02.12.2013

Щодо оплати праці працівників терцентрів

Лист від 18.10.2013 р. № 917/13/155-13

МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ

ЩОДО ОПЛАТИ ПРАЦІ ПРАЦІВНИКІВ ТЕРЦЕНТРІВ

Лист від 18.10.2013 р. № 917/13/155-13

(витяг)

 

Департамент заробітної плати та умов праці Міністерства соціальної політики України розглянув Ваше звернення <…> щодо оплати праці працівників територіальних центрів соціального обслуговування (надання соціальних послуг) і повідомляє.

1. Умови та розміри оплати праці працівників територіальних центрів соціального обслуговування (надання соціальних послуг) визначаються відповідно до спільного наказу Мінпраці та МОЗ від 05.10.2005 р. № 308/519 (далі — Умови), розробленого на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2002 р. № 1298 «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери».

Враховуючи особливий характер та особливі умови праці — робота з певним контингентом підо­пічних: пенсіонерами, одинокими непрацездатними громадянами, особами із значно зниженою рухомою активністю, з порушенням психіки тощо, для певних категорій працівників територіальних центрів Умовами передбачено підвищення посадових окладів (тарифних ставок) у зв’язку зі шкідливими і важкими умовами праці.

Так, відповідно до п. 8 п.п. 2.4.5 Умов посадові оклади (тарифні ставки) працівників установ соціального захисту населення, які безпосередньо обслуговують осіб із значно зниженою рухомою активністю та ліжкових хворих, підвищуються на 20 відсотків у зв’язку зі шкідливими та важкими умовами праці.

До осіб із значно зниженою рухомою активністю відносяться особи із IV та V групами рухомої активності (IV група — рухома активність значно знижена (може самостійно пересуватись по приміщенню, домашню роботу самостійно не виконує); V група — рухома активність втрачена повністю (пересуватись самостійно не може, ліжково-хворий)) згідно з карткою медичного огляду.

Безпосереднє обслуговування хворих — це робота, виконання якої здійснюється в умовах контакту медичного працівника і пацієнта: виконання діагностичних і лікувальних процедур, заходів по догляду за хворими, створювання відповідного лікувально-оздоровчого режиму, зокрема, проведення масажу, ін’єкцій, процедур, маніпуляцій, годування хворих, їх транспортування, санітарна обробка.

Наприклад, молодші медичні сестри забезпечують чистоту та охайність хворих і приміщення, проводять догляд за шкірою хворих, обробляють пролежні, супроводжують хворих в лікувально-діагностичні кабінети; перукар виконує послуги з миття голови, прості, класичні чоловічі, жіночі, дитячі стрижки тощо.

Отже, перукар, який обслуговує на дому осіб із значно зниженою рухомою активністю (незалежно від часу такого обслуговування), має право на підвищення посадового окладу (тарифної ставки) на 20 відсотків за безпосереднє обслуговування осіб із значно зниженою рухомою активністю та ліжкових хворих.

Що стосується інших підвищень посадового окладу (тарифної ставки) перукаря територіального центру, то додатком З до Умов затверджено перелік закладів (підрозділів) та посад, робота в (на) яких дає право на підвищення посадових окладів (ставок) у зв’язку зі шкідливими та важкими умовами праці.

Згідно з п. 2.6 цього переліку посадові оклади (тарифні ставки) працівників територіальних центрів (відділень, відділів) соціального обслуговування (надання соціальних послуг) підвищуються на 15 відсотків у зв’язку зі шкідливими та важкими умовами праці. До цих працівників належать лікарі всіх най­менувань, інженери, які працюють з апаратами для глухих, фахівці з базовою та неповною вищою медичною освітою, фахівці із соціальної роботи (соціальної допомоги вдома), соціальні працівники, молодші медичні сестри всіх найменувань, сестри-господині, соціальні робітники.

Посади перукаря цим переліком не передбачено, отже, права на підвищення посадового окладу (тарифної ставки) на 15 відсотків у зв’язку зі шкідливими та важкими умовами праці він не має.

Відповідно до п. 12 п.п. 2.4.5 Умов конкретний перелік посад працівників, яким посадові оклади (тарифні ставки) підвищуються у зв’язку зі шкідливими і важкими умовами праці, затверджується керівником закладу за погодженням з профспілковим комітетом залежно від функціональних обов’язків та обсягу роботи у шкідливих та важких умовах роботи.

<…>

Згідно з Переліком посад педагогічних та науково-педагогічних працівників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14.06.2000 р. № 963, до посад педагогічних працівників належить посада «культорганізатор закладів освіти».

