11.07.2011

Щодо окремих питань проходження державної служби

Лист від 26.08.2010 р. № 6941/12-10

ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ

ЩОДО ОКРЕМИХ ПИТАНЬ ПРОХОДЖЕННЯ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ

Лист від 26.08.2010 р. № 6941/12-10

 

Головним управлінням державної служби України в межах повноважень розглянуто лист <…> щодо надання роз’яснення стосовно окремих питань проходження державної служби.

Відповідно до пункту 4 Положення про Головне управління державної служби України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2007 р. № 1180, надаємо наступні роз’яснення.

До питання № 1:

«Коли можна присвоїти черговий ранг жінці — державному службовцю, якщо два роки від дня, коли державному службовцю було присвоєно попередній ранг, виповнюється під час перебування жінки у відпустці у зв’язку з вагітністю та пологами? Чи правомірно для присвоєння чергового рангу обчислювати стаж сумарно: час з моменту присвоєння чергового рангу, відпрацьований до відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами, і час після виходу з відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку повинен дорівнювати двом рокам?».

Порядок присвоєння рангів державним службовцям передбачений статтею 26 Закону України «Про державну службу» та Положенням про ранги державних службовців, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19.06.96 р. № 658.

Під час прийняття на державну службу службовцю присвоюється ранг у межах відповідної категорії посад. Для присвоєння чергового рангу в межах відповідної категорії посади державний службовець повинен успішно відпрацювати на обійманій посаді два роки. За виконання особливо відповідальних завдань державному службовцю може бути присвоєно черговий ранг достроково в межах відповідної категорії посад. При присвоєнні рангу державному службовцю робиться відповідний запис у трудовій книжці.

Згідно з пунктом 4 вказаного Положення через два роки після присвоєння державному службовцю відповідного рангу керівник державного органу за поданням безпосереднього керівника розглядає питання щодо можливості присвоєння йому чергового рангу. Позитивне рішення приймається за умови успішної роботи державного службовця.

Зарахування періоду перебування у відпустці по вагітності та пологах, а також у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею віку трьох років до періоду успішно відпрацьованих двох років, що дає підставу для присвоєння чергового рангу державного службовця, законодавством не передбачено, оскільки особа в цей час не виконує своїх обов’язків, передбачених посадовою інструкцією.

У випадку переривання періоду успішно відпрацьованих двох років такими відпустками чи співпадання дати присвоєння працівнику чергового рангу в період, коли він перебуває у згаданих відпустках, стаж (успішно відпрацьовані два роки) переривається і повинен рахуватися сумарно, тобто частина стажу до зазначених відпусток і частина після.

Рішення ж про присвоєння рангу державного службовця особі, яка перебувала у такій відпустці, приймається керівником державного органу, з яким працівник перебуває у трудових відносинах, з урахуванням результатів (оцінки) роботи такої особи.

До питання № 2:

«Чи можливе перенесення на іншу дату або скасування проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державних службовців, якщо є кандидати для участі у конкурсі, але термін прийняття документів уже закінчився? З яких підстав? Чи може бути причиною скасування конкурсу інформація про скорочення штату в органі державної влади?».

Згідно зі статтею 15 Закону України «Про державну службу» прийняття на державну службу на посади третьої — сьомої категорій, передбачених статтею 25 цього Закону, здійснюється на конкурсній основі, крім випадків, коли інше встановлено законами України.

Порядок проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державних службовців затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 15.02.2002 р. № 169.

Умови проведення конкурсу в окремому державному органі відповідно до цього Порядку визначаються його керівником, який призначає на посади та звільняє з посад державних службовців.

