30.05.2011
УНЕСЕНО ЗМІНИ ДО порядКУ передачі об’єктів права державної власності
Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
Згідно з вимогами
п. 5 Типової інструкції про порядок списання майна бюджетних установ, затвердженої наказом Держказначейства від 29.11.2010 р. № 447 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 4), безоплатна передача майна, яке є державною власністю, зі сфери управління міністерств, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади, Ради міністрів АР Крим, Фонду державного майна, інших державних органів, які відповідно до законодавства здійснюють функції з управління державним майном, Національної академії наук, галузевих академій наук, інших установ та організацій, яким державне майно передано у безоплатне користування, до сфери управління інших органів, уповноважених управляти державним майном, або самоврядних організацій здійснюється відповідно до постанови КМУ «Про передачу об’єктів права державної та комунальної власності» від 21.09.98 р. № 1482. Тому бюджетні установи при безоплатній передачі об’єктів права державної власності керуються саме Положенням про порядок передачі об’єктів права державної власності, затвердженим постановою КМУ від 21.09.98 р. № 1482 (далі — Положення № 1482).Нещодавно до
Положення № 1482 Кабмін постановою від 20.04.2011 р. № 434 уніс зміни*.* Положення № 1482 з урахуванням унесених змін опубліковано на с. 8 цього номера.
Зазначимо, що внесення змін до
Положення № 1482 перш за все пов’язано з посиленням контролю за рухом та ефективністю використання об’єктів нерухомості, що знаходяться у державній власності та не підлягають приватизації, а також майна, яке використовується для розміщення органів державної влади. Розглянемо ці зміни.1. Як зазначено в
п. 1 Положення № 1482, дія цього документа не поширюється на об’єкти незавершеного будівництва, фінансування якого здійснюється в поточному році за рахунок державних капітальних вкладень, а також, як і раніше, на об’єкти капітального будівництва, які передаються в експлуатацію після його завершення.2. Унесено деякі зміни до переліку об’єктів права державної власності, які можуть безоплатно передаватися відповідно до вимог
Положення № 1482 зі сфери управління міністерств, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади, Ради міністрів АР Крим, Фонду державного майна, інших державних органів, які відповідно до законодавства здійснюють функції з управління державним майном, об’єднань підприємств, яким делеговано функції з управління майном підприємств і організацій, заснованих на державній власності (далі — органи, уповноважені управляти державним майном), Національної академії наук, галузевих академій наук, інших установ та організацій, яким державне майно передано в безоплатне користування (далі — самоврядні організації), до сфери управління інших органів, уповноважених управляти державним майном, або самоврядних організацій.Так, цей перелік доповнено такими об’єктами, як:
1)
нерухоме майно (будівлі, споруди, у тому числі об’єкти незавершеного будівництва, крім об’єктів, на які не поширюється дія Положення № 1482, а також нежитлові приміщення), яке входить до складу цілісних майнових комплексів підприємств, що не підлягають приватизації, або використовується для розміщення органів державної влади, після виділення його в окрему облікову одиницю (інвентарний об’єкт) та за умови подальшого укладення з іншими балансоутримувачами будинку, в якому передаються приміщення, договору про спільне користування та утримання будинку і прибудинкової території;2) нерухоме майно (будівлі, споруди, у тому числі об’єкти незавершеного будівництва, крім об’єктів незавершеного будівництва, фінансування якого здійснюється в поточному році за рахунок державних капітальних вкладень, та об’єктів капітального будівництва, які передаються в експлуатацію після його завершення, а також нежитлові приміщення),
крім нерухомого майна, яке входить до складу цілісних майнових комплексів підприємств, що не підлягають приватизації, або використовується для розміщення органів державної влади, після виділення його в окрему облікову одиницю (інвентарний об’єкт) за умови подальшого укладення з іншими балансоутримувачами будинку, в якому передаються приміщення, договору про спільне користування та утримання будинку і прибудинкової території.3. Суттєві зміни внесено до
п. 4 Положення № 1482, який стосується передачі об’єктів права державної власності від однієї установи іншим установам, що належать до сфери управління одного і того ж органу, уповноваженого управляти державним майном. Нагадаємо, що у попередній редакції п. 4 цього Положення передбачалося, що така передача майна здійснюється на підставі рішення цього органу, погодженого з установою, а у разі передачі їх структурного підрозділу або нерухомого майна також з Фондом держмайна та Мінекономіки.Зараз
