30.01.2012

Про затвердження Змін до Типового положення про атестацію педагогічних працівників

Наказ від 20.12.2011 р. № 1473

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

Про затвердження Змін до Типового положення про атестацію педагогічних працівників

Наказ від 20.12.2011 р. № 1473

Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.01.2012 р. за № 14/20327

(витяг)

 

Відповідно до частини четвертої статті 54 Закону України «Про освіту», частини першої статті 32 Закону України «Про дошкільну освіту», частини першої статті 27 Закону України «Про загальну середню освіту», статті 25 Закону України «Про позашкільну освіту», частини четвертої статті 45 Закону України «Про професійно-технічну освіту», частини четвертої статті 48 Закону України «Про вищу освіту» та з метою вдосконалення процесу атестації педагогічних працівників наказую:

1. Затвердити Зміни до Типового положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 06.10.2010 № 930, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.12.2010 за № 1255/18550, що додаються.

2. Міністерству освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, закладам післядипломної педагогічної освіти забезпечити підвищення кваліфікації вчителів та викладачів, які мають педагогічне навантаження з кількох предметів, за інтегрованими програмами.

3. Установити, що присвоєні за результатами останньої атестації кваліфікаційні категорії та педагогічні звання вчителям та викладачам, які викладають два і більше навчальні предмети і до набрання чинності цим наказом не пройшли підвищення кваліфікації з усіх предметів, які вони викладають, поширюються на все педагогічне навантаження до наступної атестації.

<…>

5. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

<…>

 

Міністр Д. Табачник

ПОГОДЖЕНО <…>

 

 

Затверджено наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 20.12.2011 р. № 1473

Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.01.2012 р. за № 14/20327

Зміни до Типового положення про атестацію педагогічних працівників

 

1. У розділі I:

1.1. У пункті 1.1 після слів «закладів післядипломної» слово «педагогічної» виключити.

1.2. Абзац третій пункту 1.7 виключити.

1.3. В абзаці другому пункту 1.8 слово «три» замінити словом «два».

1.4. У пункті 1.9 слова «Міністерством освіти і науки України» замінити словами «центральним органом виконавчої влади у сфері освіти».

2. У розділі II:

2.1. У пункті 2.5 слова «органів управління освітою» замінити цифрою і словом «III рівня».

2.2. В абзаці другому пункту 2.6 слово «семи» замінити словом «п’яти».

2.3. У пункті 2.7 слово «профспілок» замінити словами «відповідних профспілкових органів».

2.4. Підпункт 3 пункту 2.12 після слів «педагогічних звань» доповнити словами «(про відповідність раніше присвоєним педагогічним званням)».

2.5. Підпункт 5 пункту 2.13 після слів «(для практичних психологів цих кабінетів (центрів)» доповнити словами «або про відповідність раніше присвоєній кваліфікаційній категорії, педагогічному званню».

2.6. У пункті 2.14:

у підпункті 2 слова «(для практичних психологів)» замінити словами «(атестувати на відповідність раніше присвоєному педагогічному званню «практичний психолог-методист»)»;

підпункт 3 після слів «практичний психолог-методист» доповнити словами «(атестувати на відповідність раніше присвоєному педагогічному званню «практичний психолог-методист»)»;

підпункт 4 після слів «присвоювати педагогічні звання» доповнити словами «(атестувати на відповідність раніше присвоєним педагогічним званням)».

3. У розділі III:

3.1. У пункті 3.1:

в абзаці першому слова «результатів попередньої атестації та» виключити;

доповнити пункт абзацом другим такого змісту:

«Працівники, включені до списків осіб, які підлягають черговій атестації, мають право подавати до атестаційної комісії заяви про присвоєння більш високої кваліфікаційної категорії (тарифного розряду).».

3.2. Пункт 3.2 після абзацу першого доповнити абзацом другим такого змісту:

«Рішення про перенесення атестації може прийматися атестаційними комісіями і в інші строки.».

У зв’язку з цим абзац другий вважати абзацом третім.

3.3. Пункт 3.3 викласти у такій редакції:

«3.3. Атестаційна комісія відповідно до затвердженого графіка роботи до 15 березня вивчає педагогічну діяльність осіб, які атестуються, шляхом відвідування уроків (навчальних занять), позаурочних (позанавчальних) заходів, вивчення рівня навчальних досягнень учнів, студентів, курсантів, слухачів, вихованців (далі — учні) з предмета (дисципліни), що викладає педагогічний працівник, ознайомлення з навчальною документацією щодо виконання педагогічним працівником своїх посадових обов’язків, його участі у роботі методичних об’єднань, фахових конкурсах та інших заходах, пов’язаних з організацією навчально-виховної роботи, тощо.».