Конкурс проводиться поетапно:

1) публікація оголошення державного органу про проведення конкурсу в пресі або поширення його через інші засоби масової інформації

(державний орган, у якому проводиться конкурс, зобов’язаний опублікувати оголошення про проведення конкурсу в пресі або поширити його через інші офіційні засоби масової інформації не пізніше ніж за місяць до початку конкурсу та довести його до відома працівників органу, в якому оголошується конкурс);

2) прийом документів від осіб, які бажають взяти участь у конкурсі, та їх попередній розгляд на відповідність встановленим кваліфікаційним вимогам до відповідного рівня посади

(кадрова служба державного органу перевіряє подані документи на відповідність їх встановленим вимогам щодо прийняття на державну службу, передбаченим для кандидатів на посаду державного службовця);

3) проведення іспиту та відбір кандидатів

(дати чи терміну обов’язкового проведення конкурсу після публікації оголошення про його проведення згаданим Порядком не встановлено, тому кадрова служба за погодженням з головою конкурсної комісії визначає дату проведення іспиту та повідомляє кандидатів про місце і час його проведення).

Після визначення дати проведення іспиту з вагомих на те причин вона за погодженням з головою конкурсної комісії може бути перенесена.

Рішення про проведення конкурсу приймається керівником органу за наявності вакантної посади державного службовця.

У разі якщо після прийняття такого рішення керівнику органу стало відомо про скорочення чисельності або штату працівників, що закріплено на нормативному рівні, у зв’язку з відсутністю потреби заповнення вакантних посад, рішення про проведення конкурсу може бути скасовано.

До питання № 3:

«Одним з основних видів підвищення кваліфікації державного службовця є участь у щорічному Всеукраїнському конкурсі «Кращий державний службовець». На підставі якого документа слід вносити відомості про зазначене підвищення кваліфікації до особової картки державного службовця (форми П-2ДС)?».

Якщо державний службовець підвищує кваліфікацію в рамках I туру щорічного Всеукраїнського конкурсу «Кращий державний службовець» (який проходить в органах виконавчої влади), то відповідний запис до п. VIII особової картки державного службовця (форма П-2ДС) вноситься на підставі

протоколу засідання організаційного комітету з проведення I туру щорічного Всеукраїнського конкурсу «Кращий державний службовець» (далі — Конкурс) щодо підсумків проведення Конкурсу (копія відповідного протоколу надається до кадрового підрозділу органу влади Оргкомітетом з проведення I туру Конкурсу, що створений відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 19.09.2007 р. № 1152 «Про проведення щорічного Всеукраїнського конкурсу «Кращий державний службовець»).

Запис про підвищення кваліфікації у рамках Конкурсу робиться у графі VIII «Підвищення кваліфікації» форми П-2ДС.

 

Зразок

Найменування

Період навчання

Програма чи тематика підвищення кваліфікації

Номер і дата видачі диплома, посвідчення

початок

кінець

Участь у I турі щорічного Всеукраїнського конкурсу «Кращий державний службовець»

(зазначається початок підвищення кваліфікації у рамках I туру Конкурсу)

(зазначається закінчення підвищення кваліфікації у рамках I туру Конкурсу)

За завданнями Комплексної програми підвищення кваліфікації державних службовців II — VII категорій посад в рамках проведення I туру щорічного Всеукраїнського конкурсу «Кращий державний службовець»

№ і дата протоколу

 

Відповідний запис робиться лише у випадку проходження державним службовцем всіх 3 етапів I туру Конкурсу (проведення комплексного тестування на знання Конституції України, законодавства про державну службу, специфіки функціональних повноважень державного органу, посадових обов’язків державного службовця; виконання практичних завдань; складення ділового документа; володіння персональним комп’ютером).

У разі підвищення кваліфікації державних службовців у рамках II та III турів Конкурсу, що проходять на базі обласних та регіональних центрів перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ і організацій і вищих навчальних закладів системи перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців, то відповідний запис робиться на підставі виданих свідоцтв про підвищення кваліфікації державних службовців у рамках II або III турів Конкурсу.

 

Начальник Головдержслужби Т. Мотренко

 

КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ

ОКРЕМІ ПИТАННЯ ПРОХОДЖЕННЯ ДЕРЖСЛУЖБИ: РОЗ’ЯСНЮЄ ГОЛОВДЕРЖСЛУЖБА

У

листі, що коментується, Головне управління державної служби надало роз’яснення щодо окремих питань проходження державної служби. Розглянемо їх.

