхідно

перевести фактично витрачене паливо в одиниці маси.

Переведення здійснюють за формулою (

п.п. 3.3 Інструкції № 111): одиниця маси (т) = одиниця обсягу (л) : 1000 х перевідний коефіцієнт.

Перевідні коефіцієнти: для бензину — 0,74 кг/л; для газу скрапленого — 0,55 кг/л.

У нашому випадку маса витраченого:

бензину дорівнює 1,85 т (2500 л : 1000 х 0,74 кг/л);

газу скрапленого дорівнює 0,825 т (1500 л : 1000 х 0,55 кг/л).

Потім слід

проіндексувати нормативи збору. Нормативи збору наведено в додатку 1 до Порядку № 303. Так, для бензину неетилованого норматив збору становить 4,5 грн./т, для скрапленого нафтового газу — 6 грн./т.

Протягом усього 2008 року нормативи збору індексувалися на:

— коефіцієнт

2,373;

— індекс інфляції за 2006 рік, тобто

1,116 ;

— індекс інфляції за 2007 рік, тобто

1,166 .

Отже,

для бензину проіндексований норматив складає 13,90 грн./т (4,5 грн./т х 2,373 х 1,116 х 1,166)*; для скрапленого газу 18,53 грн./т (6 грн./т х 2,373 х 1,116 х 1,166)*.

* У 2009 році при поданні Податкового розрахунку нормативи збору коригуються ще на індекс інфляції за 2008 рік, тобто на 1,223.

Крім того, формула для розрахунку екозбору за пересувні джерела забруднення містить

коригуючі коефіцієнти (Кнас, Кф). Ці показники наведено в додатку 2 до Порядку № 303.

 

Коефіцієнт, який установлюється
 залежно від чисельності жителів населеного пункту (Кнас)

Чисельність населення, тис. осіб

Коефіцієнт

До 100

1

100,1 — 250

1,2

250,1 — 500

1,35

500,1 — 1000

1,55

Понад 1000

1,8

 

Коефіцієнт, який установлюється залежно від народногосподарського значення населеного пункту (Кф)

Тип населеного пункту

Коефіцієнт

Організаційно-господарські та культурно-побутові центри місцевого значення з переважанням аграрно-промислових функцій (районні центри, міста районного значення, селища і села)

1

Багатофункціональні центри, центри з переважанням промислових та транспортних функцій (республіканський* та обласні центри, міста державного, республіканського**, обласного значення)***

1,25

*Автономної Республіки Криму.

** Якщо населений пункт одночасно має промислове значення і віднесений до курортних, застосовується коефіцієнт 1,65.

*** У законодавстві немає спеціального переліку таких населених пунктів, який би затверджувався з метою справляння екозбору. Водночас постановою КМУ від 28.12.96 р. № 1576 затверджено перелік таких пунктів для розрахунку земельного податку, який, на нашу думку, можна застосовувати при визначенні збору, що справляється за викиди пересувними джерелами забруднення.

 

Населені пункти, віднесені до курортних****

1,65

 

Фрагмент

Податкового розрахунку щодо випадку, який розглядається:

 

Назви забруднюючих речовин, види пального та їх технологічні ознаки2

Фактичні обсяги викидів, використаного пального, скидів, розміщення відходів, тонн (одиниць3)

Проіндексовані нормативи збору (нормативи збору)8 у поточному році, грн. коп./т (грн. коп./одиницю3)

Коригуючі коефіцієнти (коефіцієнти)

Ліміти скидів, розміщення відходів, тонн (одиниць3)

Суми збору, обчисленого в межах ліміту, грн. коп. (к. 2 або к. 6 (якщо к. 2 > к. 6) х к. 3 х  к. 4 х к. 5)

Суми збору, обчисленого за понадлімітні обсяги, грн. коп. (заповнюється, якщо к. 2 > к. 6 (к. 2 - к. 6) х к. 3 х к. 4 х к. 5 х 5)

Загальні суми збору, грн. коп. (к. 2 х  к. 3 х к. 4 х к. 5) або (к. 7 + к. 8)

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

(…)

2. Нараховано збору за викиди пересувними джерелами забруднення, усього

2.1. Бензин неетилований

1,85

13,90

1,8

1,25

57,86

2.2. Скраплений газ

0,825

18,35

1,8

1,25

34,06

(…)

5. Нараховано збору з початку року, усього (р. 1 + р. 2 + р. 3 + р. 4)

250,08

6. Нараховано збору за попередній звітний період (квартал, півріччя, 9 місяців), усього

158,16*

7. Нараховано збору за звітний квартал. Усього (р. 5 - р. 6)

91,92

(…)

* Умовно.

 

Порядок подання звітності та сплати екозбору

Податковий розрахунок

складається щоквартально та подається до податкових органів за місцем податкової реєстрації платника протягом 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу. Податковий розрахунок складається наростаючим підсумком з початку року.

Нагадаємо:

9 лютого 2009 року — останній день подання Податкового розрахунку за 2008 рік.

За несвоєчасне подання (неподання) розрахунку збору передбачено штраф — 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (170 грн.) за кожне таке неподання або затримку (

п.п. 17.1.1 Закону № 2181).