3.4. Доповнити пункт 3.6 абзацами другим та третім такого змісту:

«За рішенням атестаційної комісії атестація може бути проведена за відсутності працівника, якщо він не з’явився на засідання атестаційної комісії з об’єктивних причин (службове відрядження, територіальна віддаленість, тривала хвороба та інші причини, що перешкоджають присутності на засіданні) і дав на це письмову згоду, за винятком випадків атестації працівників, стосовно яких порушено питання про невідповідність займаній посаді.

У разі неявки педагогічного працівника, який атестується, на засідання атестаційної комісії без поважних причин комісія після з’ясування причин неявки може провести атестацію за його відсутності.».

3.5. Абзац другий пункту 3.7 викласти у такій редакції:

«Члени атестаційної комісії можуть у письмовій формі викласти окрему думку щодо рішення атестаційної комісії, яка додається до протоколу.».

3.6. У пункті 3.8 слова «шляхом таємного голосування більшістю присутніх на засіданні її членів» замінити словами «простою більшістю голосів присутніх на засіданні членів атестаційної комісії».

3.7. У пункті 3.9:

підпункт 3 після слова «відповідає» доповнити словами «(не відповідає)»;

підпункт 5 після слів «спеціаліст вищої категорії» доповнити словами «та/або педагогічного звання або про відповідність працівника раніше присвоєній кваліфікаційній категорії «спеціаліст вищої категорії», та/або відповідність працівника раніше присвоєному педагогічному званню»;

підпункт 6 викласти у такій редакції:

«6) педагогічний працівник відповідає (не відповідає) раніше присвоєному педагогічному званню;».

3.8. У підпункті 1 пункту 3.11 слово «відповідну» виключити.

3.9. Пункт 3.17 викласти у такій редакції:

«3.17. За працівниками, які перервали роботу на педагогічній посаді (незалежно від тривалості перерви у роботі), зберігаються присвоєні за результатами останньої атестації кваліфікаційні категорії та педагогічні звання.

Атестація таких працівників здійснюється не пізніше ніж через два роки після прийняття їх на роботу.».

3.10. Доповнити пункт 3.18 абзацом другим такого змісту:

«При суміщенні працівниками педагогічних посад в одному навчальному закладі їх атестація здійснюється з кожної із займаних посад.».

3.11. Пункт 3.20 викласти у такій редакції:

«3.20. Вчителі та викладачі, які мають педагогічне навантаження з кількох предметів, атестуються з того предмета, який викладають за спеціальністю. У цьому випадку присвоєна кваліфікаційна категорія поширюється на все педагогічне навантаження. Необхідною умовою при цьому є підвищення кваліфікації з предметів інваріантної складової змісту загальної середньої освіти.».

3.12. Пункт 3.22 викласти у такій редакції:

«3.22. За педагогічними працівниками, які переходять на роботу з одного навчального закладу до іншого, а також на інші педагогічні посади у цьому самому закладі, зберігаються присвоєні кваліфікаційні категорії (тарифні розряди) та педагогічні звання до наступної атестації.

За педагогічними працівниками, які переходять на посади методистів, вихователів-методистів, зберігаються присвоєні попередньою атестацією кваліфікаційні категорії. Атестація таких працівників здійснюється не пізніше ніж через два роки після переходу на посаду методиста або вихователя-методиста.

При переході педагогічного працівника з методичної установи на педагогічні посади до навчального закладу за ним зберігається присвоєна раніше кваліфікаційна категорія до наступної атестації.».

3.13. Пункт 3.23 після слів «підвищення кваліфікації» доповнити словами «, якщо їх діяльність за профілем збігається з присудженим науковим ступенем або присвоєним вченим званням».

4. У розділі IV:

4.1. У пункті 4.1:

абзац восьмий викласти у такій редакції:

«методисти методичних кабінетів (центрів), інститутів післядипломної освіти, професійно-технічних, позашкільних та вищих навчальних закладів I — II рівнів акредитації — повну вищу педагогічну або іншу фахову освіту з напряму методичної роботи;»;

абзац шістнадцятий викласти у такій редакції:

«інструктори з фізкультури — повну вищу фахову педагогічну освіту (для дошкільних навчальних закладів — повну вищу фахову педагогічну освіту або які мають повну вищу педагогічну освіту за спеціальністю дошкільна освіта);».

