17.06.2013

Облік продуктів харчування в таборах із денним перебуванням дітей

Відповідь на запитання

ОБЛІК ПРОДУКТІВ ХАРЧУВАННЯ в ТАБОРАХ іЗ ДЕННИМ ПЕРЕБУВАННЯМ ДІТЕЙ

 

Олена МОРЕВА, консультант

 

Як обліковувати продукти харчування у таборах з денним перебуванням дітей?

(м. Харків)

 

Табір з денним перебуванням — це табір, тимчасово утворений у навчальному закладі, в якому забезпечується належний догляд за дітьми, виховний процес, їх повноцінне дозвілля, розвиток творчих здібностей та інтересів і де діти перебувають протягом дня, але не менше 6 годин.

Основне місце в режимі дня посідає харчування, яке є одним з найважливіших чинників збереження здоров’я та працездатності. Правильно організоване харчування сприяє фізичному та розумовому розвитку, зміцнює організм, створює бадьорий настрій. В окремих випадках харчування відіграє роль лікувального фактора (дієтичне, лікувальне харчування). Тому в режимі дня дитячих закладів оздоровлення та відпочинку приймання їжі дітьми слід суворо регламентувати в часі: після 3 — 4-годинної перерви, як мінімум, тричі на добу у встановлені години. Про це йдеться у Методичних рекомендаціях щодо організації оздоровлення дітей та проведення виховної роботи у дитячих закладах оздоровлення і відпочинку, наведених у листі МОН від 01.06.2010 р. № 1/9-384.

Відповідно до Типового положення про дитячий заклад оздоровлення та відпочинку, затвердженого постановою КМУ від 28.04.2009 р. № 422 (далі — Типове положення № 422), дитячий заклад оздоровлення та відпочинку забезпечує збалансоване харчування дітей, необхідне для їхнього нормального росту і розвитку, із дотриманням вимог щодо якості та безпеки продукції, визначених нормативними документами.

 

ОРГАНІЗАЦІЯ ХАРЧУВАННЯ В ТАБОРІ З ДЕННИМ ПЕРЕБУВАННЯМ ДІТЕЙ

Основоположним документом у процесі харчування дітей в навчальних та оздоровчих закладах є Порядок організації харчування дітей у навчальних та оздоровчих закладах, затверджений спільним наказом МОЗ та МОН від 01.06.2005 р. № 242/329 (далі — Порядок № 242/329).

Для того щоб у таборі з денним перебуванням діти своєчасно отримували повноцінне харчування, необхідно:

— розробити графік харчування дітей;

— скласти двотижневе меню, враховуючи норми харчування, визначені постановою КМУ «Про затвердження норм харчування у навчальних та оздоровчих закладах» від 22.11.2004 р. № 1591 (далі — постанова № 1591), та вартість добового набору продуктів на одну дитину;

— визначити постачальників продуктів харчування та продовольчої сировини;

— забезпечити приймання продуктів харчування та продовольчої сировини гарантованої якості;

— створити умови, що відповідають санітарним нормам, для приготування їжі;

— організувати місце приймання їжі;

— вести облік дітей;

— встановити контроль за харчуванням;

— забезпечити контроль за якістю продуктів харчування та сировини й за харчуванням.

Згідно з п. 4 Порядку № 242/329 відповідальними за організацію харчування дітей у таборі з денним перебуванням незалежно від підпорядкування, типу і форми власності, за матеріально-технічний стан харчоблоку (їдальні), додержання вимог санітарного законодавства є засновник (власник), керівник навчального закладу, у якому організовано табір з денним перебуванням дітей, та керівник організації (підприємства), що забезпечує харчування дітей.

Відповідальними за виконання норм харчування є засновники (власники), керівники навчального закладу (п. 25 Порядку № 242/329).

 

РОЗРАХУНОК ВАРТОСТІ ХАРЧУВАННЯ

Відповідно до п. 41 Типового положення № 422 фінансування таборів з денним перебуванням дітей, які організовано в навчальних закладах державної та комунальної форми власності, здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів та інших джерел.

Як зазначалось вище, харчування дітей у таборах з денним перебуванням здійснюється відповідно до норм, затверджених постановою № 1591.

Якщо продукти харчування, зазначені у нормах, з будь-яких причин відсутні, їх замінюють відповідно до норм заміни продуктів за енергоцінністю ( додаток 8 до постанови № 1591).

Керівник табору з денним перебуванням дітей або керівник підприємства громадського харчування чи організації, що надають послуги із забезпечення харчування дітей (з яким попередньо було укладено договір) затверджує приблизні двотижневі меню, які погоджуються з територіальною установою державної санітарно-епідеміологічної служби (п. 19 Порядку № 242/329).

