07.10.2013

Оподаткування операцій з продажу матеріальних цінностей

Відповідь на запитання

ОПОДАТКУВАННЯ ОПЕРАЦІЙ З ПРОДАЖУ МАТЕРІАЛЬНИХ ЦІННОСТЕЙ

 

Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Установою продані незатребувані залишки матеріалів, що знаходяться на складі. Загальна вартість реалізованих матеріальних цінностей — 72 тис. грн. (у тому числі ПДВ — 12 тис. грн.), їх балансова вартість — 80 тис. грн. При цьому за 8 позиціями матеріалів продажна вартість перевищує балансову на 10 тис. грн., а за 10 позиціями матеріали продано за ціною, нижчою від балансової вартості, причому різниця склала 30 тис. грн. У результаті такої операції різниця між продажною вартістю реалізованих матеріалів та їх балансовою вартістю склала 20 тис. грн.

Просимо відповісти на такі запитання:

1) чи потрібно сплачувати податок на прибуток з тих операцій, за якими продажна вартість матеріалів перевищила їх балансову вартість;

2) як відобразити в Неприбутковому звіті такі операції;

3) як треба подавати Неприбутковий звіт: за III квартал 2013 року чи тільки один раз на рік?

(м. Маріуполь)

 

Порядок оподаткування неприбуткових установ і організацій урегульовано ст. 157 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі — ПКУ).

Так, положення цієї статті поширюються на органи державної влади, органи місцевого самоврядування і створені ними установи та організації, які утримуються за рахунок коштів відповідних бюджетів, що зареєстровані відповідно до вимог законодавства і внесені органами ДПС до Реєстру неприбуткових організацій і установ.

Відповідно до п. 157.2 ПКУ звільняються від оподаткування доходи неприбуткових організацій, до яких належать бюджетні установи, визначені в п.п. «а» цього пункту, отримані у вигляді:

— грошових коштів або майна, що надходять безоплатно або у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань;

— пасивних доходів;

— коштів або майна, що надходять таким неприбутковим організаціям як компенсація вартості отриманих державних послуг, у тому числі доходів державних навчальних закладів, отриманих від виготовлення й реалізації товарів, виконання робіт, надання послуг, у тому числі надання платних послуг, пов’язаних з їх основною статутною діяльністю;

— дотацій і субсидій, отриманих з державного або місцевого бюджетів, державних цільових фондів або в межах технічної або благодійної, у тому числі гуманітарної, допомоги, крім дотацій на регулювання цін на платні послуги, що надаються такими неприбутковими організаціями або через них їх одержувачам згідно із законодавством, з метою зниження рівня таких цін.

Крім того, звільняються від оподаткування власні надходження бюджетних установ, що зараховуються до складу спеціального фонду бюджету згідно з вимогами Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI (далі — БКУ). Перелік власних надходжень бюджетних установ наведений у ст. 13 БКУ.

Так, доходи неприбуткових організацій, визначених у п.п. «а» п. 157.1 ПКУ, у тому числі доходи закладів та установ освіти, науки, культури, охорони здоров’я, а також архівних установ і реабілітаційних установ для інвалідів і дітей-інвалідів, що мають відповідну ліцензію, утримуються за рахунок бюджету, зараховуються до складу кошторисів (на спеціальний рахунок) для утримання таких неприбуткових організацій і використовуються виключно на фінансування витрат такого кошторису (у тому числі фінансування господарської діяльності згідно з їх статутами), розрахованого і затвердженого в порядку, встановленому КМУ. Перелік платних послуг, що можуть надаватися зазначеними установами, затверджується КМУ (п. 157.10 ПКУ).

Відзначимо, що до складу спеціального фонду бюджету включаються власні надходження бюджетних установ, що надходять додатково до коштів загального фонду бюджету.

Зокрема, до четвертої підгрупи першої групи власних надходжень бюджетних установ (п. 4 ст. 13 БКУ) належать кошти, отримані від реалізації в установленому порядку майна (крім нерухомого майна). Тобто кошти, що одержуються бюджетними установами від реалізації необоротних активів та інших матеріальних цінностей, запасів, зараховуються до складу доходів спеціального фонду кошторису в повному обсязі (крім коштів від продажу будівель і споруд).

Отже, кошти, отримані від реалізації матеріальних цінностей, які належать до власних надходжень бюджетних установ, звільняються від оподаткування. До речі, до аналогічного виснов­ку про порядок оподаткування коштів, отриманих від реалізації майна (крім нерухомого) ДПСУ дійшла в листі від 19.09.2011 р. № 299/5/15-1415.

У результаті кошти, що бюджетні установи отримують у вигляді власних надходжень, до яких належать кошти від реалізації майна (крім нерухомого), звільняються від оподаткування за умови, що вони:

— передбачені кошторисом, затвердженим відповідно до Порядку складання, розгляду, затвердження і основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою КМУ від 28.02.2002 р. № 228;

— зараховуються до складу доходів спеціального фонду (на спеціальний рахунок) відповідно до вимог БКУ;

— використовуються виключно на фінансування витрат такої установи (у тому числі фінансування господарської діяльності згідно зі статутом бюджетної установи).

Усі доходи, отримані у звітному періоді та звільнені від оподаткування, залежно від виду надходжень бюджетні установи показують у першій частині Податкового звіту про використання коштів неприбуткових установ і організацій (далі — Звіт), порядок складання якого затверджений наказом ДПАУ від 31.01.2011 р. № 56, а саме в рядках 1.3.1 — 1.3.7. Суми, отримані від реалізації матеріальних цінностей, установи показують у рядку 1.3.7 Звіту.

При відображенні коштів, отриманих від реалізації матеріальних цінностей, установи показують суму, що надходила на їх спеціальний реєстраційний рахунок, яка належить до власних надходжень і доходів спецфонду, тобто суму, що залишається у розпорядженні бюджетної установи. А це означає, що у Звіті відображається сума доходу від реалізації за вирахуванням ПДВ (у цій ситуації — 60 тис. грн.).

Наостанок зазначимо: починаючи з 2013 року для неприбуткових організацій, у тому числі й бюджетних установ, звітним періодом для подання Звіту є звітний (податковий) рік. Тому бюджетні установи подають Звіт за підсумками 2013 року, тобто один раз на рік. Роз’яснення з цього питання були надані ДПСУ в листі від 07.12.2012 р. № 6751/0/61-12/18-3115 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2013, № 17).