15.03.2010

Щодо застосування коефіцієнтів коригування норм витрат палива

Лист від 10.11.2009 р. № 5391-01/07/19-09

МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ ТА ЗВ’ЯЗКУ УКРАЇНИ

ЩОДО ЗАСТОСУВАННЯ КОЕФІЦІЄНТІВ КОРИГУВАННЯ НОРМ ВИТРАТ ПАЛИВА

Лист від 10.11.2009 р. № 5391-01/07/19-09

 

<…> Експлуатаційні норми витрачання палива розраховують на підприємствах на підставі затвердженої (згідно зі встановленим Мінтрансзв’язку у нормативному документі «Норми витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті», далі — «НД», порядком) базової норми та системи коригуючих коефіцієнтів, що враховують певні специфічні умови експлуатації. Слід зазначити, що при цьому право встановлення конкретних величин коригуючих коефіцієнтів (надбавок) у регламентованих «НД» межах і терміну їх дії надається безпосередньо керівникам підприємств.

1. Щодо першого запитання.

Щодо застосування надбавки за роботу в зимових умовах залежно від фактичної температури повітря слід зазначити наступне. Надбавку запроваджують на підприємстві згідно з порядком, визначеним приміткою 1 до п.п. 3.1.1 «НД». Таким чином, може бути застосоване

або фіксоване значення надбавки з першого дня встановлення мінусової температури у відповідному діапазоні, або надбавка за рішенням керівництва підприємства може переглядатися щодня залежно від фактичних потреб.

Природно, що при суттєвому підвищенні температури порівняно з температурою на день впровадження на підприємстві надбавки за роботу в зимових умовах відпадає сама необхідність у застосуванні коефіцієнта за п.п. 3.1.1, принаймні на рівні раніше встановленого значення. У випадку

частої зміни температури й особливо у разі її частих коливань біля нуля із постійним підвищенням до плюсової позначки є доцільним або взагалі не використовувати надбавку за роботу в зимових умовах, або переглядати надбавку кожен день залежно від температури повітря та збільшення потреби у паливі. Вважаємо необґрунтованим встановлення коефіцієнта за п.п. 3.1.1 в умовах плюсової температури.

2. Щодо другого запитання.

Коефіцієнти із пп. 3.1.5 і 3.1.6, які враховують роботу в напружених дорожніх умовах, застосовуються окремо на частину маршруту з відповідними умовами руху, що повинно бути відповідним чином задокументовано

(розпорядженнями, записами відповідальних осіб у подорожніх листах тощо за рішенням керівництва підприємства). Порядок застосування коефіцієнтів із пп. 3.1.5 і 3.1.6 та порядок ведення звітності щодо експлуатаційних умов їх застосування встановлюються безпосередньо керівництвом підприємства та затверджуються відповідним наказом (розпорядженням) по підприємству.

У випадку коли водій самостійно виконував завдання, відповідність зазначених у подорожньому листі умов руху (що є підставою застосування коефіцієнтів із пп. 3.1.5 і 3.1.6)

рекомендовано підтверджувати підписом відповідальної посадової особи, призначеної відповідним наказом (розпорядженням) по підприємству.

 

Заступник Міністра — голова Державтотрансадміністрації П. Кравчук

 

Коментар редакції

 

НЮАНСИ ЗАСТОСУВАННЯ КОРИГУЮЧИХ КОЕФІЦІЄНТІВ: РОЗ’ЯСНЕННЯ МІНТРАНСУ

Нагадаємо, що

нормування витрат палива — це встановлення допустимої міри його споживання в певних умовах експлуатації автомобілів, для чого застосовуються базові лінійні норми, встановлені за моделями (модифікаціями) автомобілів, та система нормативів і коригуючих коефіцієнтів, які дозволяють ураховувати виконану транспортну роботу, кліматичні, дорожні та інші умови експлуатації.

Так, при визначенні норми витрат палива спочатку встановлюють базову норму виходячи з марки автомобіля та даних, наведених у додатках до

Норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 10.02.98 р. № 43 (далі — Норми № 43), а потім базову норму коригують за допомогою коефіцієнтів при відповідних умовах експлуатації автомобіля.

Як визначено в

п. 3 Норм № 43, право встановлення конкретних величин коефіцієнтів у регламентованих межах та терміну їх дії надається керівникам підприємств та затверджується наказом (розпорядженням) по підприємству.

У

листі, що коментується, Мінтранс надає роз’яснення щодо застосування деяких коефіцієнтів.

Так, згідно з

п. 3.1 Норм № 43 передбачено застосування коефіцієнта під час роботи в зимових умовах. При цьому базові норми витрат палива підвищуються при температурі повітря:

— від 0° С до -10° С — до 5 %;

— від -10° С до -20° С — від 5 % до 10 %;

— від -20° С і нижче — від 10 % до 15 %.

Така надбавка запроваджується після встановлення протягом

не менш як трьох днів на восьму годину ранку температури в межах певного діапазону (за зведенням територіального підрозділу державної служби гідрометеорології або за результатами власних вимірювань, належним чином задокументованих) з першого дня встановлення температури або за рішенням керівництва підприємства може переглядатися кожен день.

Таким чином, одним із способів установлення такої надбавки є встановлення її фіксованого значення з першого дня встановлення мінусової температури у відповідному діапазоні. При цьому Мінтранс у

листі, що коментується, звертає увагу на те, що при підвищенні температури така надбавка повинна переглядатися, а при плюсовій температурі взагалі скасовуватися. У зв’язку з цим при частих коливаннях температури повітря доцільно не встановлювати фіксоване значення надбавки на відповідний період, а переглядати її значення кожен день.

