12.10.2009

Установлення ґрат на вікна, дверей, вікон, замків, люстр

Відповідь на запитання

УСТАНОВЛЕННЯ ҐРАТ НА ВІКНА, ДВЕРЕЙ, ВІКОН, ЗАМКІВ, ЛЮСТР

 

Наталія СЕВОСТЬЯНОВА, заступник начальника управління — головний бухгалтер Державного казначейства в Харківській області

 

Установою прийняте рішення про проведення поточного ремонту у приміщенні. З цією метою були придбані різні конструкції та матеріали, що підлягають установленню: металеві ґрати на вікна, дверні блоки, вікна, дверні замки та люстри. Як відобразити в бухгалтерському обліку операції з придбання та встановлення зазначених матеріальних цінностей?

 

Установлення металевих ґрат

Згідно з

п. 2.4 Інструкції № 64 об’єктом обліку основних засобів вважається:

— закінчений пристрій з усіма пристосуваннями і приладдям до нього;

— конструктивно відокремлений предмет, призначений для виконання певних самостійних функцій;

— відокремлений комплекс конструктивно з’єднаних предметів однакового або різного призначення, що мають для їх обслуговування загальні пристосування, приладдя, керування та єдиний фундамент, унаслідок чого кожен предмет може виконувати свої функції, а комплекс — певну роботу тільки в складі комплексу, а не самостійно;

— інший актив, що відповідає визначенню основних засобів, або частина такого активу.

Якщо один об’єкт основних засобів складається з частин, які мають різний строк корисного використання (експлуатації), то кожна з цих частин може визнаватися в бухгалтерському обліку як

окремий об’єкт основних засобів.

При цьому інвентарним об’єктом за субрахунком 103 «Будинки та споруди» є кожна окрема будівля, до складу якої включаються всі необхідні для експлуатації та розміщення всередині неї комунікації, тобто система опалювання приміщення, уключаючи котельну установку для опалення (якщо остання знаходиться в самому приміщенні), внутрішню мережу водо- та газопроводу з усіма пристроями, внутрішню мережу силової та освітлювальної електропроводки з усією освітлювальною апаратурою, внутрішні телефонні та сигналізаційні мережі і вентиляційні пристрої загальносанітарного значення, підйомники (ліфти).

Якщо установа виконує роботи з добудови, дообладнання, реконструкції та модернізації необоротних активів, що приводить до додаткового укомплектування та зміни технічних характеристик таких активів, то видатки на проведення таких робіт відносяться на

збільшення первісної вартості об’єктів необоротних активів.

Виходячи з наведених норм Держказначейство в

листі від 06.08.2007 р. № 3.4-08/1827 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2007, № 34) дійшло висновку, що ґрати, закріплені на вікнах будинку, установи можуть обліковувати як у складі будинку, так і як окремий інвентарний об’єкт.

Таким чином,

установа має право самостійно вибрати один із варіантів обліку видатків на встановлення металевих ґрат на вікна:

1) вважати встановлені ґрати

окремим інвентарним об’єктом, який підлягає обліку як окремий об’єкт основних засобів;

2) вважати такі роботи

модернізацією об’єкта основних засобів будинку, пов’язаною з його добудовою, дообладнанням, які приводять до додаткового укомплектування об’єкта та зміни його характеристик.

Хто ж повинен прийняти рішення щодо вибору остаточного варіанта? В ідеалі такі моменти бажано прописати в наказі про облікову політику установи. Ну а якщо такого немає, то постійно діюча комісія зі списання матеріальних цінностей цілком може визначити доцільність списання ґрат після їх установлення на вікна будинку з одночасним збільшенням вартості будинку (якщо визначить, що встановлення ґрат сприяє додатковому укомплектуванню будинку, підвищенню його безпеки та надійності) або ж обліку ґрат як окремого інвентарного об’єкта. В останньому випадку при проведенні інвентаризації комісії з інвентаризації доведеться (як мінімум раз на рік) перевіряти наявність ґрат на вікнах.

Незалежно від вибраного варіанта установа повинна

оприбуткувати металеві ґрати або у складі необоротних активів (якщо буде прийнято рішення обліковувати їх як окремий об’єкт), або у складі запасів на субрахунок 202 «Обладнання, конструкції і деталі до установки» (якщо буде прийнято рішення вважати встановлення ґрат на вікна модернізацією будівлі, де їх установлено). У другому випадку після встановлення ґрат на вікна будівлі, їх вартість списується на фактичні видатки бюджетної установи відповідно до акта виконаних робіт, а вартість будівлі збільшується на вартість установлених ґрат.

Відображення операцій, пов’язаних з установленням ґрат, у бухгалтерському обліку розглянемо на прикладі.

Приклад.