4.2. У пункті 4.3 слова «які раніше не атестувалися й» та «, студентами, курсантами, слухачами, вихованцями (далі — учні)» виключити;

доповнити пункт абзацом другим такого змісту:

«Випускникам вищих навчальних закладів, які отримали повну вищу освіту, при прийомі на роботу встановлюється кваліфікаційна категорія «спеціаліст».

4.3. Пункт 4.4 після слова «позаурочної» доповнити словом «(позанавчальної)».

4.4. У пункті 4.5 слова «компетентно орієнтованого» замінити словом «компетентнісно-орієнтованого».

4.5. Пункт 4.6 після слова «уроку» доповнити словами «(навчальних занять)».

4.6. Пункт 4.8 доповнити абзацом другим такого змісту:

«За педагогічними працівниками, які отримали другу повну вищу педагогічну освіту й перейшли на посаду за отриманою спеціальністю, зберігаються присвоєні попередньою атестацією кваліфікаційні категорії. Атестація таких працівників здійснюється не пізніше ніж через два роки після переходу на іншу посаду.».

4.7. Пункт 4.9 викласти у такій редакції:

«4.9. Спеціалісти, які перейшли на посади педагогічних працівників до професійно-технічних та вищих навчальних закладів I — II рівнів акредитації з виробництва або сфери послуг, а також науково-педагогічні працівники вищих навчальних закладів III — IV рівнів акредитації, які перейшли на педагогічні посади, атестуються на присвоєння кваліфікаційної категорії «спеціаліст другої категорії» за наявності не менше двох років стажу роботи на виробництві, у сфері послуг або стажу науково-педагогічної діяльності; «спеціаліст першої категорії» — не менше п’яти років; «спеціаліст вищої категорії» — не менше восьми років.».

4.8. У пункті 4.10 слово «безперервно» виключити.

5. У розділі V:

5.1. Абзац перший пункту 5.2 після слів «професійними об’єднаннями викладачів» доповнити словами «професійно-технічних та».

5.2. У пункті 5.4 слова «(для вихователів дошкільних навчальних закладів)» замінити словами «(для музичних керівників, інструкторів з фізкультури та вихователів дошкільних навчальних закладів)».

5.3. Пункт 5.7 виключити.

6. Пункт 6.2 розділу VI після слова «строк» доповнити словами «, але не більше одного року,».

 

Директор Департаменту загальної середньої
 та дошкільної освіти О. Єресько

 

КОМЕНТАР ФАХІВЦЯ ДЕРЖФІНІНСПЕКЦІЇ

УНЕСЕНО ЗМІНИ ДО ПОЛОЖЕННЯ
ПРО АТЕСТАЦІЮ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ

Відколи набуло чинності нове Типове положення про атестацію педагогічних працівників, затверджене наказом Міносвіти від 06.10.2010 р. № 930 (далі — Типове положення № 930), минув уже рік.

Усі пам’ятають, що при проведенні атестації у березні — квітні 2011 року відповідно до вимог Типового положення № 930 атестаційні комісії І — ІІІ рівнів зіткнулися з безліччю проблем, у зв’язку з чим Міносвіти доводилося неодноразово давати письмові роз’яснення щодо запитань, які надходили.

Тепер, узявши до уваги всі зауваження та пропозиції, Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України (далі — МОНМС) наказом, що коментується, внесло зміни до Типового положення № 930.

Наказ, що коментується, набув чинності 23.01.2012 р. Отже, педагогічні працівники навесні 2012 року проходитимуть атестацію з урахуванням змін, унесених до Типового положення № 930.

Розглянемо в розрізі розділів Типового положення № 930 зміни, що відбулися у проведенні атестації педагогічних працівників.

 

РОЗДІЛ І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

Уточнено п.п. 1.1 Типового положення № 930

Колишньою редакцією п.п. 1.1 Типового положення № 930 передбачалося, що цей документ визначає порядок проведення атестації педагогічних працівників, зокрема, навчально-методичних (науково-методичних) установ та закладів післядипломної педагогічної освіти. Унесеними змінами слово «педагогічної» виключено.

