16.07.2012

Щодо застосування законодавства у сфері державних закупівель вищими навчальними закладами та науково-дослідними установами

Лист від 24.05.2012 р. № 3302-04/19430-12

МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ І ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ

ЩОДО ЗАСТОСУВАННЯ ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ ДЕРЖАВНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ ВИЩИМИ НАВЧАЛЬНИМИ ЗАКЛАДАМИ ТА НАУКОВО-ДОСЛІДНИМИ УСТАНОВАМИ

Лист-роз’яснення від 24.05.2012 р. № 3302-04/19430-12

 

Міністерство економічного розвитку і торгівлі України розглянуло листи суб’єктів сфери державних закупівель та у межах компетенції повідомляє.

Закон України «Про здійснення державних закупівель» (зі змінами) (далі — Закон) встановлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти.

Відповідно до частини третьої статті 2 Закону дія цього Закону не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є, зокрема, товари, роботи і послуги, закупівля яких здійснюється вищими навчальними закладами та науково-дослідними установами за рахунок власних надходжень, у зв’язку з набранням 15.04.2012 р. чинності Законом України «Про внесення зміни до Закону України «Про здійснення державних закупівель».

Статтею 1 Закону України «Про вищу освіту» визначено вищий навчальний заклад — освітній, освітньо-науковий заклад, який заснований і діє відповідно до законодавства про освіту, реалізує відповідно до наданої ліцензії освітньо-професійні програми вищої освіти за певними освітніми та освітньо-кваліфікаційними рівнями, забезпечує навчання, виховання та професійну підготовку осіб відповідно до їх покликання, інтересів, здібностей та нормативних вимог у галузі вищої освіти, а також здійснює наукову та науково-технічну діяльність.

Статтею 1 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» науково-дослідна (науково-технічна) установа — юридична особа незалежно від форми власності, що створена в установленому законодавством порядку, для якої наукова або науково-технічна діяльність є основною і становить понад 70 відсотків загального річного обсягу виконаних робіт.

Слід зазначити, що згідно з пунктом 15 частини першої статті 2 Бюджетного кодексу України власні надходження бюджетних установ — кошти, отримані в установленому порядку бюджетними установами як плата за надання послуг, виконання робіт, гранти, дарунки та благодійні внески, а також кошти від реалізації в установленому порядку продукції чи майна та іншої діяльності. Відповідно до частини четвертої статті 13 Бюджетного кодексу України власні надходження бюджетних установ отримуються додатково до коштів загального фонду бюджету і включаються до спеціального фонду бюджету.

Таким чином, у разі якщо замовник за своїм правовим статусом є вищим навчальним закладом, науково-дослідною установою, то дія Закону не розповсюджується на здійснення такими суб’єктами закупівель товарів, робіт та послуг за рахунок власних надходжень, відповідно до абзацу дев’ятнадцятого частини третьої статті 2 Закону.

 

Заступник директора Департаменту
 державних закупівель та державного замовлення
 О. Власов

 

КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ

ЗАКУПІВЛЯ ВНЗ ТА НАУКОВО-ДОСЛІДНИМИ УСТАНОВАМИ
 ЗА ВЛАСНІ НАДХОДЖЕННЯ — БЕЗ ТЕНДЕРНИХ ПРОЦЕДУР

Зовсім нещодавно ч. 3 ст. 2 Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 01.06.2010 р. № 2289-VI, у якій визначено перелік товарів, робіт та послуг, на які не поширюється дія цього Закону, було доповнено ще одним винятком. Так, згідно із Законом України від 20.03.2012 р. № 4545-VI (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2012, № 17) до такого переліку додано товари, роботи та послуги, які придбаваються вищими навчальними закладами та науково-дослідними установами за рахунок власних надходжень.

У коментарі до цих змін ми детально пояснили, які саме надходження вищих навчальних закладів та науково-дослідних установ належать до їх власних надходжень.

У листі, що коментується, Мінекономрозвитку звернуло увагу на те, що замовник повинен мати статус вищого навчального закладу або науково-дослідної установи, та навело визначення таких закладів та установ.

Отже, тільки у разі, якщо замовник відповідає таким критеріям, закупівлю товарів, робіт та послуг дозволено здійснювати без проведення тендерних процедур шляхом укладання прямих договорів з постачальниками та підрядниками (незалежно від суми договору).

 

Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик