22.02.2010

Запровадження нової структури управління Держкомзему в районі

Відповідь на запитання

ЗАПРОВАДЖЕННЯ НОВОЇ СТРУКТУРИ УПРАВЛІННЯ ДЕРЖКОМЗЕМУ В РАЙОНІ

 

Володимир ШПАЧЕНКО, юрист

 

Пунктом 5 постанови КМУ «Деякі питання реалізації права власності на землю громадянами України» від 05.08.2009 р. № 844 приписано збільшити граничну чисельність працівників Державного комітету із земельних ресурсів. На сьогодні управлінню Держкомзему надано для введення в дію нову структуру управління, в якій не передбачені деякі відділи та посади, що були у структурі, яка діяла раніше.

1. Чи необхідно запроваджувати нову структуру управління, якщо не відбуваються зміни в організації виробництва та праці?

2. Чи потрібно управлінню для введення в дію нової структури попередити працівників, посади яких скорочуються, про зміну істотних умов праці?

(Сумська обл.)

 

Насамперед зазначимо кілька слів про реформування структури Державного комітету із земельних ресурсів (далі — Держкомзем) та включення до її складу Державної інспекції з контролю за використанням та охороною земель (далі — Держінспекція).

Відповідно до

постанови КМУ «Про утворення Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель» від 25.12.2002 р. № 1958 у складі Держкомзему створено Держінспекцію як урядовий орган державного управління.

Пунктом 6 ч. 1 ст. 20 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» від 16.05.2008 р. № 279-VI

(далі — Закон про КМУ) установлено, що Кабінет Міністрів України утворює, реорганізує та ліквідує міністерства та інші центральні органи виконавчої влади відповідно до закону в межах коштів, передбачених у Державному бюджеті України на утримання органів виконавчої влади, затверджує положення про зазначені органи.

З метою приведення рішень уряду у відповідність до

Закону про КМУ Кабінетом Міністрів України прийнято постанову «Про додаткові заходи щодо врегулювання земельних відносин» від 26.08.2009 р. № 901, яким Держінспекцію як урядовий орган ліквідовано та включено до складу Держкомзему як окремий структурний підрозділ. Цією постановою передбачено виділення коштів на утримання й оплату праці збільшеної кількості працівників Держкомзему та його територіальних органів.

Таким чином, Держінспекцію, по суті, не було ліквідовано, а з юридичної особи було перетворено на окремий структурний підрозділ Держкомзему.

У свою чергу,

п. 5 постанови КМУ «Деякі питання реалізації права власності на землю громадянами України» від 05.08.2009 р. № 844 з метою забезпечення реалізації державної політики у сфері земельних відносин було приписано збільшити граничну чисельність працівників Держкомзему до 335 осіб та кількість підпорядкованих йому територіальних органів до 14374 одиниць.

Також було доручено Держкомзему утворити в центральному апараті та в територіальних органах структурні підрозділи на базі Держінспекції та її територіальних органів.

Ураховуючи таке доручення КМУ,

структура Держкомзему мала бути перетворена.

При цьому згідно з

п. 10 Положення про Державний комітет України із земельних ресурсів, затвердженого постановою КМУ від 19.03.2008 р. № 224, затверджує структуру та граничну чисельність працівників територіальних органів Держкомзему в АР Крим, областях, м. Києві і Севастополі в межах граничної чисельності працівників Держкомзему, а також їх штатний розпис та кошторис голова Держкомзему.

У свою чергу, згідно з

п. 10 Положення про управління (відділ) Держкомзему в районі, затвердженого наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 17.06.2008 р. № 123, структуру та чисельність працівників управління (відділу) у районі в межах граничної чисельності затверджує голова Держкомзему. Штатний розпис та кошторис управління (відділу) у районі затверджує голова Республіканського комітету із земельних ресурсів АР Крим, начальник головного управління Держкомзему в області.

Як випливає із запитання, наказом вищої за рівнем організації вашому управлінню Держкомзему в районі було затверджено нову структуру та чисельність працівників управління.

