27.07.2009

Деякі питання надання державних платних (адміністративних) послуг, видачі документів дозвільного характеру

Постанова від 01.07.2009 р. № 724

КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

ДЕЯКІ ПИТАННЯ НАДАННЯ ДЕРЖАВНИХ ПЛАТНИХ (АДМІНІСТРАТИВНИХ) ПОСЛУГ, ВИДАЧІ ДОКУМЕНТІВ ДОЗВІЛЬНОГО ХАРАКТЕРУ

Постанова від 01.07.2009 р. № 724

 

Кабінет Міністрів України

постановляє:

1. Міністерствам, іншим центральним та місцевим органам виконавчої влади забороняється з 1 серпня 2009 р.:

делегувати владні повноваження суб’єктам господарювання (крім суб’єктів господарювання державної форми власності у випадках, визначених законом);

справляти плату за надання послуг у відсотковому відношенні від кошторисної вартості об’єкта;

вимагати отримання документів дозвільного характеру, необхідність одержання яких не передбачена законом.

2. Зупинити з 1 вересня 2009 р. видачу документів дозвільного характеру згідно з додатком.

3. Міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади у двомісячний строк:

вжити заходів до скасування власних рішень, згідно з якими суб’єктам господарювання були делеговані владні повноваження;

подати в установленому порядку проекти нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України про затвердження вартості державних платних (адміністративних) послуг та скасувати власні рішення, якими встановлено розміри плати за надання послуг (крім випадків, передбачених законом);

подати на розгляд Кабінету Міністрів України пропозиції щодо внесення змін до нормативно-правових актів, що випливають з цієї постанови.

4. Міністерству економіки забезпечити безоплатну видачу довідок про порушення провадження у справі про банкрутство підприємств, визнання їх банкрутами, застосування щодо них процедури банкрутства.

5. Для стимулювання вітчизняного виробництва Державному комітетові з питань технічного регулювання та споживчої політики забезпечити оприлюднення до 1 жовтня 2009 р. на власному офіційному веб-сайті усі чинні державні стандарти та технічні регламенти, постійне оновлення інформації,

6. Внести до постанов Кабінету Міністрів України зміни, що додаються.

Прем’єр-міністр України Ю. Тимошенко

 

 

Додаток

до постанови Кабінету Міністрів України

від 1 липня 2009 р. № 724

Перелік документів дозвільного характеру, необхідність
одержання яких не передбачена законом

Найменування документа дозвільного характеру

Нормативно-правові акти, якими регламентується видача документів дозвільного характеру

1. Дозвіл на продаж алкогольних напоїв та тютюнових виробів у певних місцях торгівлі (якщо це передбачено законодавством) із зазначенням адреси таких місць

постанова Кабінету Міністрів України від 13 травня 1996 р. № 493 «Про Тимчасовий порядок видачі ліцензій на право імпорту, експорту спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів і роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами»

2. Свідоцтво на право набору іноземців на навчання в Україні

постанова Кабінету Міністрів України від 5 серпня 1998 р. № 1238 «Про затвердження Положення про прийом іноземців та осіб без громадянства на навчання до вищих навчальних закладів»

3. Дозвіл на проведення навчання з питань охорони праці (у тому числі на роботи, пов’язані з підвищеною небезпекою)

постанова Кабінету Міністрів України від 15 жовтня 2003 р. № 1631 «Про затвердження Порядку видачі дозволів Державним комітетом з нагляду за охороною праці та його територіальними органами»

4. Дозвіл на подальшу реалізацію лікарських засобів

постанова Кабінету Міністрів України від 17 листопада 2004 р. № 1570 «Про затвердження Правил торгівлі лікарськими засобами в аптечних закладах»

 

 

Затверджено постановою Кабінету Міністрів України

від 1 липня 2009 р. № 724

Зміни, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України

1. Абзаци десятий, дванадцятий та тринадцятий пункту 6 переліку платних послуг, які можуть надаватися бюджетними установами та організаціями, що належать до сфери управління Державного комітету по водному господарству, на замовлення юридичних і фізичних осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 липня 1999 р. № 1379, виключити.

2. У пункті 1 постанови Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2001 р. № 1405 «Про вдосконалення порядку ціноутворення на метрологічні роботи» слова «на госпрозрахункових засадах згідно з Методикою визначення вартості метрологічних робіт, що затверджується Державним комітетом з питань технічного регулювання та споживчої політики» замінити словами «в розмірах, затверджених Кабінетом Міністрів України».

3. Абзаци четвертий та п’ятий пункту 1 переліку платних послуг екологічного характеру, які можуть надаватися територіальними органами Міністерства екології та природних ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2001 р. № 1430, виключити.

4. Абзац перший пункту 12 переліку платних послуг, які можуть надаватися органами та підрозділами Міністерства внутрішніх справ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 4 червня 2007 р. № 795, викласти у такій редакції:

«Видача дозволу (оформлення документів) на:».