 

Педагогічні працівники вищих навчальних закладів III рівнів акредитації проходитимуть підвищення кваліфікації на засадах вільного вибору форм навчання

Нагадаємо: раніше абз. 3 п. 1.7 Типового положення № 930 для педагогічних працівників вищих навчальних закладів I — II рівнів акредитації було передбачено підвищення кваліфікації у формі стажування. Унесеними змінами цю норму виключено.

Отже, такі працівники проходитимуть підвищення кваліфікації не рідше одного разу на 5 років на засадах вільного вибору форм навчання, програм та навчальних закладів, як це передбачено для інших категорій педагогічних працівників.

 

Змінено строки проведення позачергової атестації

Однією з найбільш суттєвих змін у цьому розділі є зміна строків проведення позачергової атестації. Так, раніше в п. 1.8 Типового положення № 930 передбачалося, що позачергова атестація з метою підвищення кваліфікаційної категорії могла проводитися не раніше ніж через 3 роки після присвоєння попередньої. Тепер же, з урахуванням унесених змін, позачергова атестація з метою підвищення кваліфікаційної категорії може проводитися вже через 2 роки після присвоєння попередньої.

Зауважимо: дія п. 1.8 Типового положення № 930 не поширюється на педагогічних працівників, які:

— у міжатестаційний період підготували переможців ІІІ етапу всеукраїнських або міжнародних учнівських або студентських олімпіад з базових навчальних предметів; переможців ІІІ етапу всеукраїнських або міжнародних спортивних змагань; переможців всеукраїнських конкурсів фахової майстерності серед учнів професійно-технічних навчальних закладів; переможців всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів — членів Малої академії наук;

— стали переможцями або лауреатами конкурсів фахової майстерності, що проводяться центральними органами виконавчої влади, які мають науковий ступінь, вчені або почесні звання, якщо їх діяльність за профілем збігається з наявним науковим ступенем, ученим (почесним) званням.

Річ у тім, що відповідно до п. 4.7 Типового положення № 930 зазначені працівники атестуються без дотримання послідовності у присвоєнні кваліфікаційних категорій та строку проведення позачергової атестації.

 

РОЗДІЛ ІІ. ПОРЯДОК СТВОРЕННЯ ТА ПОВНОВАЖЕННЯ АТЕСТАЦІЙНИХ КОМІСІЙ

Змінами, унесеними до розд. ІІ Типового положення № 930, змінено склад та повноваження атестаційних комісій.

Так, раніше відповідно до п. 2.6 Типового положення № 930 кількість членів атестаційної комісії мала становити не менше 7 осіб. Тепер же, з урахуванням змін, унесених до цього пункту, кількість членів атестаційної комісії повинна становити не менше 5 осіб.

Наказом , що коментується, також розширено повноваження атестаційних комісій ІІ — ІІІ рівнів, зокрема тепер їм надано право не лише присвоювати педагогічні звання, а й приймати рішення про відповідність раніше присвоєним педагогічним званням.

 

РОЗДІЛ ІІІ. ОРГАНІЗАЦІЯ ТА СТРОКИ ПРОВЕДЕННЯ АТЕСТАЦІЇ

Передатестаційна робота

До змін, що коментуються, п. 3.1 Типового положення № 930 зобов’язував керівників навчальних та інших закладів, працівники яких атестуються, до 10 жовтня подавати до відповідних атестаційних комісій списки педагогічних працівників, які підлягають черговій атестації, із зазначенням результатів попередньої атестації та строків проведення підвищення кваліфікації.

Тепер вимогу щодо зазначення результатів попередньої атестації вилучено з п. 3.1 Типового положення № 930.

Змінами також передбачено, що педагогічні працівники, яких унесено до списків для проходження чергової атестації, мають право подати до атестаційної комісії заяву про присвоєння їм наступної кваліфікаційної категорії.

 

Рішення про перенесення чергової атестації

Нагадаємо: раніше п. 3.2 Типового положення № 930 було передбачено, що атестаційні комісії могли приймати рішення про перенесення чергової атестації педагогічного працівника до 20 жовтня.

Тепер з урахуванням змін, унесених до цього пункту, таке рішення може прийматися атестаційними комісіями і в інші строки. Зі свого боку додамо, що цей строк може бути продовжено не пізніше ніж до 15 березня, оскільки до цього строку атестаційна комісія повинна повністю вивчити педагогічну діяльність працівників, які атестуються.

