08.06.2009

Надходження ТМЦ у межах програми

Відповідь на запитання

НАДХОДЖЕННЯ ТМЦ У МЕЖАХ ПРОГРАМИ

 

Тетяна РЯБУХА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Чи має право бюджетна установа брати на облік спеціальну техніку (екскаватор, машина для відкачки мулу, бульдозер тощо), яка надійшла за програмою ТАСІС «Сталий територіальний розвиток в Україні» від іноземних держав? Ця техніка в подальшому надаватиметься безоплатно або в оренду комунальним підприємствам.

(Харківська обл.)

 

Найвищої оцінки й уваги заслуговує допомога з боку Європейського Союзу у формі різних програм, найбільш значимою з яких є ТАСІС «Сталий територіальний розвиток в Україні». Міжнародна підтримка в рамках цієї програми надходить у вигляді субсидій, які направляються, насамперед, для надання технічної допомоги, передачі ноу-хау, консультацій, що йдуть на підготовку кадрів у керуванні, бізнесі, енергетиці, транспортній і фінансовій службі та у вигляді надходження товарно-матеріальних цінностей.

Процедуру залучення, використання та моніторингу міжнародної допомоги визначає

Порядок залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги, затверджений постановою КМУ від 15.02.2002 р. № 153 (далі — Порядок № 153).

Набуття будь-якого майна є одним із засобів залучення міжнародної технічної допомоги відповідно до

п. 3 Порядку № 153.

Відповідно до

п. 44 Порядку № 153 зарахування на баланс матеріальних цінностей, що надійшли в рамках проектів (програм), забезпечує реципієнт, тобто резидент (фізична або юридична особа), який безпосередньо одержує міжнародну технічну допомогу згідно з проектом (програмою).

Таким чином, одержувач допомоги

повинен бути визначений у самій програмі.

Нагляд за цільовим використанням міжнародної технічної допомоги реципієнтом протягом терміну реалізації проекту (програми) повинен здійснювати бенефіціар.

Бенефіціар

— це центральний орган виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна, Київська, Севастопольська міські держадміністрації, до компетенції яких належить реалізація державної політики у відповідній галузі чи регіоні, де передбачається впровадження проекту (програми), що заінтересовані в результатах виконання проекту (програми), але безпосередньо не одержують міжнародну технічну допомогу.

Якщо товарно-матеріальні цінності в рамках програми надходять у вигляді централізованого постачання, то питання щодо їх зарахування на баланс визначає

замовник такого постачання, який є реципієнтом.

Звернемо

особливу увагу на те, що при отриманні активів шляхом централізованого постачання у бюджетної установи не виникає доходів ні загального, ні спеціального фондів, про що свідчить Інструкція про порядок відображення в обліку бюджетних установ операцій з централізованого постачання матеріальних цінностей, затверджена наказом Державного казначейства України від 16.12.2002 р. № 232.

Детальніше щодо цього питання дивіться консультацію «Безоплатне отримання ТМЦ» («Бюджетна бухгалтерія», 2008, № 13, с. 38).

У випадку якщо з будь-яких причин у програмі не було визначено конкретного одержувача товарно-матеріальних цінностей (реципієнта), а зазначався лише регіон, до якого має надійти міжнародна допомога, то вважаємо, що питання щодо взяття таких цінностей на баланс повинні вирішувати місцеві органи влади — обласна чи міська ради (бенефіціар), які на своїй сесії повинні прийняти відповідне рішення щодо суб’єкта господарської діяльності, який має прийняти такі цінності на баланс.