 

Коментар редакції

 

НАДАННЯ ДЕРЖАВНИХ ПЛАТНИХ ПОСЛУГ ТА ВИДАЧА ДОКУМЕНТІВ ДОЗВІЛЬНОГО ХАРАКТЕРУ — ПІД ОСОБЛИВИМ КОНТРОЛЕМ

Цього року Уряд з особливим ентузіазмом узявся за прийняття нормативно-правових актів, спрямованих на розвиток системи надання державних платних (адміністративних) послуг органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями, що перебувають в їх управлінні. Нагадаємо, що основні напрями розвитку надання адміністративних послуг визначено

Концепцією розвитку системи надання адміністративних послуг органами виконавчої влади, яку було схвалено розпорядженням КМУ від 15.02.2006 р. № 90-р.

У документі, що коментується, Кабмін уводить деякі істотні обмеження, що стосуються порядку надання державних платних послуг та видачі документів дозвільного характеру.

По-перше, починаючи з

1 серпня 2009 року міністерствам, іншим центральним та місцевим органам виконавчої влади заборонено:

1)

делегувати владні повноваження суб’єктам господарювання (крім суб’єктів господарювання державної форми власності у випадках, визначених законом).

Фактично появу цього пункту слід розуміти як

заборону на надання державних платних послуг підприємствами та організаціями чи госпрозрахунковими підрозділами — юридичними особами недержавної форми власності, яким делеговано владні повноваження на надання таких послуг. Отже, надавати державні послуги можуть тільки державні установи та організації.

У зв’язку з цим Кабмін установив, що міністерства та інші центральні органи виконавчої влади у двомісячний строк повинні скасувати свої рішення, відповідно до яких суб’єктам господарювання було делеговано владні повноваження.

До речі, починаючи з

2010 року державні послуги матимуть право надавати тільки органи виконавчої влади, державні підприємства, установи та організації в порядку виконання ними делегованих державою повноважень на підставі відповідних нормативно-правових актів, а також інші підприємства, установи та організації, яким делеговано відповідні повноваження. Щодо адміністративних послуг, то після 1 січня 2010 року органи виконавчої влади можуть делегувати повноваження на їх надання тільки бюджетним установам на підставі нормативно-правових актів. Зазначені обмеження передбачено постановою КМУ «Про заходи щодо упорядкування державних, у тому числі адміністративних послуг» від 17.07.2009 р. № 737. Цей документ буде опубліковано в найближчому номері;

2) справляти плату за державні (адміністративні) послуги у

відсотковому відношенні від кошторисної вартості об’єкта.

Мабуть, ця вимога стосується тільки тих установ і організацій, які при встановленні плати за державні послуги керувалися власними наказами, оскільки для них не було затверджено відповідних документів Кабміну. Адже за загальним правилом розмір плати за державні послуги встановлюється у фіксованому розмірі на рівні середньої собівартості цього виду послуги.

Щоб урегулювати це питання на законодавчому рівні, міністерства та інші центральні органи виконавчої влади повинні подати у двомісячний строк проекти нормативно-правових актів КМУ про затвердження вартості державних (адміністративних) послуг та скасувати власні рішення, якими було встановлено розміри плати за надання послуг (крім випадків, визначених законом);

3) вимагати отримання документів дозвільного характеру, якщо необхідність одержання таких документів не передбачено законом.

У зв’язку з цим у

п. 2 постанови, яка коментується, передбачено, що починаючи з 1 вересня 2009 року необхідно призупинити видачу таких документів:

— дозволу на продаж алкогольних напоїв та тютюнових виробів у певних місцях торгівлі (якщо це передбачено законодавством) із зазначенням адреси таких місць;

— свідоцтва на право набору іноземців на навчання в Україні;

— дозволу на проведення навчання з питань охорони праці (у тому числі на роботи, пов’язані з підвищеною небезпекою);

— дозволу на подальшу реалізацію лікарських засобів.

По-друге,

постановою, яка коментується, передбачено, що видавати такі документи, як довідки про порушення провадження у справі про банкрутство підприємств, визнання їх банкрутами, застосування щодо них процедури банкрутства, Міністерство економіки повинно безоплатно.

Необхідність в отриманні такої довідки може виникнути, наприклад, у процесі здійснення тендерних процедур закупівель. Так, відповідно до

п.п. 1 п. 30 Положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти, затвердженого постановою КМУ від 17.10.2008 р. № 921, замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі, якщо учасника визнано в установленому порядку банкрутом або щодо нього порушено провадження у справі про банкрутство.

Як зазначалося в

листі-роз’ясненні Міністерства економіки України від 01.04.2009 р. № 3303-27/156 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2009, № 15), наказом Мінекономіки від 25.12.2008 р. № 912 створено державне підприємство «Державний центр з питань відновлення платоспроможності та банкрутства», одним із видів діяльності якого (його регіональних представництв) є надання інформаційної послуги щодо відсутності порушеної відносно особи справи про банкрутство або визнання її банкрутом.

По-третє,

до 1 жовтня 2009 року Державний комітет з питань технічного регулювання та споживчої політики має забезпечити оприлюднення на власному офіційному веб-сайті http://www.dssu.gov.ua/control/uk/index усіх чинних державних стандартів та технічних регламентів, а також забезпечувати постійне оновлення такої інформації, що сприятиме стимулюванню розвитку вітчизняного виробництва.

Постанова, що коментується, набрала чинності з 18.07.2009 р. («Урядовий кур’єр», № 128, 18.07.2009).