Для отримання даних стосовно щоденної температури можна скористатися послугами гідрометеослужби або піти більш економним шляхом — вимірювати температуру самостійно. Докладніше щодо цього питання дивіться консультацію «Видатки на послуги Гідрометцентру» // «Бюджетна бухгалтерія», 2009, № 11, с. 11.

Наведемо

приклад розрахунку норми палива з урахуванням її підвищення в зимовий період.

В установі на балансі значиться автомобіль ВАЗ-2109. Пробіг автомобіля кожен день становить 100 км. Згідно з журналом заміру температури маємо такі дані:

 

Дата

08.02.2010

09.02.2010

10.02.2010

11.02.2010

12.02.2010

13.02.2010

Температура

-22

-21

-17

-8

-3

+5

 

Відповідно до Таблиці А.2 Додатка А до Норм № 43 базова лінійна норма витрат палива для автомобіля ВАЗ-2109 становить 7,8 л/100 км.

Визначимо норму витрат палива при роботі автомобіля в зимових умовах за кожен день.

Для легкових автомобілів і автобусів нормативні витрати палива розраховуються за такою формулою:

Qн = 0,01

х Hs х S х (1 + 0,01 х K Σ),

де: Qн — нормативна витрата палива, літри, (м3);

Hs — базова лінійна норма витрати палива, л/100 км (м3/100 км);

S — пробіг автомобіля, км;

K Σ — сумарний коригуючий коефіцієнт, %.

08.02.2010, 09.02.2010 (коефіцієнт при роботі в зимови

х умовах — 15 %):

Qн = 0,01

х Hs х S х (1 + 0,01 х KΣ) = 0,01 х 7,8 х 100 х (1 + 0,01 х 15) = 8,97 л.

10.02.2010 (коефіцієнт при роботі в зимови

х умовах — 10 %):

Qн = 0,01

х Hs х S х (1 + 0,01 х K Σ) = 0,01 х 7,8 х 100 х (1 + 0,01 х 10) = 8,58 л.

11.02.2010, 12.02.2010 (коефіцієнт при роботі в зимови

х умовах — 5 %):

Qн = 0,01

х Hs х S х (1 + 0,01 х K Σ) = 0,01 х 7,8 х 100 х (1 + 0,01 х 5) = 8,19 л.

13.02.2010 такий коефіцієнт не застосовується.

Крім того, у

листі, що коментується, Мінтранс звертає увагу на особливості застосування коефіцієнтів при роботі, яка потребує зупинок, у напружених дорожніх умовах у центральних частинах міст, при поїздках на короткі відстані з тривалими перервами між поїздками, під час виконання робіт, що потребують понижених швидкостей у задовільних дорожніх умовах.

У

п.п. 3.1.5 Норм № 43 зазначено, що норми витрат палива підвищуються у випадках роботи, яка потребує частих зупинок (у середньому більше ніж одна зупинка на 1 км пробігу), у тому числі технологічних зупинок, пов’язаних із завантаженням і розвантаженням, посадкою і висадкою пасажирів (маршрутні автобуси, обслуговування поштових скриньок, інкасація грошей, обслуговування інвалідів, хворих, клієнтів тощо), а також роботи в напружених дорожніх умовах у центральних частинах міст та поїздки на короткі відстані (до 5 км) з тривалими перервами між поїздками (одна година і більше) — до 10 %.

Також згідно з

п.п. 3.1.6 Норм № 43 норми витрат палива підвищуються під час виконання робіт, що потребують понижених швидкостей (до 20 км/год.) у задовільних дорожніх умовах (перевезення великогабаритних, вибухонебезпечних, скляних, крихких тощо вантажів, під час виконання сільськогосподарських робіт, робота кінознімальних і аналогічних спеціальних автомобілів, рух у колонах тощо, а також рух у заторах у час пік у центральних частинах міст) — 10 %.

Зазначені коефіцієнти застосовується

окремо на частину маршруту з відповідними умовами руху , що повинно бути відповідним чином задокументовано розпорядженнями, записами відповідальних осіб у подорожніх листах тощо.

Порядок застосування таких коефіцієнтів та порядок ведення звітності щодо експлуатаційних умов їх застосування

встановлюються безпосередньо керівництвом підприємства (установи, організації) та затверджуються відповідним наказом (розпорядженням).

У

листі, що коментується, Мінтранс рекомендує у випадку, коли водій самостійно виконує завдання, відповідність зазначених у подорожньому листі умов руху підтверджувати підписом відповідальної посадової особи, призначеної відповідним наказом (розпорядженням) по підприємству.

Наведемо

приклад.

Авто ВАЗ-21061 має за день пробіг 250 км, з яких 100 км було відпрацьовано у задовільних дорожніх умовах, що підтверджено підписом відповідальної посадової особи.

Відповідно до Таблиці А.2 Додатка А до Норм № 43 базова лінійна норма витрат палива для автомобіля ВАЗ-21061 становить 9,1 л/100 км.

Визначимо норму витрат палива за відпрацьований день:

Qн = 0,01

х Hs х S х (1 + 0,01 х K Σ) = 0,01 х 9,1 х 100 х (1 + 0,01 х 10) + 0,01 х 9,1 х 150 = 23,66 л.