07.11.2011

Результати інвентаризації: документальне оформлення та відображення в обліку

Стаття

РЕЗУЛЬТАТИ ІНВЕНТАРИЗАЦІЇ: ДОКУМЕНТАЛЬНЕ ОФОРМЛЕННЯ ТА ВІДОБРАЖЕННЯ В ОБЛІКУ

 

І, нарешті, останній етап роботи інвентаризаційної комісії — підбиття підсумків інвентаризації та відображення її результатів в обліку. Про те, якими документами оформляються висновки інвентаризаційної комісії та як урегулювати розбіжності, що виникли, розповімо в цій статті.

Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Після того як інвентаризаційною комісією оформлені всі інвентаризаційні описи, можна приступити до перевірки та оформлення результатів інвентаризації. Для цього потрібно:

1) оформлені інвентаризаційні описи здати до бухгалтерії установи для перевірки, виявлення відхилень та відображення в обліку результатів інвентаризації.

По суті, перевірка інвентаризаційних описів передбачає визначення правильності підрахунків у них. При цьому кількісні та цінові показники за даними бухгалтерського обліку проставляються у відповідних рядках. Отже, дані бухобліку порівнюються з даними про фактичну наявність, що дозволяє виявити розбіжності між ними.

Виявлені розбіжності фіксуються у спеціальних відомостях, а саме в:

Порівняльній відомості результатів інвентаризації основних засобів (додаток 2 до Інструкції № 90);

Порівняльній відомості результатів інвентаризації нематеріальних активів (додаток 4 до Інструкції № 90 );

Порівняльній відомості результатів інвентаризації інших необоротних матеріальних активів та запасів (додаток 6 до Інструкції № 90 ).

Порівняльні відомості оформляються в одному примірнику та за кожною матеріально відповідальною особою.

При цьому про результати інвентаризації цінностей, що належать іншим організаціям, з додаванням копії окремого опису повідомляється їх власникам. На останній сторінці такого опису також потрібно зробити відмітки про перевірку цін, таксування та підрахунок результатів, підписані особами, які проводили таку перевірку;

2) інвентаризаційна комісія перевіряє правильність визначення бухгалтерією результатів інвентаризації та свої висновки й пропозиції відображає в

Протоколі інвентаризаційної комісії (додаток 12 до Інструкції № 90). У ньому наводяться:

— результати інвентаризації (надлишки, нестачі);

— причини нестач, втрат та надлишків, а також винні в цьому особи та заходи, вжиті щодо цих осіб.

Якщо під час інвентаризації було виявлено майно, що підлягає списанню у зв’язку з непридатністю, або об’єкти основних засобів, на які нараховано знос у розмірі 100 %, але які продовжують функціонувати, то інвентаризаційна комісія повинна зазначити в протоколі свої пропозиції щодо подальшої експлуатації таких об’єктів (списання, реалізація, ремонт тощо);

3) не пізніше ніж

через 10 днів після закінчення інвентаризації керівник установи повинен затвердити протоколи інвентаризаційної комісії. На підставі затверджених протоколів результати інвентаризації (надлишки, нестачі) відображають у бухгалтерському обліку.

Матеріали інвентаризації та рішення про врегулювання розбіжностей відображаються в місяці, в якому закінчено інвентаризацію, а також у річному звіті.

Розбіжності між фактичними залишками матеріальних цінностей та грошових коштів та даними бухгалтерського обліку регулюються установами з урахуванням вимог

п. 17.1 Інструкції № 90 у такому порядку:

 

Розбіжності

Порядок врегулювання

1

2

3

Надлишки

Основні засоби, цінні папери, грошові кошти та інші матеріальні цінності

Підлягають оприбуткуванню та зарахуванню на збільшення доходів за спеціальним фондом з наступним установленням причин виникнення надлишків та винних осіб. Об’єкти, виявлені в надлишку, при оприбуткуванні оцінюються за їх реальною (дійсною) вартістю, а знос визначається виходячи з технічного стану.
Якщо виявлені надлишки не належать установі (матеріальні цінності, що знаходяться на відповідальному зберіганні, тощо) та їх наявність в установі підтверджена документально, то підстав для їх оприбуткування у складі активів немає

Сума виявлених надлишків уключається до Довідки про надходження в натуральній формі, яка подається до органів Держказначейства до закінчення звітного періоду. Форму Довідки наведено в додатку 43 до Порядку обслуговування державного бюджету за видатками, затвердженого наказом Держказначейства від 25.05.2004 р. № 89.

Нестачі запасів у межах норм природного убутку

Запаси, придбані в поточному році

Списуються на фактичні видатки установи

Запаси, придбані в минулому році

Списуються на зменшення результату виконання кошторису установи

Норми природного убутку можуть застосовуватися лише в разі виявлення фактичних нестач та після заліку нестачі цінностей надлишками при пересортиці. За відсутності норм природного убутку втрата розглядається як нестача понад норму.
Слід мати на увазі, що Інструкція з обліку запасів в бюджетних установах, затверджена наказом Держказначейства від 08.12.2000 р. № 125, не містить вимог про окреме відображення в аналітичному обліку запасів за роками надходження (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2007, № 8), тому логічніше списувати на фактичні видатки поточного року як запаси, придбані в цьому році, так і торішні.

Нестачі цінностей понад норми природного убутку, а також втрати від псування цінностей

Винних осіб установлено

Нестачі списуються з балансу установи та відносяться на рахунок винних осіб

Стягнення з винних осіб збитків, заподіяних розкраданням, нестачею або втратою, здійснюється згідно з Порядком № 116.