Підкреслимо, що відповідно до п. 3.15 Типового положення № 930 атестацію педагогічного працівника, який підлягає черговій атестації, може бути перенесено на один рік у разі тривалої тимчасової непрацездатності або переходу працівника у рік проведення чергової атестації на роботу до іншого навчального закладу та з інших поважних причин. За такими працівниками до наступної чергової атестації зберігаються встановлені попередньою атестацією кваліфікаційні категорії (тарифні розряди), педагогічні звання.

Дійсно, тривала непрацездатність педагогічного працівника, а також перехід до іншого навчального закладу можуть відбутися у будь-який час. Проте, на нашу думку, у такому разі МОНМС також слід було б внести зміни і до п. 3.1 Типового положення № 930, а саме змінити строк подання заяв працівників з проханням перенести строк чергової атестації.

 

Атестацію може бути проведено й за відсутності працівника

Не можна не відмітити, що п. 3.6 Типового положення № 930 доповнено новими абзацами другим і третім, якими визначаються випадки, коли атестацію може бути проведено за відсутності працівника, зокрема, якщо він:

— не з’явився на засідання атестаційної комісії з об’єктивних причин (службове відрядження, територіальна віддаленість, тривала хвороба та інші причини, що перешкоджають присутності на засіданні);

дав на це письмову згоду.

Виняток становлять випадки атестації працівників, щодо яких порушено питання про невідповідність обійманій посаді.

У разі неявки педагогічного працівника, який атестується, на засідання атестаційної комісії без поважних причин комісія після з’ясування причин неявки може провести атестацію за його відсутності.

 

Атестація працівників, які перервали роботу на педагогічній посаді

Як і раніше, п. 3.17 Типового положення № 930 передбачає, що за працівниками, які перервали роботу на педагогічній посаді (незалежно від тривалості перерви в роботі), зберігаються присвоєні за результатами останньої атестації кваліфікаційні категорії та педагогічні звання.

Однак тепер чітко передбачається, що атестація таких працівників здійснюється не пізніше ніж через 2 роки після прийняття їх на роботу.

 

Атестація педагогічних працівників, які в одному закладі обіймають різні педагогічні посади

Неодноразово на сторінках газети «Бюджетна бухгалтерія» розглядалися питання про атестацію та оплату праці педагогічних працівників, які в одному закладі обіймають різні педагогічні посади.

Не залишило без уваги це питання і МОНМС, доповнивши п. 3.18 Типового положення № 930 абзацом другим, де передбачається, що при суміщенні працівниками педагогічних посад в одному навчальному закладі їх атестація здійснюється за кожною з обійманих посад.

Приклад. Практичний психолог загальноосвітньої школи проводить уроки з основ здоров’я в обсязі 4 годин на тиждень та веде гурток «Рукоділля» в обсязі 2 години на тиждень. У такому разі цей працівник проходитиме атестацію відразу за трьома педагогічними посадами: як практичний психолог, учитель з основ здоров’я та керівник гуртка.

 

Вимога щодо обов’язкового підвищення кваліфікації за всіма дисциплінами, які викладає вчитель

Норми колишнього п. 3.20 Типового положення № 930 викликали найбільше запитань з боку як педагогічних працівників, так і керівників навчальних закладів. Особливої гостроти це питання набувало у школах сільської місцевості, де через нестачу фахівців учителям доводилося вести уроки не зі своєї спеціальності.

Річ у тім, що цей пункт передбачав, що вчителі та викладачі, які мають педагогічне навантаження з декількох предметів, атестуються з того предмета, який викладають за спеціальністю. При цьому присвоєна кваліфікаційна категорія поширюється й на педагогічне навантаження з інших предметів, які вони викладають. Необхідною умовою при цьому було підвищення кваліфікації з тих навчальних дисциплінах, які вони викладають.

Таке формулювання призвело до того, що в багатьох навчальних закладах занижували кваліфікаційні категорії вчителям, які атестувалися раніше і не пройшли підвищення кваліфікації з тих предметів, які вони викладають.

Нагадаємо, що протягом року Міносвіти неодноразово роз’яснювало питання, пов’язані із застосуванням п. 3.20 Типового положення № 930 (див. листи від 26.01.2011 р. № 1/9-44 та від 31.08.2010 р. № 1/11-8241), де рекомендувало прийняти рішення про поширення присвоєних у результаті атестації категорії та педагогічного звання на все педагогічне навантаження педагогічним працівникам, які з різних причин не пройшли підвищення кваліфікації з усіх предметів, які вони викладають, та надати можливість до 1 січня 2012 року пройти курсову підготовку.