На підставі цього наказу необхідно було запровадити нову структуру управління з установленої в наказі дати

.

При цьому, оскільки нова структура управління передбачає звільнення працівників, то звільнення таких працівників має здійснюватися згідно з

п. 1 ст. 40 КЗпП.

Згідно з

п. 1 ст. 40 КЗпП трудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його дії може бути розірваний власником або уповноваженим ним органом у разі змін в організації виробництва і праці, у тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників.

Скорочення штату працівників

— звільнення всіх представників певної категорії (спеціальності, професії) або підрозділу, який скорочується повністю. Скорочення чисельності працівників — зменшення загальної кількості персоналу шляхом звільнення працівників різних категорій (спеціальностей, професій) у цілому по організації (установі).

У вашому випадку має місце скорочення чисельності і штату працівників, у зв’язку з тим, що відбувається скорочення окремих відділів управління Держкомзему. Так, із листа автора запитання випливає, що в управлінні був загальний відділ, в якому

три працівники (начальник відділу та два спеціалісти), а в новій структурі загального відділу немає, замість нього є сектор кадрового та документального забезпечення, який складається з двох працівників (завідувач сектору, спеціаліст).

Докладно порядок звільнення працівників у зв’язку зі скороченням штату розглядався в газеті «Бюджетна бухгалтерія», 2008, № 45, с. 9.

Тому стисло зупинимося на головному.

 

Повідомлення працівників про майбутнє звільнення

Працівників, які підлягають скороченню,

має бути повідомлено про майбутнє звільнення не пізніше ніж за два місяці. Зазначена вимога передбачена ч. 1 ст. 492 КЗпП.

Роботодавець повинен повідомити про майбутнє звільнення

особисто кожного працівника під підпис. Повідомлення складається письмово в довільній формі, приблизно такого змісту: «Шановний <…>, на підставі статті 492 КЗпП України і відповідно до наказу від <...> № <...> повідомляємо, що після закінчення 2 місяців з моменту вручення вам цього повідомлення ви можете бути звільнені у зв’язку зі скороченням чисельності працівників (п. 1 ст. 40 КЗпП). Відповідно до статті 492 КЗпП України в разі відсутності роботи за професією, спеціальністю або відмови від переведення на іншу роботу в установі, ви маєте право на свій розсуд звертатися за допомогою до Державної служби зайнятості або працевлаштовуватися самостійно».

Недотримання строку повідомлення працівника про звільнення в разі виникнення судового спору не розглядається як підстава для поновлення працівника на роботі. У цьому випадку, якщо працівник підлягає поновленню з інших підстав, суд змінює дату звільнення працівника, зарахувавши строк повідомлення, протягом якого він працював. Про це йдеться в

абз. 6 п. 19 постанови Пленуму Верховного Суду України «Про практику розгляду судами трудових спорів» від 06.11.92 р. № 9 (далі постанова № 9).

Одночасно з повідомленням про звільнення

(не пізніше ніж за два місяці до запланованої дати звільнення) роботодавець пропонує працівнику іншу роботу в цій самій установі (ч. 3 ст. 492 КЗпП).

 

Дотримання ч. 2 ст. 40 КЗпП про переведення працівників на іншу посаду

Слід пам’ятати, що звільнення у зв’язку зі скороченням чисельності або штату можливо

тільки у випадку, якщо працівника неможливо за його згодою перевести на іншу роботу (ч. 2 ст. 40 КЗпП).

У цьому питанні слід виходити з того, що працівнику має бути запропоновано наявну роботу за відповідною професією або спеціальністю і тільки за її відсутності — інша наявна робота.

Роботодавець може в межах однорідних професій та посад перевести більш кваліфікованого працівника, посада якого скорочується, за його згодою на іншу посаду, звільнивши з неї на цій підставі менш кваліфікованого працівника (

абз. 4 п. 19 постанови № 9).

