14.11.2011
МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
Щодо здійснення капітальних видатків
Лист від 21.09.2011 р. № 31-08420-06-25
Департамент податкової, митної політики та методології бухгалтерського обліку Міністерства фінансів України <…> щодо роз’яснення норм Бюджетного кодексу України (далі — БКУ) повідомляє.
Відповідно до пункту 2 частини другої статті 71 БКУ до витрат бюджету розвитку належать капітальні видатки, включаючи капітальні трансферти іншим бюджетам (крім капітальних видатків, що здійснюються за рахунок надходжень спеціального фонду згідно із пунктами 2 — 15 частини другої статті 69 БКУ).
З урахуванням зазначеного за загальним фондом місцевого бюджету капітальні видатки не можуть бути заплановані.
Таким чином, у випадку планування для бюджетних установ капітальних видатків, пов’язаних з утриманням бюджетних установ (капітальний ремонт приміщень, придбання обладнання і предметів довгострокового користування), вони повинні передбачатися в кошторисах за спеціальним фондом. Фінансування таких видатків здійснюється за рахунок надходжень бюджету розвитку, визначених частиною першою статті 71 БКУ.
Видатки спеціального фонду бюджету мають постійне бюджетне призначення, яке дає право проводити їх виключно в межах і за рахунок фактичних надходжень спеціального фонду бюджету. Тобто за рахунок надходжень спеціального фонду можуть здійснюватись як капітальні, так і поточні видатки, за винятком надходжень бюджету розвитку, які спрямовуються виключно на фінансування капітальних видатків.
Питання щодо порядку застосування бюджетними установами нормативно-правових актів з ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності опрацьовується, про його результати буде повідомлено додатково.
Директор Департаменту податкової,
митної політики та методології
бухгалтерського обліку М. Чмерук
КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ
КАПІТАЛЬНІ ВИДАТКИ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ ПЛАНУЮТЬСЯ ЗА СПЕЦФОНДОМ
ТА ФІНАНСУЮТЬСЯ ЗА РАХУНОК БЮДЖЕТУ РОЗВИТКУ
Набуття чинності Бюджетним кодексом України від 08.07.2010 р. № 2456-VI (далі — БКУ) спричинило певні зміни в бюджетному законодавстві з 2011 року. Зокрема, до таких змін можна віднести особливості формування дохідної частини місцевих бюджетів та здійснення видатків за рахунок бюджету розвитку місцевих бюджетів.
Доходи місцевих бюджетів формуються за рахунок власних, визначених законом джерел та закріплених у встановленому законодавством порядку загальнодержавних податків, зборів та інших обов’язкових платежів. Склад доходів місцевих бюджетів визначено у ст. 64 — 69 БКУ.
Доходи місцевого бюджету підлягають зарахуванню до загального або спеціального фонду місцевого бюджету відповідно до вимог БКУ та закону про Держбюджет України на відповідний рік. При цьому у складі надходжень спеціального фонду місцевого бюджету виділяються надходження бюджету розвитку, який формується відповідно до вимог ч. 1 ст. 71 БКУ.
У ч. 2 і 3 ст. 71 БКУ визначено напрями використання коштів, що належать до бюджету розвитку.
Так, згідно з п. 2 ч. 2 ст. 71 БКУ до витрат бюджету розвитку місцевих бюджетів належать капітальні видатки , уключаючи капітальні трансферти іншим бюджетам. Виняток становлять капітальні видатки, які здійснюються за рахунок надходжень, що зараховуються до складу спеціального фонду місцевих бюджетів, які визначені пп. 2 — 15 ч. 2 ст. 69 БКУ.
У свою чергу, ч. 3 ст. 71 БКУ передбачено, на які саме капітальні видатки можуть спрямовуватися кошти бюджету розвитку місцевих бюджетів. Це:
— соціально-економічний розвиток регіонів;
— виконання інвестиційних програм (проектів);
— будівництво, капітальний ремонт та реконструкція об’єктів соціально-культурної сфери та житлово-комунального господарства;
— будівництво газопроводів та газифікація населених пунктів;
— будівництво та придбання житла окремим категоріям громадян відповідно до законодавства;
— збереження та розвиток історико-культурних місць України й заповідників;
— будівництво та розвиток мережі метрополітенів;
— придбання вагонів для комунального електротранспорту;
— розвиток дорожнього господарства;
— придбання шкільних автобусів та автомобілів швидкої медичної допомоги;
— комп’ютеризація та інформатизація загальноосвітніх навчальних закладів;
— інші заходи, пов’язані з розширеним відтворенням.
Додамо, що розширене відтворення — це відтворення, яке передбачає розширення діючих основних засобів за рахунок збільшення їх кількості й поліпшення або придбання більш продуктивних та економічних основних засобів. Розширене відтворення може здійснюватися у вигляді нового будівництва, технічного переозброєння, реконструкції або розширення діючих установ та організацій, модернізації обладнання або його придбання тощо.
Ураховуючи перелічені вище норми БКУ, Мінфін у листі, що коментується, дійшов висновку, що планування капітальних видатків, пов’язаних з утриманням бюджетних установ, які фінансуються з місцевих бюджетів (капітальний ремонт приміщень, придбання обладнання та предметів довгострокового використання), має здійснюватися за спеціальним фондом кошторису за рахунок надходжень бюджету розвитку.
Також Мінфін у листі , що коментується, звертає увагу на те, що за спеціальним фондом можуть здійснюватися як капітальні, так і поточні видатки. Однак слід мати на увазі, що поточні видатки установ не можуть плануватися за рахунок надходжень бюджету розвитку, оскільки ці кошти спрямовуються виключно на фінансування капітальних видатків. Виходить, що поточні видатки бюджетні установи можуть планувати за рахунок коштів загального та спеціального фондів бюджету (крім коштів бюджету розвитку).
Також нагадаємо, що складові витрат (видатків) розвитку, до яких належать капітальні видатки, та витрат (видатків) споживання, до яких віднесено поточні видатки, затверджені наказом Мінфіну «Про бюджетну класифікацію» від 14.01.2011 р. № 11.