п. 4 Положення № 1482 викладено у новій редакції, яка передбачає, що передача об’єктів державної власності від одного підприємства до іншого (у разі коли підприємства належать до сфери управління одного і того ж органу, уповноваженого управляти державним майном, або самоврядної організації) здійснюється за рішенням відповідних органів залежно від виду об’єктів, які передаються, таким чином (див. табл. на с. 22):
На підставі якого документа здійснюється передача об’єктів | Яких об’єктів стосується |
Рішення КМУ на підставі пропозиції органу, уповноваженого управляти державним майном, або самоврядної організації за погодженням з установами, Фондом держмайна, Мінфіном і Мінекономрозвитку | Цілісних майнових комплексів структурних підрозділів установ, що не підлягають приватизації, і нерухомого майна, зазначеного в абз. 2 п.п. «а» п. 2 Положення № 1482 |
Рішення органів, уповноважених управляти державним майном, за погодженням з установами, Фондом держмайна і Мінекономрозвитку | Інших цілісних майнових комплексів структурних підрозділів установ та нерухомого майна, зазначеного в п.п. «б» п. 2 Положення № 1482 |
Рішення органу, уповноваженого управляти державним майном, або самоврядної організації за погодженням з установами | Щодо іншого окремого індивідуально визначеного майна установ (крім нерухомого) |
Як бачимо, колишня норма
п. 4 Положення № 1482 збереглася тільки відносно іншого окремого індивідуально визначеного майна установ, яке належить до сфери управління одного і того ж органу, уповноваженого управляти держмайном. Таким чином, тільки у разі передачі майна, яке не належить до нерухомого (машини, устаткування, обладнання тощо), установам досить буде отримати, як і раніше, рішення органу, уповноваженого управляти державним майном, тобто для цього необхідно буде звернутися до організації, яка є вищою за рівнем.Що стосується передачі нерухомого майна, а також об’єктів, які використовуються для розміщення органів державної влади, то тепер до таких операцій застосовується більш суворий механізм контролю — здійснити їх можливо тільки на підставі рішення КМУ.
4. Деякі зміни внесено до переліку інформації, яка зазначається у
пропозиції щодо передачі об’єктів права державної власності. Так, тепер у пропозиції поряд з інформацією про установу та орган, який здійснює повноваження з управління держмайном, також необхідно наводити характеристику про об’єкт, що пропонується передати.Крім того, на додачу до раніше передбачених документів, які потрібно було додавати до пропозицій, тепер до неї також необхідно додавати
витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо об’єктів, права на які підлягають державній реєстрації. Це доповнення виглядає цілком доречним, адже обов’язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження як на земельні ділянки, так і на об’єкти нерухомого майна, розташовані на земельних ділянках, зокрема: право власності, право володіння, право користування (сервітут), право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами, іпотека відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 р. № 1952-IV.5. Що стосується майна, передача якого здійснюється за рішенням органів, уповноважених управляти державним майном, то слід відзначити, що перелік документів, які додаються до пропозицій, що подаються ініціатором передачі до Мінекономрозвитку для погодження такої передачі, зазнав значних змін
(п. 7 Положення № 1482).6. Як і раніше, безоплатна передача майна оформлюється актом приймання-передачі. Зазначимо, що, окрім раніше передбачених документів, які необхідно додавати до акта, при передачі об’єктів, зазначених у
п.п. «а», «б», «г» і «е» п. 2 Положення № 1482, тепер додаються, зокрема, зареєстровані в установленому порядку правовстановлюючі документи на нерухоме майно та земельні ділянки.7. Деяких змін зазнав
п. 11 Положення № 1482, яким передбачено обов’язки органів, до сфери управління яких передано держмайно. Так, після здійснення передачі майна їм необхідно:— повідомити у двотижневий строк про таку передачу органам державної статистики, державної податкової служби, фінансовим органам, Фонду держмайна для внесення відомостей до Єдиного реєстру об’єктів державної власності, відповідним органам охорони культурної спадщини (стосовно об’єктів культурної спадщини, що є пам’ятками) та Мінекономрозвитку (стосовно об’єктів, передача яких здійснюється за рішенням КМУ);
— закріпити у двотижневий строк нерухоме та інше окреме індивідуально визначене майно за відповідною установою на праві господарського відання або оперативного управління;
— внести відповідні зміни до установчих документів установи та провести їх державну реєстрацію відповідно до законодавства (тепер, як бачимо,
Положенням № 1482 не передбачені будь-які строки відносно таких дій);—
здійснити в установленому законодавством порядку оформлення та державну реєстрацію речових прав щодо об’єктів передачі, права на які підлягають такій реєстрації.При цьому необхідно зауважити, що вказані строки починають відраховуватися починаючи з дня затвердження акта приймання-передачі.