Винних осіб не встановлено та справи перебувають у слідчих органах

Нестачі списуються з балансу установи та зараховуються на позабалансовий рахунок 05 «Гарантії та забезпечення» до встановлення винних осіб або до надання відповідної інформації слідчими органами за цими справами.
Щоб списати таку нестачу з позабалансового рахунка, установі необхідно мати в наявності документ, який підтверджує, що кримінальну справу, відкриту слідчими органами, було закрито. Таким документом є протокол (постанова) про закриття кримінальної справи. Докладніше щодо цього питання див. «Бюджетна бухгалтерія», 2010, № 15.
Якщо відомості про нестачі слідчим органам не передано і відповідно ними не розслідуються, то на позабалансовому рахунку 05 «Гарантії та забезпечення» нестачі матеріальних цінностей не відображаються

У документах, що подаються для оформлення списання понад норми природного убутку та втрат від псування майна, слід указати заходи, вжиті щодо запобігання таким втратам (п. 10 Типової інструкції № 447).

 

Матеріали інвентаризації та рішення про врегулювання розбіжностей відображаються в місяці, в якому закінчено інвентаризацію, а також у річному звіті.

Заборгованість за сумами нестач і крадіжок коштів та матеріальних цінностей, сумами збитків від псування матеріальних цінностей, віднесених на рахунок винних осіб, та іншими сумами, що підлягають утриманню в установленому порядку, відображають:

— у рядку 184 «Розрахунки з відшкодування завданих збитків»

форми № 1 «Баланс»;

— у рядку 080 «Заборгованість за сумами відшкодованих збитків, що підлягають перерахуванню до бюджету»

Довідки про суми дебіторської і кредиторської заборгованості установи за операціями, що не відображаються у формі № 7д, 7м «Звіт про заборгованість за бюджетними коштами». При цьому в самій формі № 7д, 7м «Звіт про заборгованість за бюджетними коштами» така заборгованість не відображається.

Крім того, суми виявлених нестач відображаються в

річній звітності:

— № 9 «Звіт про результати фінансової діяльності»;

— № 15 «Звіт про нестачі та розкрадання грошових коштів і матеріальних цінностей»;

— № 5 «Звіт про рух необоротних активів»;

— № 6 «Звіт про рух матеріалів та продуктів харчування».

Інформація про результати проведеної інвентаризації в цілому наводиться також у

пояснювальній записці до річного звіту.

 

НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ

ЦКУ

— Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV

Порядок № 1314

— Порядок списання об’єктів державної власності, затверджений постановою КМУ від 08.11.2007 р. № 1314.

Порядок № 116

— Порядок визначення розміру збитків від розкрадання, нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей, затверджений постановою КМУ від 22.01.96 р. № 116.

Інструкція № 90

— Інструкція з інвентаризації матеріальних цінностей, розрахунків та інших статей балансу бюджетних установ, затверджена наказом Головного управління Держказначейства України та Мінфіну України від 30.10.98 р. № 90.

Типова інструкція № 447 —

Типова інструкція про порядок списання майна бюджетних установ, затверджена наказом Держказначейства України від 29.11.2010 р. № 447.

Інструкція № 64

— Інструкція з бухгалтерського обліку необоротних активів бюджетних установ, затверджена наказом Держказначейства України від 17.07.2000 р. № 64.

Методрекомендації

— Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку бібліотечних фондів, затверджені наказом Міністерства культури і туризму України від 27.03.2008 р. № 321/0/16/-08.

Інструкція № 281

— Інструкція про порядок прийняття, транспортування, зберігання, відпустку та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах та в організаціях України, затверджена наказом Міністерства палива та енергетики України, Міністерства економіки України, Міністерства транспорту і зв’язку України, Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 20.05.2008 р. № 281/171/578/155.

Інструкція № 7

— Інструкція з обліку молодняка тварин, птиці та тварин на відгодівлі, затверджена наказом Міністерства сільського господарства та продовольства України від 15.01.97 р. № 7.

Постанова № 241

— постанова Держкомстату СРСР «Про затвердження форм первинної облікової документації для підприємств і організацій» від 28.12.89 р. № 241.

Положення № 158

— Положення про інвентаризацію майна державних підприємств, що приватизуються (корпоратизуються), а також майна державних підприємств та організацій, що передаються в оренду (повертаються після закінчення строку дії договору оренди або його розірвання), затверджене постановою КМУ від 02.03.93 р. № 158.

Положення № 637

— Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління НБУ від 15.12.2004 р. № 637.

Номенклатура бланків № 283 —

Номенклатура бланків цінних паперів і документів суворого обліку, які виготовляються за ліцензією Мінфіну, затверджена постановою КМУ від 19.04.93 р. № 283.

Методика № 452 —

Методика розрахунку викидів забруднюючих речовин та парникових газів у повітря від транспортних засобів, затверджена наказом Держкомстату України від 13.11.2008 р. № 452.

Інструкція № 747

— Інструкція з обліку медикаментів, перев’язувальних засобів та виробів медичного призначення в лікувально-профілактичних установах охорони здоров’я, що перебувають на Державному бюджеті СРСР, затверджена наказом Міністерства охорони здоров’я СРСР від 02.06.87 р. № 747.

Порядок № 73

— Порядок списання кредиторської заборгованості бюджетних установ, строк позовної давності якої минув, затверджений наказом Держказначейства України від 08.05.2001 р. № 73.