Сплата збору здійснюється протягом

10 календарних днів, наступних за останнім днем відповідного граничного строку подання Податкового розрахунку збору. У разі приховування (заниження) об’єктів оподаткування з суб’єктів господарювання стягується сума несплаченого податку, а також пеня або штраф у порядку, передбаченому Законом № 2181.

Зверніть увагу

: відповідно до змін, унесених постановою № 1050 до Порядку № 303, з 01.01.2009 р. платники екозбору повинні подавати Податковий розрахунок залежно від виду джерела забруднення. У такому ж порядку тепер відбуватиметься і сплата екозбору, а саме:

1)

за місцем знаходження стаціонарних джерел забруднення — у разі здійснення викидів стаціонарними джерелами забруднення та скидів;

2)

за місцем знаходження спеціально відведених для розміщення відходів місць або об’єктів — у разі розміщення відходів;

3)

за місцем перебування платника збору на податковому обліку — у разі здійснення викидів пересувними джерелами забруднення.

Крім того, якщо встановлене таким чином місце подання податкових розрахунків не збігатиметься з місцем знаходження установи на податковому обліку, то в неї виникає обов’язок

подати копії відповідних податкових розрахунків ще й за місцем своєї податкової реєстрації.

При цьому обов’язку ставати на окремий облік платників, які експлуатують пересувні джерела забруднення, не виникає, оскільки екозбір за такі джерела в будь-якому разі сплачується за місцем основної податкової реєстрації.

 

Як виправити помилки, допущені при складанні розрахунку екозбору

Виправити самостійно виявлену помилку минулих звітних періодів можна одним зі способів, наведених у

п. 17.2 Закону № 2181:

а)

подати уточнюючий розрахунок за формою, установленою для Податкового розрахунку. У цьому випадку заповненню підлягають рядки 9 або 10 розрахунку, де зазначається відповідно сума недоплати або сума, що зменшує податкове зобов’язання у зв’язку з виправленням помилки;

б)

указати уточнені показники в розрахунку за поточний період. У цьому випадку разом з розрахунком за поточний звітний період подається спеціальний додаток, в якому безпосередньо здійснюється перерахунок податкового зобов’язання екозбору за попередній період, що уточнюється. При цьому сума недоплати або сума, що зменшує податкове зобов’язання у зв’язку з виправленням помилки, зазначається відповідно в рядках 9 або 10 звітного розрахунку. Форму додатка затверджено також наказом № 111.

Отже, додаток складається та подається до органів державної податкової служби разом зі звітним розрахунком лише в разі уточнення у складі таких розрахунків показників за минулий(лі) період(и).

Зауважимо, що для кожного звітного періоду, який уточнюється, складається окремий додаток.

У разі відсутності таких уточнень у звітному розрахунку або при поданні уточнюючого розрахунку збору за забруднення навколишнього природного середовища (спосіб «а») додаток не складається і до органів державної податкової служби

не подається.

І в першому, і у другому випадку платник податків, який самостійно виявляє факт заниження податкового зобов’язання минулих податкових періодів, зобов’язаний сплатити суму недоплати податку та штраф

у розмірі 5 % від цієї суми (від суми, зазначеної в рядку 9 розрахунку).

Штрафні санкції

не застосовуються, якщо новий розрахунок з виправленими показниками буде подано до закінчення граничного строку його подання (40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного кварталу).

 

За яким КЕКВ відображаються видатки на сплату екозбору за транспортні засоби

Згідно з

Роз’ясненнями № 194 збір за забруднення навколишнього природного середовища транспортними засобами відображається за кодом економічної класифікації видатків 1135 «Оплата транспортних послуг та утримання транспортних засобів».

Окремо зауважимо: якщо екозбір нараховується за викиди, що здійснюються стаціонарними джерелами забруднення, то його нарахування та сплата здійснюються за кодом

1139 «Оплата інших послуг та інші видатки».

У бухгалтерському обліку нарахування екозбору відображається проводкою:

Дт 801, 802 — Кт 641. При сплаті екозбору слід зробити запис: Дт 641 — Кт 321.

 

НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ

Закон № 2181 —

Закон України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III.

Порядок № 303

— Порядок встановлення нормативів збору за забруднення навколишнього природного середовища і стягнення цього збору, затверджений постановою КМУ від 01.03.99 р. № 303.

Інструкція № 162/379

— Інструкція про порядок обчислення та сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища, затверджена наказом Мінекобезпеки, Державної податкової адміністрації України від 19.07.99 р. № 162/379.

Інструкція № 111 —

Інструкція зі складання податкового розрахунку збору за забруднення навколишнього природного середовища, затверджена наказом ДПАУ від 17.03.2005 р. № 111.

Інструкція № 7

— Інструкція про зміст та порядок складання звіту про проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві, затверджена наказом Мінекобезпеки України від 10.02.95 р. № 7.

Наказ № 111 —

наказ ДПАУ «Про затвердження форми податкового розрахунку збору за забруднення навколишнього природного середовища та Інструкції зі складання податкового розрахунку збору за забруднення навколишнього природного середовища» від 17.03.2005 р. № 111.

Роз’яснення № 194

— Роз’яснення щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затверджені наказом Держказначейства України від 04.11.2004 р. № 194.

Постанова № 1050

— постанова КМУ «Про внесення змін до Порядку встановлення нормативів збору за забруднення навколишнього природного середовища і стягнення цього збору» від 03.12.2008 р. № 1050.