Вартість харчування однієї дитини на день розраховується відповідно до норм харчування, затверджених постановою № 1591, та цін на продукти.

Так, вартість харчування однієї дитини на день розраховується шляхом множення вартості денної норми продуктів харчування у грамах (брутто), установленої для однієї дитини (з урахуванням її віку та кратності харчування), на середню ціну, що діє у відповідній місцевості на момент складання кошторису.

Кошти на харчування дітей у таборі з денним перебуванням передбачаються за КЕКВ 2230 «Продукти харчування», і їх сума залежить від установленої вартості харчування однієї дитини із розрахунку на день та кількості дитино-днів.

 

ПОСТАЧАННЯ ПРОДУКТІВ ХАРЧУВАННЯ

Відповідно до п. 13 Порядку № 242/329 перелік постачальників продуктів харчування та продовольчої сировини визначається рішеннями комітету з конкурсних торгів за погодженням із територіальною установою державної санітарно-епідеміологічної служби.

Під час прийняття рішень цими комітетами надається перевага постачальникам з прямими поставками та поставками з найменшою кількістю посередників.

Згідно з п. 14 Порядку № 242/329 відповідальність за безпеку та якість продуктів харчування та продовольчої сировини, готової продукції покладається на постачальника, організацію (підприємство), що забезпечують харчування дітей, або керівника табору з денним перебуванням, якщо працівники харчоблоку входять до штатного розпису табору, відповідно до Закону України «Про якість та безпеку харчових продуктів та продовольчої сировини» від 23.12.97 р. № 771/97-ВР.

Продукти харчування та продовольча сировина повинні надходити до таборів з денним перебуванням дітей разом із супровідними документами, які свідчать про їх походження та якість (накладні, сертифікати відповідності, висновки санітарно-епідеміологічної експертизи тощо). На кожне тарне місце (ящик, коробку, флягу) прикріплюється маркувальний ярлик із зазначенням дати, часу виготовлення продуктів і кінцевого терміну їх реалізації.

Продукти харчування, що надходять до табору, здаються на склад комірникові (завідувачу складу та ін.), який розписується в їх прийманні на супровідних документах постачальника (рахунках, накладних, актах тощо).

 

ДОКУМЕНТИ З ОБЛІКУ ПРОДУКТІВ ХАРЧУВАННЯ

Організація обліку продуктів харчування регламентована Інструкцією з обліку запасів бюджетних установ, затвердженою наказом Держказначейства від 08.12.2000 р. № 125.

Продукти харчування обліковуються на субрахунку 232 «Продукти харчування». За дебетом цього субрахунку відображується надходження продуктів, за кредитом — їх видача зі складу на потреби табору.

 

Складання Накопичувальної відомості надходження продуктів харчування та Меморіального ордера № 11

Надходження продуктів харчування відображається у Накопичувальній відомості з надходження продуктів харчування (форма № З-12), типова форма якої затверджена наказом Держказначейства «Про затвердження типових форм обліку та списання запасів бюджетних установ та інструкції про їх складання» від 18.12.2000 р. № 130 (далі — наказ № 130). Цю відомість окремо складає кожна матеріально відповідальна особа, яка призначена керівником табору (комірник, шеф-кухар, кухар тощо) і з якою укладено письмовий договір про повну індивідуальну матеріальну відповідальність.

Записи в Накопичувальній відомості здійснюються в кількісному і сумарному виразі на підставі первинних документів (накладних), отриманих від завідувача складу (комірника). Після закінчення зміни у Накопичувальній відомості підбиваються підсумки. Ця форма є підставою для складання Меморіального ордера № 11 «Зведення накопичувальних відомостей про надходження продуктів харчування» (форма № 398 (бюджет)).

Нагадаємо, що форми меморіальних ордерів та порядок їх ведення затверджені Інструкцією про форми меморіальних ордерів бюджетних установ та порядок їх складання, затвердженою наказом Держказначейства від 27.07.2000 р. № 68 (далі — Інструкція № 68).

Меморіальний ордер № 11 «Зведення накопичувальних відомостей про надходження продуктів харчування» використовується в разі, коли установою, закладом складається декілька накопичуваних відомостей про надходження продуктів харчування.

Записи у зведену відомість здійснюються за результатами місяця окремо за кожною матеріально відповідальною особою (графа 2 «Матеріально відповідальна особа (установа)», а також окремо за кожним постачальником (графи 3 — 9 «Назви постачальників»).