Установою придбано 5 металевих ґрат для встановлення на вікна будинку адміністрації на загальну суму 3000 грн. (у тому числі ПДВ — 500 грн.). Вартість ґрат для одного вікна — 600 грн. (у тому числі ПДВ — 100 грн.).

Варіант 1.

Прийнято рішення обліковувати металеві ґрати як окремий об’єкт обліку, оскільки існує можливість у подальшому їх демонтувати без пошкодження та переустановити на інші вікна або продати іншому користувачу, а також здати як металобрухт. Оскільки вартість одних ґрат менше 1000 грн., а строк їх служби перевищує один рік, то обліковувати такий об’єкт необхідно на субрахунку 113 «Малоцінні необоротні матеріальні активи».

Варіант 2.

Прийнято рішення вважати встановлення металевих ґрат на вікна модернізацією будинку, оскільки вони виготовлялися за індивідуальним замовленням та призначені спеціально для встановлення саме на конкретні вікна конкретного будинку, крім того, у зв’язку з установленням ґрат на вікна покращились технічні характеристики будинку (захист від проникнення в будинок злочинців, додаткове зміцнення віконних отворів від зовнішнього руйнування, тобто підвищилася безпека та надійність будинку).

 

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума,грн.

дебет

кредит

1 варіант

1

Оприбутковано ґрати у складі малоцінних необоротних матеріальних активів

113

675

2500

2

Одночасно здійснюється запис на створення фонду в необоротних активах (без ПДВ)

801 (802, 811)

401

2500

3

Віднесено на видатки установи суму ПДВ

801 (802, 811)

675

500

4

Перераховано оплату за ґрати

675

321, 323

3000

2 варіант

1

Оприбутковано ґрати у складі запасів

202

675

2500

2

Віднесено на видатки установи суму ПДВ

801 (802, 811)

675

500

3

Перераховано оплату за ґрати

675

321, 323

3000

4

Списано на фактичні видатки вартість ґрат, установлених на вікна, на підставі акта ф. № 03-2

801 (802, 811)

202

2500

5

Збільшено первісну вартість будинку на вартість установлених на його вікна ґрат

103

401

2500

 

Якщо ґрати обліковуватимуться на субрахунку 113 як окремі об’єкти (1 варіант), то їх облік потрібно вести з дотриманням вимог

Інструкції № 64 до обліку малоцінних необоротних матеріальних активів, зокрема: присвоїти їм семизначний номенклатурний номер, відкрити на ґрати Інвентарну картку групового обліку основних засобів у бюджетних установах за типовою формою № ОЗ-9 (бюджет), ураховувати їх за місцезнаходженням та матеріально відповідальними особами.

Установлення ґрат на вікна в цьому випадку не є підставою для списання їх з балансу установи. Після встановлення їх, як і раніше, слід обліковувати на субрахунку 113 «Малоцінні необоротні матеріальні активи».

Якщо ґрати буде визнано частиною будинку (2 варіант), то в Інвентарній картці обліку основних засобів у бюджетних установах за типовою формою № ОЗ-6 (бюджет), відкритій у бухгалтерії для обліку будинку, необхідно на підставі Акта приймання-передачі відремонтованих, реконструйованих та модернізованих об’єктів за типовою формою № ОЗ-2 (бюджет), зробити відмітку про зміну характеристик будинку у зв’язку з його модернізацією.

 

Заміна вікон, дверних блоків та замків

Придбані бюджетною установою для встановлення вікна, дверні блоки та замки має бути оприбутковано на баланс установи

на субрахунок 202 «Обладнання, конструкції і деталі до установки» . На це звертало увагу Держказначейство у своєму листі від 17.11.2008 р. № 15-04/2554-19642. Крім того, на цьому рахунку також обліковується вітчизняне та імпортне обладнання, що потребує монтажу та призначене для встановлення, та інші матеріальні цінності, необхідні для будівництва.

Після закінчення ремонтних робіт вартість таких матеріальних цінностей, як вікна, дверні блоки та замки, списується згідно з актом виконаних робіт на фактичні видатки установи.

Покажемо на прикладі, як операції, пов’язані із заміною вікон, дверних блоків та замків, відображаються в бухгалтерському обліку.

Приклад.

Установою для проведення ремонту будинку придбано металопластикові вікна на суму 8100 грн. (у тому числі ПДВ — 1350 грн.), дерев’яні дверні блоки на суму 4500 грн. (у тому числі ПДВ — 750 грн.) та дверні замки на суму 600 грн. (у тому числі ПДВ — 100 грн.). Виконання робіт з установлення вікон, дверних блоків та замків підтверджено актом виконаних робіт, затвердженим керівником установи. В акті також зафіксовано, що після демонтажу старих вікон та дверей залишилися відходи деревини, які може бути використано установою в опалювальний сезон або реалізовано. Комісією складено акт оцінки відходів, згідно з яким їх вартість становить 500 грн.

