02.06.2014
Міністерство фінансів України
Щодо застосування критерію суттєвості
Лист від 28.03.2014 р. № 31-08420-07/23-639/1/1084
Міністерство фінансів України розглянуло ваші звернення <…> і повідомляє.
Відповідно до статті 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» відповідальність за організацію бухгалтерського обліку та забезпечення фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом установленого терміну, але не менше трьох років, несе власник (власники) або уповноважений орган (посадова особа), який здійснює керівництво підприємством відповідно до законодавства та установчих документів.
Методологічні засади формування у бухгалтерському обліку інформації про запаси визначені Положенням з бухгалтерського обліку запасів бюджетних установ, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 14 листопада 2011 р. № 947 (далі — Положення).
Поняття «суттєвість» вживається в Положенні у разі визначення первісної вартості безоплатно отриманих запасів та в інших випадках.
Відповідно до частини п’ятої статті 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» підприємство самостійно визначає за погодженням з власником (власниками) або уповноваженим ним органом (посадовою особою) відповідно до установчих документів облікову політику підприємства.
Питання суттєвості не визначено нормативно-правовими актами. Установою самостійно встановлюється суттєвість окремих господарських операцій та об’єктів обліку з урахуванням особливостей діяльності установи та необхідності виконання бюджетною установою своїх функцій та досягнення результатів, що розкривається в наказі про облікову політику.
Згідно з роз’ясненнями Міністерства фінансів України, наданими листом від 29.07.2003 р. № 04230-04108, суттєвість — це характеристики облікової інформації, які визначають її здатність впливати на рішення користувачів фінансової звітності.
Порогом суттєвості з метою відображення переоцінки або зменшення корисності об’єктів обліку може прийматися величина, що дорівнює 10-відсотковому відхиленню залишкової вартості об’єктів обліку від їх справедливої вартості.
Перший заступник Міністра А. Мярковський
Коментар редакції
Як визначити критерій суттєвості: рекомендації від Мінфіну
Питання, яке Мінфін розглядає в листі, що коментується, стосується застосування критерію суттєвості бюджетними установами.
Це питання виникло у зв’язку з тим, що при визначенні первісної вартості безоплатно отриманих запасів установи повинні порівняти, чи суттєво відрізняються балансова та справедлива вартість таких запасів. Такі вимоги передбачені п. 2 розд. II Положення з бухгалтерського обліку запасів бюджетних установ, затвердженого наказом Мінфіну від 14.11.2013 р. № 947 (далі — Положення № 947).
Так, при безоплатному отриманні запасів від інших установ, юридичних та фізичних осіб — суб’єктів господарювання, первісна вартість таких запасів дорівнює балансовій вартості, за якою запаси обліковувались у сторони, що їх передала. При цьому первісною вартістю отриманих запасів є їх справедлива вартість на дату оприбуткування в таких випадках:
— якщо вартість таких запасів неможливо визначити за наявними в сторони, яка їх передає, первинними документами або обліковими регістрами та іншими документами;
— якщо балансова вартість переданих запасів суттєво відрізняється від їх справедливої вартості.
З огляду на такі вимоги Положення № 947 виникли запитання, з якими редакція нашої газети звернулася до Мінфіну, а саме:
«Як бюджетній установі визначити, чи суттєво відрізняються балансова та справедлива вартість запасів?
Яким документом оформлюється визнання балансової чи справедливої вартості запасів у разі їх порівняння відповідно до вимог абз. 5 п. 2 розд. II
Положення № 947?
Яким є критерій суттєвості та чим він затверджений?
Чи потребує така інформація відображення у обліковій політиці установи?»
Лист, що коментується, є відповіддю на ці запитання.
З огляду на роз’яснення Мінфіну, установи мають право самостійно встановлювати суттєвість окремих господарчих операцій. При цьому критерії суттєвості визначають відносно окремих господарчих операцій та об’єктів обліку з урахуванням особливостей діяльності установи та необхідності виконання установою своїх функцій та досягнення результатів. Таким чином, установи можуть самостійно встановлювати критерії суттєвості, які зазначають у наказі про облікову політику.
Наприклад, необхідність застосування критерію суттєвості виникає при проведенні переоцінки або зменшенні корисності об’єктів обліку.
Як зазначає Мінфін, у такій ситуації за поріг суттєвості може прийматися величина, що дорівнює 10 % відхилення залишкової вартості об’єктів обліку від їх справедливої вартості. Зазначимо, що при визначенні порога суттєвості установам доцільно керуватися рекомендаціями Мінфіну щодо застосування критеріїв суттєвості у бухгалтерському обліку, які наведено у листі від 29.07.2003 р. № 04230-04108.
Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик