15.11.2010

Питання діяльності установ культури

Відповідь на запитання

ПИТАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УСТАНОВ КУЛЬТУРИ

 

Тетяна РЯБУХА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

1. Чи має право централізована бухгалтерія установи культури вимагати від керівника комунальної установи «Центральна бібліотечна система для дорослих» виплачувати заробітну плату колективу бібліотеки, який надає платні послуги, зі спеціального рахунку? При цьому заробітна плата таких працівників має складатися з двох частин: перша виплачуватиметься за рахунок коштів загального фонду кошторису, а друга — спеціального, а також загальна сума зарплати таких працівників не повинна перевищувати окладу, затвердженого штатним розписом бібліотеки.

2. Чи має право централізована бухгалтерія коригувати розшифровку до кошторису за спеціальним фондом та включати до неї видатки на комунальні послуги?

(м. Маріуполь)

 

1. Насамперед нагадаємо, що питання самостійного ведення бухгалтерського обліку установами соціально-культурної сфери чи централізованими бухгалтеріями врегульовані

розпорядженням КМУ «Про забезпечення цільового використання коштів бюджетними установами (закладами) соціально-культурної сфери» від 19.08.2009 р. № 1007-р, зі змінами, внесеними розпорядженням КМУ «Про першочергові заходи щодо забезпечення розширення автономії загальноосвітніх навчальних закладів» від 08.12.2009 р. № 1564-р (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2010, № 4, с. 6).

Зазначеним

розпорядженням бюджетним установам соціально-культурної сфери надано право відкривати в органах Держказначейства реєстраційні та спеціальні реєстраційні рахунки на своє ім’я.

Бюджетна установа, яка прийняла рішення про відкриття окремих рахунків на своє ім’я, може

вести бухгалтерський облік самостійно (у цьому випадку до її штатного розпису вводиться посада головного бухгалтера (бухгалтера)) або, як і раніше, обслуговуватися централізованою бухгалтерією.

Якщо бюджетною установою (у цьому випадку — комунальною установою «Центральна бібліотечна система для дорослих») прийнято рішення про відкриття в органі Держказначейства реєстраційного та спеціального реєстраційного рахунків та про продовження обслуговування централізованою бухгалтерією (бухгалтерією),

право першого підпису платіжних документів для здійснення видатків із нових рахунків має керівник такої бюджетної установи (закладу) (інші посадові особи, яким надано право першого підпису), а другого підпису головний бухгалтер (бухгалтер) централізованої бухгалтерії (бухгалтерії).

Як зазначало Держказначейство в

листі від 20.01.2005 р. № 07-06/95-518, право на проведення видатків має той розпорядник бюджетних коштів, на ім’я якого відкрито реєстраційні та спеціальні реєстраційні рахунки в органах Держказначейства.

Тобто якщо окремі реєстраційні та спеціальні реєстраційні рахунки комунальній установі «Центральна бібліотечна система для дорослих»

не відкрито, то право першого підпису має керівник установи, при якій створено централізовану бухгалтерію і на ім’я якої відкрито рахунки в органі Держказначейства. Найчастіше такою установою є управління культури. У такому випадку всі основні питання діяльності бюджетних організацій, які обслуговуються централізованою бухгалтерією, вирішуються керівником установи, при якій створено централізовану бухгалтерію, та головним бухгалтером централізованої бухгалтерії.

Що стосується заробітної плати працівників, які займаються наданням платних послуг, зазначимо таке.

Під час надання платних послуг є

доцільним складання окремого штатного розпису за спеціальним фондом. Про це йшлося в консультації «Штатний розпис за спеціальним фондом» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2009, № 47, с. 27).

Для оплати праці працівників, які займаються наданням платних послуг,

мають використовуватися кошти спеціального фонду. Більше того, витрачання коштів загального фонду кошторису на заробітну плату працівників за час надання ними платних послуг є незаконними видатками бюджетної установи. Пояснимо чому.

Для розрахунку плати за послуги складається калькуляція, до якої мають увійти всі витрати, пов’язані з наданням таких послуг, у тому числі витрати на заробітну плату з нарахуваннями.

Відповідно до

Переліку груп власних надходжень бюджетних установ, вимог щодо їх утворення та напрямів використання, затвердженого постановою КМУ від 17.05.2002 р. № 659 (далі — Перелік № 659), плата за послуги, що надаються бюджетними установами згідно з їх функціональними повноваженнями, належить до першої підгрупи першої групи власних надходжень бюджетних установ. Така плата надходить на спеціальні рахунки бюджетних установ.

Витрачання коштів, отриманих від надання платних послуг, чітко регламентовано. Так, згідно з

п. 3 Переліку № 659 плата за надані послуги має витрачатися на покриття витрат, пов’язаних з організацією та наданням таких послуг.