Якщо роботодавець при звільненні згідно з

п. 1 ст. 40 КЗпП не запропонує працівнику переведення на іншу роботу, яку той міг би виконувати виходячи з його кваліфікації та досвіду, або в разі відсутності такої роботи заздалегідь не попередить працівника про це в установленому порядку, суд може поновити працівника на роботі.

За відсутності роботи за відповідною професією або спеціальністю, а також у разі відмови працівника від переведення на іншу роботу в цій самій установі, організації працівник на свій розсуд звертається за допомогою до державної служби зайнятості або працевлаштовується самостійно.

При цьому відмову працівника від переведення на іншу посаду має бути оформлено в

письмовій формі. Так, у разі виникнення трудового спору суд має з’ясувати, які є докази того, що працівник відмовився від переведення на іншу роботу (абз. 1 п. 19 постанови № 9).

 

Дотримання гарантій для певних категорій працівників

При звільненні за

п. 1 ст. 40 КЗпП слід пам’ятати, що не допускається звільнення (ст. 184 КЗпП, ст. 1861 КЗпП, ст. 198 КЗпП):

— вагітних жінок*;

— жінок, які мають дітей віком до трьох років*;

— жінок, які мають дітей віком до шести років, якщо медичним висновком передбачено, що такі діти потребують домашнього догляду*;

— одиноких матерів, які мають дитину віком до 14 років або дитину-інваліда*;

— батьків, які виховують дітей без матері, у тому числі в разі тривалого перебування матері в лікувальному закладі, а також опікунів (піклувальників)*.

працівників молодше 18 років без згоди районної (міської) комісії у справах неповнолітніх**.

* Розірвання трудового договору із зазначеними працівниками можливо тільки в разі

повної ліквідації установи за умови обов’язкового працевлаштування.

** Звільнення неповнолітніх допускається

у виняткових випадках та за умови їх обов’язкового працевлаштування.

 

Погодження з профспілковою організацією

Рішення про звільнення за скороченням чисельності працівників приймає роботодавець. Водночас законодавство зобов’язало роботодавця провести певні заходи щодо інформування та погодження майбутнього звільнення з

первинною профспілковою організацією (далі — профспілка).

Інформування профспілки

. Згідно з ч. 2 ст. 494 КЗпП та ч. 2 ст. 22 Закону України «Про зайнятість населення» від 01.03.91 р. № 803-XII (далі — Закон № 803) роботодавець повинен проінформувати профспілку не пізніше ніж за три місяці до запланованих звільнень шляхом надання інформації про:

— причини подальших звільнень;

— кількість та категорії працівників, яких передбачається звільнити;

— строки проведення звільнень.

Погодження звільнення з профспілкою

. Згідно зі ст. 43 КЗпП розірвання трудового договору на підставі п. 1 ст. 40 КЗпП (крім випадку ліквідації підприємства, установи, організації) може бути проведено тільки за згодою виборного органу (профспілкового представника) первинної профспілкової організації, членом якої є працівник. Якщо в установі немає профспілки, питання, пов’язані зі звільненням працівників у зв’язку зі скороченням чисельності, необхідно погоджувати з виборним представником від трудового колективу.

 

Повідомлення центру зайнятості про майбутнє звільнення працівників

Згідно з

ч. 1 п. 5 ст. 20 Закону № 803 роботодавець не пізніше ніж за два місяці повинен повідомити у письмовій формі про майбутнє звільнення державну службу зайнятості (за місцем реєстрації).

 

Гарантії та компенсації при звільненні

У день звільнення

за скороченням чисельності (штату) із працівником має бути проведено остаточний розрахунок. При цьому йому має бути виплачено:

заробітну плату за фактично відпрацьований час;

компенсацію за невикористану відпустку (ст. 83 КЗпП, ст. 24 Закону України «Про відпустки» від 15.11.96 р. № 504/96-ВР). При цьому в разі звільнення працівника до закінчення року, за який він уже отримав відпустку повної тривалості, відрахування із заробітної плати надмірно виплаченої суми відпускних не здійснюється;

вихідну допомогу в розмірі не менше середнього місячного заробітку (ст. 44 КЗпП).