 

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума,грн.

дебет

кредит

1

Оприбутковано вікна, дверні блоки та замки

202

675

11000

2

Віднесено на видатки установи суму ПДВ

801 (802, 811)

675

2200

3

Перераховано оплату за вікна, дверні блоки та замки

675

321, 323

13200

4

Списано на фактичні видатки вартість установлених вікон, дверних блоків та замків

801 (802, 811)

202

11000

5

Оприбутковано відходи деревини, отримані після демонтажу старих вікон та дверей*

323

711

500

364

323

500

239

364

500

* До органу Держказначейства до закінчення звітного періоду подається Довідка про надходження в натуральній формі.

 

Придбання люстр

Якщо люстри, що придбавалися установою, коштують

більше 1000 грн. (без урахування ПДВ), то їх необхідно обліковувати у складі основних засобів на субрахунку 106 «Інструменти, прилади та інвентар» (група 4) за правилами, установленими Інструкцією № 64 для обліку об’єктів основних засобів.

Згідно з

Інструкцією № 64 необоротні активи, які мають матеріальну форму та які не віднесено до основних засобів, підлягають зарахуванню до складу інших необоротних матеріальних активів бюджетних установ. Щодо таких об’єктів застосовується спрощений, груповий чи інший специфічний облік.

Головне, чим повинні керуватися бюджетні установи при зарахуванні предметів до складу малоцінних необоротних нематеріальних активів, —

строк експлуатації (корисного використання) таких предметів має бути більше ніж один рік, а вартість за одиницю не повинна перевищувати 1000 грн. включно без урахування ПДВ.

У бухгалтерському обліку такі об’єкти зараховуються до складу необоротних активів та обліковуються

на субрахунку 113 «Малоцінні необоротні матеріальні активи».

Якщо строк експлуатації предметів, що придбавалися, становить

менше одного року та вартість за одиницю не перевищує 1000 грн. (без урахування ПДВ), то такі предмети підлягають зарахуванню до складу запасів та обліковуються як малоцінні та швидкозношувані предмети на субрахунку 221 «Малоцінні та швидкозношувані предмети, що знаходяться на складі і в експлуатації».

Щодо застосування КЕКВ, то при оплаті рахунків на придбання люстр слід виходити з

Роз’яснень № 194, якими передбачено застосування:

— КЕКВ 2110 «Придбання обладнання і предметів довгострокового користування» — під час придбання об’єктів, що належать до основних засобів;

— КЕКВ 1131 «Предмети, матеріали, обладнання та інвентар» — під час придбання малоцінних необоротних матеріальних активів і малоцінних та швидкозношуваних предметів.

Ураховуючи, що строк експлуатації люстр становить понад один рік, а вартість за одиницю не перевищує 1000 грн., такі матеріальні цінності підлягають зарахуванню до складу малоцінних необоротних активів установи.

Покажемо на прикладі, як операції, пов’язані з придбанням люстр, відображаються в бухгалтерському обліку.

Приклад.

Установою для розміщення в службових кабінетах придбано 4 люстри вартістю 210 грн. кожна на загальну суму 840 грн. (у тому числі ПДВ — 140 грн.).

 

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума,грн.

дебет

кредит

1

Оприбутковано люстри

113

675

700

2

Одночасно здійснюється запис на створення фонду в необоротних активах (без ПДВ)

801 (802, 811)

401

700

3

Віднесено на видатки установи суму ПДВ

801 (802, 811)

675

140

4

Перераховано оплату за люстри

675

321, 323

840

 

Установлення люстр не є підставою для їх списання з балансу установи. Після встановлення їх, як і раніше, слід обліковувати на субрахунку 113 «Малоцінні необоротні матеріальні активи». Аналітичний облік люстр повинен вестися за місцем їх знаходження та за матеріально відповідальними особами відповідно до правил обліку малоцінних необоротних матеріальних активів, установлених

Інструкцією № 64.

 

НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ

Інструкція № 64 —

Інструкція з обліку необоротних активів бюджетних установ, затверджена наказом Державного казначейства України від 17.07.2000 р. № 64.

План рахунків —

План рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ, затверджений наказом Державного казначейства України від 10.12.99 р. № 144.

Наказ № 125/70

— наказ Головного управління Державного казначейства України та Державного комітету статистики України «Про затвердження типових форм з обліку та списання основних засобів, що належать установам і організаціям, які утримуються за рахунок державного або місцевих бюджетів, та Інструкції з їх складання» від 02.12.97 р. № 125/70.

Роз’яснення № 194 — Роз’яснення щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затверджені наказом Державного казначейства України від 04.11.2004 р. № 194 (у редакції наказу Державного казначейства України від 08.12.2006 р. № 330).