21.10.2013

Питання діяльності міського басейну

Відповідь на запитання

ПИТАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ МІСЬКОГО БАСЕЙНУ

 

Костянтин НОВІКОВ, консультант

 

Міський басейн є розпорядником бюджетних коштів нижчого рівня і фінансується з місцевого бюджету в такому обсязі: 100 % потреби — на заробітну плату і 20 % — на комунальні послуги.

Основні витрати на утримання басейну здійснюються за рахунок надходжень від надання платних послуг на спецрахунок.

Штатний розпис басейну єдиний, тобто не розділений на працівників, які надають платні послуги, та тих, які не займаються наданням платних послуг. При цьому всі основні виплати по заробітній платі проводяться за рахунок коштів місцевого бюджету.

Чи необхідно в нашій ситуації розділяти штатний розпис, тобто складати його окремо за загальним і спеціальним фондами?

(Донецька обл.)

 

Насамперед зазначимо, що питання складання кошторисів та штатних розписів визначені Порядком складання, розгляду, затвердження та основними вимогами до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженим постановою КМУ від 28.02.2002 р. № 228 (далі — Порядок № 228).

Згідно з п. 28 цього Порядку розпорядники нижчого рівня уточнюють проекти кошторисів, складають проекти планів асигнувань загального фонду бюджету , планів надання кредитів із загального фонду бюджету, планів спеціального фонду, планів використання бюджетних коштів (крім планів використання бюджетних коштів одержувачів), помісячних планів використання бюджетних коштів і подають ці документи головним розпорядникам для уточнення показників проектів зведених кошторисів і складання проектів зведених планів асигнувань загального фонду бюджету, зведених планів надання кредитів із загального фонду бюджету та зведених планів спеціального фонду, планів використання бюджетних коштів (крім планів використання бюджетних коштів одержувачів), помісячних планів використання бюджетних коштів, а також проектів зведених планів використання бюджетних коштів і зведених помісячних планів використання бюджетних коштів.

Розпорядники приводять свої витрати у відповідність до бюджетних асигнувань та інших показників, що доведені лімітними довідками. Для цього чисельність працівників установи, що пропонується до затвердження за штатним розписом, повинна бути приведена у відповідність до визначеного фонду оплати праці, а інші витрати — у відповідність до інших встановлених асигнувань таким чином, щоб забезпечити виконання покладених на установу функцій.

Виходячи з вищезазначеного та враховуючи те, що розрахунки до кошторису за спеціальним та загальним фондами складаються окремо, а чисельність працівників повинна бути приведена у відповідність до фонду оплати праці, можна зробити висновок, що штатний розпис за спеціальним фондом доцільно складати окремо.

Ще одне підтвердження цього висновку полягає у такому.

Відповідно до п. 3.1 Порядку та умов надання платних послуг закладами фізичної культури і спорту, що утримуються за рахунок бюджетних коштів, затвердженого спільним наказом Міністерства України у справах сім’ї, молоді та спорту, Міністерства фінансів України та Міністерства економіки України від 28.08.2009 р. № 3042/1030/936 (далі — Порядок № 3042/1030/936), розмір плати за кожний вид платної послуги, які надаються закладами фізичної культури і спорту, що утримуються за рахунок бюджетних коштів, визначається на підставі економічно обґрунтованих витрат, пов’язаних безпосередньо з наданням відповідної платної послуги.

Зокрема, до складу таких витрат належать витрати на заробітну плату працівників, залучених до надання платної послуги.

Витрати на оплату праці обраховуються за фактично відпрацьований час (виконаний обсяг роботи) відповідно до затверджених в установленому порядку умов оплати праці для працівників бюджетних установ, закладів і організацій галузі фізичної культури та спорту або відповідних галузей.

Кількість працівників відповідної кваліфікації, залучених до надання платних послуг, з відповідними розмірами посадових окладів (тарифних ставок, ставок заробітної плати), а також кількість годин їх роботи визначається виходячи з необхідності врахування всього обсягу виконуваних робіт відповідно до затверджених норм навантаження або часу, необхідного для виконання тих чи інших видів робіт.

Виходячи з вищенаведеного при наданні платних послуг необхідно чітко відокремити ставки працівників, які займаються виключно наданням платних послуг із визначенням розмірів посадових окладів (тарифних ставок, ставок заробітної плати), та ставки працівників, що займаються основною діяльністю відповідно до Статуту бюджетної установи. Таке відокремлення можливо провести лише шляхом складання окремих штатних розписів за загальним та спеціальним фондами.

Слід зазначити, що відповідно до п. 4.1 Порядку № 3042/1030/936 кошторис видатків закладів, здійснюваних за рахунок надходжень, одержаних від надання платних послуг, складається за кожним видом послуг відповідно до Порядку № 228 та ст. 13 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI (далі — БКУ) за формами, затвердженими наказом Міністерства фінансів України «Про затвердження документів, що застосовуються в процесі виконання бюджету» від 28.01.2002 р. № 57.

Відповідно до п. 4.2 Порядку № 3042/1030/936 кошти, отримані за надання платних послуг, спрямовуються на відшкодування витрат, пов’язаних з їх організацією та наданням, сплату податків, зборів, обов’язкових платежів відповідно до законодавства.

Це ж підтверджується вимогами ст. 13 БКУ, в якій зазначено, що власні надходження бюджетних установ використовуються на покриття витрат, пов’язаних з організацією та наданням послуг, які надаються бюджетними установами згідно з їх основною діяльністю.

Отже, можна зробити висновок, що виплата заробітної плати працівникам, які займаються наданням платних послуг, здійснюється виключно за рахунок коштів, отриманих від надання платних послуг, тобто за рахунок коштів спеціального фонду, а її виплата за рахунок коштів загального фонду бюджету є порушенням вимог чинного законодавства. У вашому випадку, як випливає із запитання, оплата праці здійснюється повністю за рахунок коштів загального фонду (100 % фінансується з місцевого бюджету), що не відповідає зазначеним вимогам.

Наприкінці звернемо увагу на те, що відповідно до п. 5.1 Порядку № 3042/1030/936 керівники закладів та їх працівники, які беруть безпосередню участь у процесі надання платних послуг, несуть матеріальну та дисциплінарну відповідальність за організацію і якість надання платних послуг, а також за використання та збереження отриманих коштів згідно з чинним законодавством.