Сума, на яку отримано продукти харчування, розподіляється за дебетом відповідних субрахунків, що кореспондують з кредитом субрахунку 361 «Розрахунки в порядку планових платежів» (графи 10 — 14 «Кредит субрахунку 361 до дебету субрахунків»).

Сума оборотів за цим Меморіальним ордером дорівнює величині, відображеній у графі 9 «Разом», яка у вигляді відповідної кореспонденції субрахунків переноситься в книгу «Журнал-Головна».

 

Складання меню-вимоги

Відповідно до кількості дітей, які перебувають в таборі, та персоналу, який харчується у таборі, а також на підставі норм харчування щодня складається меню-вимога на видачу продуктів харчування (типова форма № З-4), яка є підставою для видачі продуктів харчування зі складу (комори). Типова форма меню-вимоги затверджена наказом № 130.

Складається цей документ медичним працівником табору окремо на дітей та персонал, який харчується у таборі, в одному примірнику. Протягом робочого дня меню-вимога знаходиться у шеф-кухаря (кухаря), а потім передається до бухгалтерії.

 

Складання Накопичувальної відомості з витрачання продуктів харчування та Меморіального ордера № 12

Зі складу продукти харчування видаються на підставі накладної, яка виписується комірником, завідувачем складу, в одному примірнику. Протягом робочого дня вона знаходиться у комірника, а потім разом зі звітом передається до бухгалтерії табору.

Облік продуктів харчування ведеться матеріально відповідальними особами в Накопичувальній відомості з витрачання продуктів харчування (типова форма № З-13), форма якої затверджена наказом № 130.

Записи в накопичувальних відомостях з витрачання продуктів харчування здійснюються щодня на підставі меню-вимог та інших документів (акта на недостачу, накладної на повернення продуктів тощо).

Підсумок кількості витрачених продуктів харчування і визначення їх вартості в Накопичувальній відомості здійснюються за кожну зміну роботи табору. При цьому слід звірити кількість осіб, які харчувалися, з даними журналу реєстрації прибуття та вибуття дітей.

На підставі накопичувальних відомостей з витрачання продуктів харчування складається Меморіальний ордер № 12 «Зведення накопичувальних відомостей про витрачання продуктів харчування» (типова форма № 411 (бюджет)), форма якого затверджена Інструкцією № 68.

Зверніть увагу, що до цього Меморіального ордера також уносяться дані з інших видаткових документів (актів): актів про нестачу продуктів харчування, про повернення на базу тощо.

Одночасно з записами до відомостей надходження продуктів харчування та витрачання продуктів харчування здійснюються записи про продукти харчування, що надійшли й витрачені, до книг (карток) кількісно-сумового обліку (типові форми № З-6 і № З-7), форми яких затверджені наказом № 130.

Меморіальний ордер № 12 «Зведення накопичувальних відомостей про витрачання продуктів харчування» використовується в разі, коли закладом складається кілька накопичувальних відомостей про витрачання продуктів харчування.

Записи у зведену відомість здійснюються за місячними результатами окремо за кожною матеріально відповідальною особою (графа 2). У графі 3 «Кредит субрахунку 232» відображається загальна сума витрачених продуктів харчування, а в графах 4 — 13 «Дебет субрахунків» ця величина розподіляється за дебетом відповідних кореспондентських субрахунків.

Звертаємо увагу, що позиція «Сума оборотів за меморіальним ордером» відповідає графі 3 «Кредит субрахунку 232», тобто обороту за кредитом субрахунку 232 «Продукти харчування», який у вигляді відповідної кореспонденції рахунків переноситься в книгу «Журнал-Головна».

 

ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ

Наприкінці зміни роботи табору підбиваються підсумки, які визначають вартість витрачених продуктів. При цьому необхідно звірити кількість осіб, що харчувалися, з журналом реєстрації надходження і вибуття дітей. Для контролю за правильністю витрачання коштів на харчування дітей після кожної зміни заповнюються відомість щоденного обліку вартості харчування і накопичувальна відомість обліку витрат на харчування в оздоровчому закладі.

Зазначимо, що МОН у Методичних рекомендаціях щодо організації літнього відпочинку дітей у 2013 році, які є додатком до листа від 15.05.2013 р. № 1/9-321, визначило, що види документації, котра використовується у пришкільних таборах, можна обирати із Примірного переліку документації в дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, затвердженого наказом Мінсім’ямолодьспорту від 19.01.2010 р. № 40. Також допускається використання ділової документації, затвердженої заснов-ником (власником) пришкільного табору.