18.08.2014

Якими є вимоги до спеціаліста, на якого покладено обов’язки ведення бухобліку

Штатним розписом дошкільного навчального закладу, що знаходиться у комунальній власності селищної ради, передбачена посада бухгалтера. На такого бухгалтера покладено ведення всієї бухгалтерської роботи. У зв’язку з цим виникли такі запитання: 1. Які професійно-кваліфікаційні вимоги висувають до претендентів на цю посаду? 2. Чи обов’язково погоджувати призначення на таку посаду з органом Держказначейської служби? 3. Чи потрібно розробляти і затверджувати положення про бухгалтерську службу, якщо весь обсяг облікової роботи виконує одна особа?

Завдання та функціональні обов’язки бухгалтерської служби бюджетної установи, повноваження її керівника — головного бухгалтера та вимоги до його професійно-кваліфікаційного рівня визначені Типовим положенням про бухгалтерську службу бюджетної установи, затвердженим постановою КМУ від 26.01.2011 р. № 59 (далі — Типове положення № 59). Зокрема, бухгалтерська служба є самостійним структурним підрозділом бюджетної установи. Вид такого підрозділу залежить насамперед від обсягу, характеру та складності бухгалтерської роботи. Тож це може бути департамент, управління, відділ, сектор або власне спеціаліст, на якого покладено виконання обов’язків бухгалтерської служби (п. 2 Типового положення № 59).

Важливо! У разі коли в установі не утворюється бухгалтерська служба, вимоги до головного бухгалтера бюджетної установи, встановлені Типовим положенням № 59, поширюються на спеціаліста, на якого покладено обов’язки бухгалтерії (п. 2 Типового положення № 59).

Таким чином, особа, що претендує на посаду спеціаліста, на якого покладаються обов’язки бухгалтерської служби установи, в якій не утворена така служба, повинна мати вищу освіту відповідного професійного спрямування за освітньо-кваліфікаційним рівнем магістра чи спеціаліста та стаж роботи за фахом не менш як три роки або бакалавра, молодшого спеціаліста та стаж роботи — не менше п’яти років. Такі вимоги встановлені п.п. 3 п. 11 Типового положення № 59.

Погодження призначення на посаду та звільнення з посади головного бухгалтера (спеціаліста, на якого покладається виконання обов’язків бухгалтерської служби) здійснюють згідно з Порядком погодження призначення на посаду та звільнення з посади головного бухгалтера бюджетної установи, затвердженим наказом Мінфіну від 21.02.2011 р. № 214 (далі — Порядок № 214). Саме на цей момент звертала увагу Держказначейська служба у листі від 17.05.2012 р. № 17-09/1219-6970.

Отже, у разі, якщо ваша установа є розпорядником коштів місцевого бюджету нижчого рівня, для погодження кандидатури на посаду головного бухгалтера керівник установи має надіслати подання про погодження призначення на посаду головного бухгалтера протягом місяця з дня утворення вакансії до місцевого органу Держказначейської служби. Проте спочатку цю кандидатуру слід узгодити з керівником та голов­ним бухгалтером вищої за рівнем установи (п. 4 Порядку № 214).

Висновок про погодження (відмову в погодженні) кандидатури для призначення на посаду головного бухгалтера Держказначейська служба надсилає протягом 10 робочих днів з дня отримання відповідного подання від керівника установи (п. 9 Типового положення № 59).

Що ж стосується розроблення та затвердження положення про бухгалтерську службу, якщо бухгалтерський облік веде одна особа, то п. 2 Типового положення № 59 передбачено складання в такому разі посадової інструкції спеціаліста, на якого покладені обов’язки бухгалтерії. Таку інструкцію обов’язково повинен затвердити керівник установи.