05.12.2011

Щодо застосування законодавства у сфері державних закупівель

Лист від 24.10.2011 р. № 3303-25/13212-08

МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ І ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ

ЩОДО ЗАСТОСУВАННЯ ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ ДЕРЖАВНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ

Лист від 24.10.2011 р. № 3303-25/13212-08

 

Міністерство економічного розвитку і торгівлі України розглянуло звернення <…> щодо застосування законодавства у сфері державних закупівель та повідомляє.

До 30.07.2010 р. діяло Положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти (далі — Положення), затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2008 р. № 921 (зі змінами), відповідно до якої на Мінекономіки були покладені функції уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань координації закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти.

Необхідно зазначити, що основні функції Мінекономіки як спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань координації закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти було визначено в пункті 10 Положення. Однією з таких функцій Мінекономіки було погодження застосування процедури торгів з обмеженою участю та процедури закупівлі в одного учасника (підпункт 4 пункту 10 Положення).

Лист-погодження Міністерством видавався на підставі документів, наданих замовником, в пoрядку, який передбачався наказом Мінекономіки від 30.01.2009 р. № 64 «Про затвердження Порядку погодження застосування процедури торгів з обмеженою участю та процедури закупівлі в одного учасника».

Пунктом 82 Положення було передбачено, що закупівля в одного учасника — це процедура, відповідно до якої замовник укладає договір про закупівлю з учасником після проведення з ним переговорів.

Таким чином, лист-погодження давав право замовнику застосувати процедуру закупівлі, тобто розпочати переговори з учасником та укласти з ним договір про закупівлю.

Тому Мінекономіки було надано роз’яснення від 06.02.2009 р. № 3303-27/48, відповідно до якого при застосуванні процедури закупівлі в одного учасника початком процедури є дата отримання відповідного погодження уповноваженим органом, що повністю відповідає нормам Положення та нормативно-правовим актам, розробленим на його виконання.

На даний час правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти встановлює Закон України «Про здійснення державних закупівель» (зі змінами) (далі — Закон).

Звертаємо увагу, що цим Законом передбачений певний порядок публікації документів щодо проведення процедур закупівель, який був відсутній у Положенні, зокрема процедури закупівлі в одного учасника.

При цьому статтею 39 Закону встановлена імперативна норма щодо необхідності замовника забезпечити публікацію у державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель та розміщення на веб-порталі Уповноваженого органу відповідно до статті 10 цього Закону інформацію про застосування процедури закупівлі в одного учасника та обґрунтування застосування процедури закупівлі в одного учасника.

Відповідно до частини третьої статті 10 Закону процедура закупівлі, попередня кваліфікація учасників не можуть проводитися до/без публікації оголошення про проведення процедури закупівлі в державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель згідно з абзацом першим частини другої цієї статті.

Отже, початком процедури закупівлі є дата публікації оголошення про проведення процедури закупівлі в державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель.

Водночас замовник безоплатно оприлюднює на веб-порталі Уповноваженого органу в порядку, встановленому цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме для процедури закупівлі в одного учасника оголошення про проведення процедури закупівлі (інформація про застосування процедури закупівлі в одного учасника) та обґрунтування застосування процедури закупівлі в одного учасника — одночасно з оголошенням про проведення процедури закупівлі.

Таким чином, інформація про застосування процедури закупівлі в одного учасника є оголошенням про проведення цієї закупівлі.

Аналізуючи вищевикладене, публікація у державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель та розміщення на веб-порталі Уповноваженого органу відповідно до статті 10 цього Закону інформації про застосування процедури закупівлі в одного учасника (оголошення) та обґрунтування застосування процедури закупівлі в одного учасника, що подається одночасно з оголошенням про проведення процедури закупівлі, вважається початком проведення процедури закупівлі в одного учасника.

Тому із зазначеного питання Мінекономіки було надано роз’яснення, яке відповідає чинному законодавству у сфері закупівель.

Крім того, зазначаємо, що роз’яснення Мінекономіки, які надані у період дії Тимчасового положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.03.2008 р. № 274, та Положення, у тому числі роз’яснення від 06.02.2009 р. № 3303-27/48, не скасовувалися, оскільки скасуванню підлягають лише нормативно-правові акти, а роз’яснення Мінекономіки не містять норм права та є листами інформативного та рекомендованого характеру.

Натомість Мінекономіки листом від 26.08.2010 р. 3303-25/8294-07 повідомило, що такі роз’яснення не можуть застосовуватися відповідно до Закону, оскільки вони надавалися згідно з нормативно-правовими актами, що втратили чинність та суперечать вимогам, що встановлені Законом.

 

Директор Департаменту державних закупівель
та державного замовлення О. Аніпко

 

КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ

ЩО ВВАЖАТИ ПОЧАТКОМ ПРОЦЕДУРИ ЗАКУПІВЛІ В ОДНОГО УЧАСНИКА

У листі, який коментується, Мінекономіки роз’яснює питання, що стосується правильності визначення дати початку процедури закупівлі в одного учасника.

Зауважимо: досить тривалий час Мінекономіки вважало, що при проведенні процедури закупівлі в одного учасника початком процедури є дата отримання відповідного погодження, виданого Уповноваженим органом (див. роз’яснення від 06.02.2009 р. № 3303-27/48). Така позиція Мінекономіки повною мірою відповідала нормам Положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти, затвердженого постановою КМУ від 17.10.2008 р. № 921, що втратило чинність, та Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 01.06.2010 р. № 2289-VI у редакції станом на 17.03.2011 р. (далі — Закон).

Однак після того, як Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань державних закупівель» від 08.07.2011 р. № 3681-VI було внесено істотні зміни до ст. 39 Закону, що визначає умови проведення процедури закупівлі в одного учасника, зокрема, скасовано необхідність отримання листа-погодження Уповноваженого органу при застосуванні цієї процедури, позиція Мінекономіки з цього питання змінилася (див. роз’яснення Мінекономіки від 19.04.2011 р. // «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 17).

Тому Мінекономіки в листі, який коментується, вказує на те, що початком проведення процедури закупівлі в одного учасника є опублікування в державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель та розміщення на веб-порталі Уповноваженого органу інформації про застосування процедури закупівлі, яка подається одночасно з оголошенням про проведення процедури закупівлі.