 

1. Право на присвоєння чергового рангу настало в період перебування жінки-держслужбовця у відпустці у зв’язку з вагітністю та пологами

Як відомо, ранги присвоюються державним службовцям в індивідуальному порядку відповідно до посади, рівня професійної кваліфікації та результатів роботи згідно з вимогами

Положення про ранги державних службовців, затвердженого постановою КМУ від 19.06.96 р. № 658 (далі — Положення № 658).

Ранги присвоюються держслужбовцям

одночасно з прийняттям їх на державну службу. Особам, призначеним на посади державних службовців зі строком випробування, ранги присвоюються з урахуванням його результатів.

Для присвоєння чергового рангу в межах певної категорії посад держслужбовцю необхідно успішно відпрацювати на посаді, яку він обіймає,

два роки. При цьому береться до уваги професійний рівень, а також результати атестацій та щорічних оцінок. Після закінчення двох років керівник державного органу за поданням безпосереднього керівника держслужбовця розглядає питання щодо можливості присвоєння йому чергового рангу.

При цьому, як підкреслила Головдержслужба в

листі, що коментується, зарахування періоду перебування у відпустці у зв’язку з вагітністю та пологами, а також у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трьох років у період успішно відпрацьованих двох років, що дає підставу для присвоєння чергового рангу держслужбовця, законодавством не передбачено, оскільки особа в цей час не виконує свої обов’язки, передбачені посадовою інструкцією.

У разі переривання періоду успішно відпрацьованих двох років такими відпустками або якщо дата присвоєння працівнику чергового рангу припадає на період, коли він перебуває у згаданих відпустках, стаж (успішно відпрацьовані два роки)

переривається і має обчислюватися сумарно, тобто частина стажу до зазначених відпусток і частина після.

Приклад.

Востаннє черговий ранг жінці-держслужбовцю присвоєно 13.07.2009 р. Право на присвоєння чергового рангу у неї настає 13.07.2011 р., однак вона з 16.05.2011 р. перебуває у відпустці у зв’язку з вагітністю та пологами, а після неї — у відпустці для догляду за дитиною до трьох років.

Оскільки зарахування періоду перебування у відпустці у зв’язку з вагітністю та пологами, а також у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трьох років у період успішно відпрацьованих двох років, який дає підставу для присвоєння чергового рангу держслужбовця, законодавством не передбачено, то право на присвоєння чергового рангу в період перебування в одній із таких відпусток

не настає.

З моменту присвоєння чергового рангу до відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами жінка пропрацювала 1 рік і 10 місяців. Отже, право на присвоєння чергового рангу настане після її виходу з відпустки для догляду за дитиною до трьох років та за умови успішної роботи за посадою протягом 2 місяців.

 

2. В яких випадках можливе перенесення або скасування проведення конкурсу на заміщення вакантних посад держслужбовців

До Головдержслужби звернулися за роз’ясненням з таким запитанням: «

Чи можливе перенесення на іншу дату або скасування проведення конкурсу на заміщення вакантних посад держслужбовців, якщо є кандидати для участі в конкурсі, але строк прийняття документів уже закінчився?»

Прийняття на державну службу на посади IIІ — VII категорій держслужбовців здійснюється на конкурсних засадах, крім випадків, коли інше встановлено законами України.

Порядок проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державних службовців

затверджено постановою КМУ від 15.02.2002 р. № 169.

Як підкреслила Головдержслужба в

листі, що коментується, конкурс проводиться поетапно:

Етап 1. Опублікування оголошення держоргану про проведення конкурсу у пресі або поширення його через інші засоби масової інформації

не пізніше ніж за місяць до початку конкурсу.

Етап 2. Приймання документів та їх розгляд.

Етап 3. Проведення іспиту та відбір кандидатів. При цьому Головдержслужба підкреслила: дати або строку обов’язкового проведення конкурсу після опублікування оголошення про його проведення

не встановлено, тому кадрова служба за погодженням з головою конкурсної комісії визначає дату проведення іспиту та повідомляє кандидатів про місце та час його проведення.