Ураховуючи такий стан справ, п. 3 наказу, що коментується, установлено аналогічну норму, а саме: присвоєні за результатами останньої атестації кваліфікаційні категорії та педагогічні звання вчителям та викладачам, які викладають два і більше навчальні предмети та до набрання чинності цим наказом не пройшли підвищення кваліфікації з усіх предметів, які вони викладають, поширюються на все педагогічне навантаження до наступної атестації.

Крім того, до п. 3.20 Типового положення № 930 унесено зміни, згідно з якими такі педагогічні працівники повинні підвищувати кваліфікацію тільки з предметів інваріантної складової змісту загальної середньої освіти.

Таким чином, тепер вимога щодо обов’язкового підвищення кваліфікації з усіх навчальних дисциплін, які викладає вчитель, застосовується тільки стосовно тих учителів, які атестовуватимуться з 2012 року (тобто за новими правилами).

Кваліфікаційна категорія, присвоєна вчителям, які атестовувалися до 2012 року та не пройшли підвищення кваліфікації з усіх предметів, що вони викладають, поширюється на все педагогічне навантаження до наступної атестації. Оплата праці в таких випадках здійснюється згідно з присвоєною кваліфікацією та поширюється на все педагогічне навантаження.

Вимоги п. 3.20 Типового положення № 930 щодо проходження курсів підвищення кваліфікації абсолютно справедливі, адже відповідно до ч. 1 ст. 54 Закону України «Про освіту» від 23.05.91 р. № 1060-ХІІ педагогічною діяльністю можуть займатися особи з високими моральними якостями, які мають відповідну освіту, професійно-практичну підготовку. Отже, передусім педагогічним працівникам слід надати можливість проходження курсів підвищення кваліфікації.

 

Атестація при переході на роботу до іншого закладу

Зазнав істотних змін і п. 3.22 Типового положення № 930. Тепер передбачається, що в разі переходу педагогічного працівника з методичної установи на педагогічні посади до навчального закладу за ним зберігається присвоєна раніше кваліфікаційна категорія до наступної атестації. До внесення цієї зміни за педагогічними працівниками, які переходили на посади методистів, зберігалися лише присвоєні попередньою атестацією кваліфікаційні категорії, але не більше ніж на 2 роки.

Також нагадаємо, що відповідно до п.п. 3 п. 13 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міносвіти від 15.04.93 р. № 102 (далі — Інструкція № 102), за методистами навчально-методичних, методичних кабінетів (центрів), інститутів підвищення кваліфікації (удосконалення) учителів зберігається право на отримання підвищених посадових окладів, якщо в період роботи на посадах учителя, викладача, вихователя за результатами атестації їм було присвоєно відповідне звання. Збереження педагогічних звань у разі переходу педагогічного працівника з методичної установи на педагогічні посади до навчального закладу ні Інструкцією № 102, ні Типовим положенням № 930 наразі не передбачено.

Проте при цьому зі свого боку зауважимо, що не варто плутати перехід на педагогічну посаду із суміщенням педагогічних посад, згаданих у п. 3.18 Типового положення № 930. Так, наприклад, якщо методист методкабінету, крім виконання обов’язків за основною посадою, веде викладацьку роботу в навчальному закладі, він повинен проходити атестацію з кожної з обійманих посад.

 

РОЗДІЛ ІV. УМОВИ ТА ПОРЯДОК ПРИСВОЄННЯ КВАЛІФІКАЦІЙНИХ КАТЕГОРІЙ

Однією з головних недоробок цього розділу була відсутність умов для присвоєння кваліфікаційних категорій інструкторам з фізкультури, які працюють у закладах, що не належать до дошкільних, а також для методистів професійно-технічних, позашкільних та вищих навчальних закладів I — II рівнів акредитації.

У результаті атестаційні комісії всіх рівнів навесні 2011 року зіткнулися з проблемою атестації зазначених вище працівників.

Тепер, ураховуючи зміни, унесені до п. 4.1 Типового положення № 930, методисти професійно-технічних, позашкільних та вищих навчальних закладів I — II рівнів акредитації можуть атестуватися на відповідність обійманій посаді з присвоєнням кваліфікаційних категорій за наявності повної вищої педагогічної чи іншої професійної освіти за напрямом методичної роботи, а інструктори з фізкультури — за наявності повної вищої професійної педагогічної освіти.