Виходячи з викладеного сума заробітної плати спочатку повинна бути уключена до складу витрат при розрахунку калькуляції, потім надійти у складі плати за надані послуги, а далі має витрачатися на оплату праці працівників, які надавали платні послуги.

При цьому слід мати на увазі, що кошти спеціального фонду, як і кошти загального фонду бюджетних установ, належать

до коштів місцевого бюджету. Адже, як визначено в п. 9 ст. 47 Закону України «Про Державний бюджет на 2010 рік» від 27.04.2010 р. № 2154-VI (далі — Закон про Держбюджет на 2010 рік), власні надходження бюджетних установ, які утримуються за рахунок коштів відповідного місцевого бюджету, у тому числі кошти за користування установами банків тимчасово вільними коштами вищих та професійно-технічних навчальних закладів, що отримані за надання платних послуг і розміщені на вкладних (депозитних) рахунках, належать до доходів спеціальних фондів місцевих бюджетів.

Як зазначено в

ст. 1 Закону України «Про оплату праці» від 24.03.95 р. № 108/95-ВР, заробітна плата — це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу.

Тому слід ураховувати, що

працівник має відпрацьовувати повністю і той час, за який він отримує заробітну плату за кошти загального фонду, і той час, за який він отримує заробітну плату за рахунок коштів спеціального фонду кошторису.

2. Щоб відповісти на друге запитання, спочатку слід згадати черговість витрачання коштів спеціального фонду кошторису.

Відповідно до

пп. 23 та 49 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою КМУ від 28.02.2002 р. № 228, кошти спеціального фонду використовуються:

1) згідно з напрямами використання;

2) на погашення заборгованості установи за бюджетними зобов’язаннями за спеціальним та

загальним фондами;

3) на проведення заходів, пов’язаних з виконанням основних функцій установи,

які не забезпечені (або частково забезпечені) видатками загального фонду.

Крім того, відмітимо таке: якщо обсяги власних надходжень бюджетних установ перевищують видатки, затверджені у кошторисі, то згідно зі

ст. 65 Закону про Держбюджет на 2010 рік розпорядник бюджетних коштів передбачає спрямування таких надпланових обсягів у першу чергу на погашення заборгованості з оплати праці, нарахувань на заробітну плату, стипендій, комунальних послуг та енергоносіїв.

Якщо така заборгованість

відсутня, розпорядник бюджетних коштів спрямовує:

— 50 % коштів на заходи, які здійснюються за рахунок відповідних надходжень;

— 50 % коштів на заходи, які необхідні для виконання основних функцій, але не забезпечені коштами загального фонду кошторису.

У такому випадку розпорядник бюджетних коштів здійснює перерозподіл обсягів узятих бюджетних зобов’язань за загальним фондом для проведення видатків за цими зобов’язаннями із спеціального фонду кошторису.

Тобто якщо в установі є видатки, які повинні провадитися за рахунок коштів загального фонду, але не можуть бути забезпечені коштами цього фонду, то вони в порядку визначеної вище черговості

можуть бути забезпечені коштами спеціального фонду.

Але при цьому слід пам’ятати і про

ст. 43 Закону про Держбюджет на 2010 рік, якою визначено, що Верховній Раді АР Крим, обласним, міським, районним, селищним, сільським радам при затвердженні відповідних бюджетів необхідно забезпечити в повному обсязі потребу в асигнуваннях на оплату праці працівників бюджетних установ відповідно до встановлених чинним законодавством умов оплати праці та розміру мінімальної заробітної плати, проведення розрахунків за електричну та теплову енергію, водопостачання, водовідведення, природний газ та послуги зв’язку, які споживаються бюджетними установами, не допускаючи будь-якої простроченої заборгованості із зазначених видатків*.

* Якщо за загальним фондом кошторису установи потреба в асигнуваннях на оплату комунальних послуг та енергоносіїв не забезпечена в повному обсязі, то це порушення бюджетного законодавства буде трактуватися контролюючими органами як порушення, здійснене головним розпорядником бюджетних коштів, а не бюджетною установою, яка правильно розрахувала потребу в асигнуваннях на оплату комунальних послуг та енергоносіїв, але не отримала їх від головного розпорядника.

Тому до видатків спеціального фонду, які стосуються комунальних послуг,

насамперед включаються видатки на комунальні послуги, які пов’язані з наданням платних послуг.

Але у випадку, якщо з будь-яких об’єктивних причин потреба на оплату комунальних послуг у повному обсязі за загальним фондом кошторису не забезпечена, що підтверджується документально, то погашення заборгованості з комунальних послуг може здійснюватися і за кошти спеціального фонду кошторису, якщо такі залишаться після їх витрачання згідно з установленими напрямами використання.