Після визначення дати проведення іспиту з поважних причин його може бути перенесено (за погодженням з головою конкурсної комісії).

Отже, на інший строк може бути перенесено тільки дату проведення іспиту, а не конкурс. Істотною підставою для скасування конкурсу може бути скорочення чисельності або штату працівників, що закріплено на нормативному рівні, у зв’язку з відсутністю потреби заповнення вакантних посад.

 

3. Унесення відомостей про участь у Всеукраїнському конкурсі «Кращий державний службовець» до форми № П-2ДС

З метою зростання професіоналізму, відкритості, інституційної можливості державної служби, підвищення її авторитету шляхом узагальнення досвіду роботи кращих державних службовців щорічно проводиться конкурс «Кращий державний службовець» відповідно до

Порядку проведення щорічного Всеукраїнського конкурсу «Кращий державний службовець», затвердженого постановою КМУ від 19.09.2007 р. № 1152.

Згідно з

п. 8 Положення про систему підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування, затвердженого постановою КМУ від 07.07.2010 р. № 564 (далі — Положення № 564), щорічний Всеукраїнський конкурс «Кращий державний службовець» (далі — конкурс) віднесено до видів підвищення кваліфікації.

У конкурсі можуть брати участь держслужбовці, які обіймають посади II — VII категорій та мають загальний стаж держслужби:

для номінації «Кращий керівник» — не менше п’яти років, із них на керівних посадах не менше двох років;

для номінації «Кращий спеціаліст» — не менше двох років.

Конкурс проводиться щорічно в три тури:

— перший тур — березень — квітень;

— другий тур — травень — червень;

— третій тур — вересень — жовтень.

Для організації підвищення кваліфікації в межах конкурсу наказом або розпорядженням керівника держоргану (його територіального підрозділу) утворюється організаційний комітет з проведення конкурсу (далі — оргкомітет).

Оскільки конкурс віднесено до видів підвищення кваліфікації держслужбовців, то інформація про взяття в ньому участі має відображатися в

графі VIII «Підвищення кваліфікації» особової картки за формою № П-2ДС, затвердженою наказом Мінстату від 26.12.95 р. № 343.

У

листі, що коментується, Головдержслужба роз’яснила, на підставі яких документів уносяться відомості до особової картки держслужбовця про взяття участі в конкурсі.

Так, якщо держслужбовець підвищує кваліфікацію

в межах першого туру, то відповідний запис до графи VIII особової картки вноситься на підставі протоколу засідання оргкомітету.

Дійсно, згідно з

Методичними рекомендаціями щодо організації підвищення кваліфікації державних службовців у рамках щорічного Всеукраїнського конкурсу «Кращий державний службовець», затвердженими наказом Головного управління державної служби України від 12.11.2010 р. № 286 (далі — Методрекомендації № 286), оргкомітети першого туру за його підсумками надають до кадрових служб держорганів, в яких проводиться конкурс, копію протоколу про участь у конкурсі держслужбовців, які є підставою зараховувати участь у конкурсі як підвищення кваліфікації згідно з п. 8 Положення № 564, з відповідним записом в особовій картці.

Такий запис робиться тільки в разі проходження державним службовцем

усіх трьох етапів першого туру конкурсу. На це також звернула увагу й Головдержслужба в листі, що коментується, а також навела зразок унесення запису до особової картки про підвищення кваліфікації після проходження першого туру конкурсу.

А от про внесення відомостей про участь у другому і третьому турах конкурсу, а також про те, на підставі яких документів уносяться такі відомості, у

Методрекомендаціях № 286 не зазначено.

У зв’язку з цим Головдержслужба в

листі, що коментується, роз’яснила: у разі підвищення кваліфікації державних службовців у межах другого і третього турів конкурсу, які відбуваються на базі обласних і регіональних центрів перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ та організацій і вищих навчальних закладів системи перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців, відповідний запис робиться на підставі виданих свідоцтв про підвищення кваліфікації державних службовців у межах другого або третього туру конкурсу.