 

РОЗДІЛ V. УМОВИ ТА ПОРЯДОК ПРИСВОЄННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ЗВАНЬ

Підтвердження педагогічних звань

Нагадаємо: колишня редакція розд. V Типового положення № 930 містила п. 5.7, який передбачав, що педагогічні звання надаються безстроково. Змінами, що коментуються, цей пункт вилучено.

Отже, тепер педагогічним працівникам, які мають педагогічні звання, під час проходження чергової атестації доведеться підтверджувати вже присвоєні їм звання (тобто кожні 5 років).

На нашу думку ця зміна, внесена МОНМС, є правильною, оскільки в міжатестаційний період педагогічний працівник може не лише підвищити свій професіоналізм, а й знизити. Крім того, це буде стимулом для підвищення рівня професійної компетентності, розвитку творчої ініціативи, підвищення престижу та авторитету, забезпечення ефективності навчально-виховного процесу педагогічними працівниками.

Проте в цьому випадку постає запитання: чи залишаться безстроковими педагогічні звання, присвоєні педагогічним працівникам до набрання чинності Типовим положенням № 930, а також ті, які було присвоєно у квітні 2011 року?

Відповідаючи на подібне запитання в листі від 06.01.2011 р. № 1/9-6, Міносвіти підкреслило, що педагогічні звання, присвоєні до набуття чинності Типовим положенням № 930 (тобто до 30 грудня 2010 року), вважаються такими, що присвоєні безстроково.

Вважаємо, що це питання на сьогодні не закрите та потребує роз’яснень з боку МОНМС, а також законодавчого врегулювання*.

* З усіх спірних питань, пов’язаних з набуттям чинності змінами, що коментуються, редакцією нашої газети направлено запит до МОНМС. — Прим. ред.

Так, наприклад, чимало педагогічних працівників, яким було присвоєно педагогічні звання у 2006 році, на підставі зазначеного листа у квітні 2011 року не проходили атестацію з метою підтвердження присвоєних їм звань. Як тепер проводити оплату праці цим працівникам? Адже на підставі змін, унесених наказом, що коментується, вони більше не мають педагогічних звань, а отже, не мають права на підвищення посадових окладів.

 

Присвоєння педагогічних звань музичним керівникам та інструкторам з фізкультури

Ураховуючи зміни, унесені до п. 5.4 Типового положення № 930, тепер музичним керівникам та інструкторам з фізкультури дошкільних навчальних закладів, так само як і вихователям, які мають базову або неповну вищу педагогічну освіту , може присвоюватися педагогічне звання «вихователь-методист», якщо стаж їх педагогічної діяльності становить не менше 8 років та якщо вони мають найвищий тарифний розряд.

Однак при цьому згідно з п. 2 ст. 32 Закону України «Про дошкільну освіту» від 11.07.2001 р. № 2628-ІІІ педагогічне звання «вихователь-методист» присвоюється вихователям дошкільних навчальних закладів. Присвоєння звання «вихователь-методист» музичним керівникам та інструкторам з фізкультури не передбачено. Закон має вищу юридичну силу, ніж Типове положення № 930.

Крім того, у Типовому положенні № 930 нічого не зазначено про можливість присвоєння педагогічних звань інструкторам з фізкультури, які працюють у закладах, що не належить до дошкільних, інструкторам з праці та слухових кабінетів, концертмейстерам, соціальним педагогам, художнім керівникам, культорганізаторам, акомпаніаторам тощо. Тут також потрібні роз’яснення МОНМС щодо питань про те, які саме педагогічні звання може бути присвоєно таким працівникам.

 

РОЗДІЛ VІ. РІШЕННЯ АТЕСТАЦІЙНИХ КОМІСІЙ ТА ПОРЯДОК ЇХ ОСКАРЖЕННЯ

Цей розділ зазнав найменшої кількості змін. Так, у ньому підкориговано тільки п. 6.2 Типового положення № 930, де уточнено, що в разі прийняття атестаційною комісією рішення про відповідність працівника обійманій посаді за умови виконання певних заходів, спрямованих на усунення виявлених недоліків, атестаційна комісія в установлений нею строк, але не більше одного року, проводить повторну атестацію з метою перевірки їх виконання та приймає рішення про відповідність або невідповідність працівника обійманій посаді.

 

Світлана МЕРЕНКОВА,
 провідний контролер-ревізор Харківської
 об’єднаної державної фінансової інспекції