19.11.2012

Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 26 січня 2011р. № 59

Постанова від 07.11.2012 р. № 1022

КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

ПРО ВНЕСЕННЯ ЗМІН ДО ПОСТАНОВИ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ВІД 26 СІЧНЯ 2011 р. № 59

Постанова від 07.11.2012 р. № 1022

 

Кабінет Міністрів України постановляє:

Внести до постанови Кабінету Міністрів України від 26 січня 2011 р. № 59 «Про затвердження Типового положення про бухгалтерську службу бюджетної установи» зміни, що додаються.

 

Прем’єр-міністр України
М. Азаров

 

 

Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2012 р. № 1022

ЗМІНИ, ЩО ВНОСЯТЬСЯ ДО ПОСТАНОВИ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ від 26 СІЧНЯ 2011 р. № 59

 

1. У пункті 5 постанови слова і цифри «, підпункту 3 пункту 11 та пункту 18» замінити словами і цифрами «та підпункту 4 пункту 11».

2. У Типовому положенні про бухгалтерську службу бюджетної установи, затвердженому зазначеною постановою:

1) пункт 2 після абзацу першого доповнити новим абзацом такого змісту:

«У разі коли в бюджетній установі не утворюється бухгалтерська служба, вимоги до головного бухгалтера бюджетної установи, встановлені цим Типовим положенням, поширюються на спеціаліста, на якого покладається виконання обов’язків бухгалтерської служби.».

У зв’язку з цим абзац другий вважати абзацом третім;

2) пункти 11 і 18 викласти в такій редакції:

«11. Головний бухгалтер (особа, що претендує на посаду головного бухгалтера) повинен відповідати таким вимогам до професійно-кваліфікаційного рівня:

1) мати повну вищу освіту відповідного професійного спрямування за освітньо-кваліфікаційним рівнем магістра, спеціаліста, стаж роботи за фахом не менш як п’ять років, досвід роботи на керівних посадах не менш як три роки — для особи, що претендує на посаду головного бухгалтера бюджетної установи, якій підпорядковані інші бюджетні установи;

2) мати повну вищу освіту відповідного професійного спрямування за освітньо-кваліфікаційним рівнем магістра, спеціаліста, стаж роботи за фахом не менш як три роки, досвід роботи на керівних посадах не менш як два роки — для особи, що претендує на посаду головного бухгалтера бюджетної установи, якій не підпорядковані інші бюджетні установи;

3) мати вищу освіту відповідного професійного спрямування за освітньо-кваліфікаційним рівнем магістра, спеціаліста та стаж роботи за фахом не менш як три роки або бакалавра, молодшого спеціаліста та стаж роботи за фахом не менш як п’ять років — для особи, що претендує на посаду спеціаліста, на якого покладається виконання обов’язків бухгалтерської служби бюджетної установи, в якій не утворюється бухгалтерська служба;

4) знати закони, інші акти законодавства з питань регулювання господарської діяльності та ведення бухгалтерського обліку, у тому числі нормативно-правові акти Національного банку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, нормативно-правові акти Мінфіну щодо порядку ведення бухгалтерського обліку, складення фінансової та бюджетної звітності, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади щодо галузевих особливостей застосування національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі, а також основи технології виробництва продукції, порядок оформлення операцій і організації документообігу за розділами обліку, форми та порядок проведення розрахунків, порядок приймання, передачі товарно-матеріальних та інших цінностей, зберігання і витрачання коштів, правила проведення та оформлення результатів інвентаризації активів і зобов’язань, основні принципи роботи на комп’ютері та відповідні програмні засоби.»;

«18. Організація та координація діяльності головного бухгалтера, контроль за виконанням ним своїх повноважень здійснюються Казначейством шляхом погодження призначення на посаду та звільнення з посади головного бухгалтера, проведення оцінки його діяльності.»;

3) у тексті Типового положення слова «Державна казначейська служба» у всіх відмінках замінити словом «Казначейство» у відповідному відмінку.

 

КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ

ЗМІНЕНО ВИМОГИ ДО ПРОФЕСІЙНО-КВАЛІФІКАЦІЙНОГО РІВНЯ
ГОЛОВНИХ БУХГАЛТЕРІВ

Як відомо, основним документом, у якому визначені завдання та функціональні обов’язки бухгалтерської служби бюджетної установи, повноваження головного бухгалтера та вимоги до його професійно-кваліфікаційного рівня, є Типове положення про бухгалтерську службу бюджетної установи, затверджене постановою КМУ від 26.01.2011 р. № 59 (далі — Типове положення № 59).

На практиці постійно виникають проблемні питання під час погодження на посаду головного бухгалтера бюджетної установи, зокрема, щодо відповідності претендента на цю посаду професійно-кваліфікаційному рівню, визначеному у Типовому положенні № 59. Особливо це актуально для сільських рад, оскільки, на жаль, досить важко знайти в сільській місцевості фахівця, який би відповідав вимогам до професійно-кваліфікаційного рівня головного бухгалтера органу місцевого самоврядування. Нарешті Кабмін постановою, що коментується, наважився унести відповідні зміни до Типового положення № 59. Розглянемо їх.

