13.12.2010

Про затвердження змін до Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку

Наказ від 08.11.2010 р. № 1327

МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ

ПРО ЗАТВЕРДЖЕННЯ ЗМІН ДО ПОЛОЖЕННЯ ПРО ДОКУМЕНТАЛЬНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗАПИСІВ У БУХГАЛТЕРСЬКОМУ ОБЛІКУ

Наказ від 08.11.2010 р. № 1327

Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.11.2010 р. за № 1181/18476

(витяг)

 

Відповідно до частини другої статті 6 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» та пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.92 р. № 731 «Про затвердження Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади»

наказую:

1. Затвердити Зміни до Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.95 р. № 88, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.06.95 р. за № 168/704 (далі — Зміни), що додаються.

<…>

3. Цей наказ набирає чинності через десять днів після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України.

<…>

 

Міністр Ф. Ярошенко

 

ПОГОДЖЕНО:

Міністр внутрішніх справ України А. Могильов

Голова Державного казначейства України С. Харченко

Голова Державного комітету статистики України О. Осауленко

Затверджено наказом Міністерства фінансів України від 08.11.2010 р. № 1327

Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.11.2010 р. за № 1181/18476

ЗМІНИ ДО ПОЛОЖЕННЯ ПРО ДОКУМЕНТАЛЬНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗАПИСІВ У БУХГАЛТЕРСЬКОМУ ОБЛІКУ

 

1. У главі 2:

1.1. У пункті 2.8 слово «нормативними» замінити словами «нормативно-правовими».

1.2. В абзаці другому пункту 2.9 слово «нормативними» замінити словами «нормативно-правовими».

1.3. Пункт 2.14 викласти в такій редакції:

«2.14. Відповідальність за несвоєчасне складання первинних документів та недостовірність відображених у них даних несуть особи, які склали та підписали ці первинні документи.».

1.4. У пункті 2.15 слово «діючому» замінити словом «чинному».

1.5. У пункті 2.16 слова «законодавчим і нормативним» замінити словами «нормативно-правовим».

2. Пункт 3.4 глави 3 викласти в такій редакції:

«3.4. Відповідальність за несвоєчасне складання облікових регістрів та недостовірність відображених у них даних несуть особи, які склали та підписали ці облікові регістри.».

3. Пункт 6.9 глави 6 викласти в такій редакції:

«6.9. Вилучення первинних документів, облікових регістрів, фінансової звітності у підприємств, установ здійснюється відповідно до законодавства.».

 

Заступник начальника Управління методології бухгалтерського обліку,
 начальник відділу бухгалтерського обліку
 підприємницької діяльності А. Бобяк

 

Коментар редакції

 

ЗА ЩО ВІДПОВІДАЮТЬ ОСОБИ, ЯКІ СКЛАЛИ ТА ПІДПИСАЛИ ДОКУМЕНТИ

Наказом

, що коментується, Мінфін уніс зміни до Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Мінфіну від 24.05.95 р. № 88 (далі — Положення).

Зокрема, викладено в новій редакції пункти, що стосуються відповідальності осіб, які склали та підписали документи (

пп. 2.14 і 3.4 Положення). Так, до змін п. 2.14 Положення передбачав, що відповідальність за своєчасне та якісне складання документів, передачу їх у встановлені графіком документообігу строки для відображення в бухгалтерському обліку, за достовірність даних, наведених у документах, несуть особи, які склали та підписали ці документи. Після внесення змін до п. 2.14 Положення особи, які склали та підписали первинні документи, несуть відповідальність виключно за несвоєчасне складання первинних документів та недостовірність відображених у них даних.

Згідно зі зміненим

п. 3.4 Положення відповідальність за несвоєчасне складання облікових регістрів та недостовірність відображених у них даних несуть особи, які склали та підписали ці облікові регістри.

Вважаємо, що такі коригування не повинні особливо дивувати бухгалтерів, адже практично аналогічна норма міститься в

ч. 8 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV, де встановлено, що відповідальність за несвоєчасне складання первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку та недостовірність відображених у них даних несуть особи, які склали та підписали ці документи.

Крім того, викладено в новій редакції

п. 6.9 Положення, що описує порядок вилучення первинних документів, облікових регістрів, фінансової звітності. Зараз цей пункт містить узагальнене формулювання та вказує, що ця процедура здійснюється відповідно до законодавства.

Зауважимо, що право вилучати документи надано низці органів державного нагляду (контролю).

Наприклад,

органи ДКРС мають право при проведенні ревізій вилучати у підприємств, установ та організацій копії фінансово-господарських і бухгалтерських документів, що свідчать про зловживання, а на підставі рішення суду вилучати до закінчення ревізії оригінали первинних фінансово-господарських та бухгалтерських документів зі складанням опису, який скріплюється підписами представника органу ДКРС та керівника відповідного підприємства, установи, організації, і залишенням копій таких документів (п. 4 ст. 10 Закону України «Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні» від 26.01.93 р. № 2939-XII). Посадові особи органу ДКРС можуть вилучати оригінали документів згідно з процедурою, передбаченою п. 20 Порядку проведення інспектування державною контрольно-ревізійною службою, затвердженого постановою КМУ від 20.04.2006 р. № 550.

Органи прокуратури

під час здійснення перевірок також мають право доступу до документів і матеріалів, необхідних для проведення перевірки (у тому числі на письмову вимогу), що містять комерційну таємницю або конфіденційну інформацію; письмово вимагати надати до прокуратури для перевірки зазначені документи та матеріали; видати необхідні довідки (у тому числі за операціями і рахунками юридичних осіб та інших організацій) для вирішення питань, пов’язаних з перевіркою (ст. 20 Закону України «Про прокуратуру» від 05.11.91 р. № 1789-XII).

Наказ, що коментується, набрав чинності 06.12.2010 р.