Умови та розміри оплати праці організаторів культурно-дозвіллєвої діяльності, які працюють в установах соціального захисту населення, визначаються згідно зі спільним наказом Мінпраці та МОЗ від 05.10.2005 р. № 308/519. Зокрема, посадовий оклад визначається згідно з п. 4 п.п. 2.2.21 Умов (інші фахівці) за 6 — 8 тарифними розрядами ЄТС залежно від наявної кваліфікаційної категорії.

 

Директор Департаменту
О. Товстенко

 

КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ

ПЕРУКАР ТА ОРГАНІЗАТОР КУЛЬТУРНО-ДОЗВІЛЛЄВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТЕРЦЕНТРУ:
НЮАНСИ ОПЛАТИ ПРАЦІ ВІД МІНСОЦПОЛІТИКИ

Запитання щодо оплати праці працівників ставляться нашими читачами найчастіше. І не дивно: нюансів у «зарплатній» нормативці чимало. Ураховуючи це, жодне запитання ми не залишаємо без конкретної відповіді та рекомендації.

Вистачає специфіки й у нарахуванні зарплати працівникам територіальних центрів соціального обслуговування (надання соціальних послуг) (далі — терцентр).

Нагадаємо: не так давно фахівець Мінсоцполітики надав роз’яснення щодо оплати праці перукаря та організатора культурно-дозвіллєвої діяльності терцентру, з якими ви можете ознайомитися в газеті «Бюджетна бухгалтерія», 2013, № 37, с. 28. Тепер же роз’яснення з цього питання підкріплено й листом, що коментується.

Оскільки повторювати всі висновки сенсу немає, вкажемо тільки, які саме порушувалися питання, та наведемо стислі відповіді на них.

 

Як підвищується посадовий оклад перукаря?

Відповідь потрібно шукати в п.п. 2.4.5 Умов оплати праці працівників закладів охорони здоров’я та установ соціального захисту населення, затверджених спільним наказом Мінпраці та МОЗ від 05.10.2005 р. № 308/519 (далі — Умови № 308/519), де прописані підстави для підвищення посадових окладів працівників у зв’язку зі шкідливими і важкими умовами праці.

Так, згідно з п. 8 п.п. 2.4.5 цих Умов на підвищення посадового окладу в розмірі 20 % можуть розраховувати працівники установ соцзахисту, які безпосередньо обслуговують осіб зі знач­но зниженою рухомою активністю та ліжкових хворих.

Що означає поняття «безпосереднє обслуговування хворих» і хто належить до осіб зі значно зниженою рухомою активністю, Мінсоцполітики дохідливо пояснило в листі, що коментується.

Підкреслимо: конкретний перелік посад працівників затверджується керівником установи за погодженням з профспілкою залежно від функціональних обов’язків та роботи у шкідливих і важких умовах праці (п. 12 п.п. 2.4.5 Умов № 308/519).

Проаналізувавши посадові обов’язки перукаря, можна зробити висновок: такий працівник має право на підвищення окладу на 20 %. Причому, як підкреслює Мінсоцполітики, незалежно від часу обслуговування хворих.

А от отримувати підвищення посадового окладу на 15 % за п. 1 п.п. 2.4.5 Умов № 308/519 він не може. Річ у тім, що за цією підставою підвищуються оклади працівників терцентрів, які обіймають посади, визначені п.п. 2.6 додатка 3 до Умов № 308/519. Посади перукаря в ньому немає.

 

Організатор культурно-дозвіллєвої діяльності терцентру — педагог чи ні?

Ні, ця посада не є педагогічною. Річ у тім, що Переліком посад педагогічних та науково-педагогічних працівників, затвердженим постановою КМУ від 14.06.2000 р. № 963, тільки культорганізатора* закладів освіти віднесено до педагогічних працівників.

* На сьогодні положення цього Переліку не приведені у відповідність до законодавства. Так, чинним Класифікатором професій ДК 003:2010, затвердженим наказом Держкомітету з питань технічного регулювання та споживчої політики від 28.07.2010 р. № 327, передбачено професійну назву роботи «Організатор культурно-дозвіллєвої діяльності».

Чому це принципово? Відповідь лежить на поверхні: якщо він не педагог, отже, оплачувати його працю потрібно відповідно до Умов № 308/519, а не згідно з нормативними актами Міносвіти. Тому:

— посадовий оклад такого працівника визначається за п. 4 п.п. 2.2.21 Умов № 308/519, а саме: фахівцям І категорії встановлюється 8-й тарифний розряд, ІІ категорії — 7-й, без категорії — 6-й;

надбавка за вислугу років виплачується згідно з Порядком виплати надбавки за вислугу років працівникам державних і комунальних установ соціального захисту населення, затвердженим наказом Мінсоцполітики від 15.06.2011 р. № 239.

 

Ольга ВІТКОВСЬКА, економіст-аналітик