По-перше, п. 2 Типового положення № 59 доповнено абзацом, у якому зазначено, що у разі коли в бюджетній установі не утворюється бухгалтерська служба, вимоги до головного бухгалтера бюджетної установи, встановлені цим Типовим положенням, поширюються на спеціаліста, на якого покладається виконання обов’язків бухгалтерської служби.

Нагадаємо: у п. 2 Типового положення № 59 визначено, що залежно від обсягу, характеру та складності бухгалтерської роботи бухгалтерська служба може бути департаментом, управлінням, відділом, сектором або як варіант — у бюджетній установі вводиться посада спеціаліста, на якого покладається виконання обов’язків бухгалтерської служби. У цьому разі в установі повинна бути розроблена посадова інструкція спеціаліста, на якого покладено виконання обов’язків бухгалтерської служби. Вона затверджується керівником бюджетної установи.

По-друге, унесено зміни до п. 11 Типового положення № 59, у якому визначені вимоги до професійно-кваліфікаційного рівня головного бухгалтера (особи, що претендує на посаду головного бухгалтера). Для наочності порівняємо редакції зазначеного пункту Типового положення № 59:

 

До змін

Після змін

1

2

Головний бухгалтер (особа, що претендує на посаду головного бухгалтера) повинен відповідати таким вимогам до професійно-кваліфікаційного рівня:

1) мати повну вищу освіту в галузі економіки та фінансів, стаж роботи на державній службі, за фахом та на керівних посадах не менш як п’ять років — для особи, що претендує на посаду головного бухгалтера бюджетної установи, якій підпорядковані інші бюджетні установи

1) мати повну вищу освіту відповідного професійного спрямування за освітньо-кваліфікаційним рівнем магістра, спеціаліста, стаж роботи за фахом не менш як п’ять років, досвід роботи на керівних посадах не менш як три роки — для особи, що претендує на посаду головного бухгалтера бюджетної установи, якій підпорядковані інші бюджетні установи

2) мати повну вищу освіту в галузі економіки та фінансів, стаж роботи за фахом та на керівних посадах не менш як три роки — для особи, що претендує на посаду головного бухгалтера бюджетної установи, яка підпорядкована іншій бюджетній установі;

2) мати повну вищу освіту відповідного професійного спрямування за освітньо-кваліфікаційним рівнем магістра, спеціаліста, стаж роботи за фахом не менш як три роки, досвід роботи на керівних посадах не менш як два роки — для особи, що претендує на посаду головного бухгалтера бюджетної установи, якій не підпорядковані інші бюджетні установи

3) мати вищу освіту відповідного професійного спрямування за освітньо-кваліфікаційним рівнем магістра, спеціаліста та стаж роботи за фахом не менш як три роки або бакалавра, молодшого спеціаліста та стаж роботи за фахом не менш як п’ять років — для особи, що претендує на посаду спеціаліста, на якого покладається виконання обов’язків бухгалтерської служби бюджетної установи, в якій не утворюється бухгалтерська служба

4) знати закони, інші акти законодавства з питань регулювання господарської діяльності та ведення бухгалтерського обліку, у тому числі нормативно-правові акти Національного банку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, нормативно-правові акти Мінфіну щодо порядку ведення бухгалтерського обліку, складення фінансової та бюджетної звітності, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади щодо галузевих особливостей застосування національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі, а також основи технології виробництва продукції, порядок оформлення операцій і організації документообігу за розділами обліку, форми та порядок проведення розрахунків, порядок приймання, передачі товарно-матеріальних та інших цінностей, зберігання і витрачання коштів, правила проведення та оформлення результатів інвентаризації активів і зобов’язань, основні принципи роботи на комп’ютері та відповідні програмні засоби

 

Отже, завдяки змінам, які внесені постановою, що коментується, при призначенні на посаду головного бухгалтера бюджетної установи, в якій не утворюється бухгалтерська служба, не вимагається у такого спеціаліста наявності досвіду роботи на керівних посадах. А тому при погодженні призначення на посаду головного бухгалтера такої бюджетної установи Казначейство братиме до уваги такі критерії:

наявність відповідної освіти — вища освіта відповідного професійного спрямування за освітньо-кваліфікаційним рівнем магістра, спеціаліста чи бакалавра;

стаж роботи за фахом — не менш як три або п’ять років (цей показник залежить від того, який освітньо-кваліфікаційний рівень має такий спеціаліст).

І по-третє, у п. 18 Типового положення № 59 дещо скореговані повноваження Казначейства щодо організації та координації діяльності головного бухгалтера, контролю за виконанням ним своїх повноважень. З переліку таких повноважень виключено встановлення порядку ведення бухгалтерського обліку та складення звітності відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі. Ця зміна цілком логічна, адже згідно зі ст. 56 Бюджетного кодексу України від 08.07.2011 р. № 2456-VI такі повноваження надані Мінфіну.

Постанова, що коментується, набрала чинності 09.11.2012 р.

 

Вікторія МАТВЄЄВА,
економіст-аналітик