10.03.2014

«Антикорупційне» декларування — 2014 для посадових осіб бюджетних установ

Стаття

«Антикорупційне» декларування — 2014 для посадових осіб бюджетних установ

 

Незважаючи на історичні події, які відбуваються у нашій державі протягом останніх місяців, від виконання вимог законів поки що нікого не звільнили. Тому, шановні друзі, нагадуємо вам про те, що усі посадові особи юридичних осіб публічного права мають у строк до 31.03.2014 р. подати за своїм місцем роботи декларації про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру за 2013 рік.

У цій статті ми відповімо на найбільш актуальні запитання, які виникають нині у працівників бюджетної сфери щодо заповнення декларацій.

Віра КОЗIНА, юрист, директор Департаменту видань для публічно-правової сфери Видавничого будинку «Фактор»

 

Вживані скорочення

Декларація — Декларація про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру за 2013 рік, затверджена додатком до Закону № 3206.

Примітка — Примітки до додатка до Закону № 3206.

Хто має подавати Декларацію

Минулого року у Законі № 3206 з’явилося нове визначення — суб’єкт декларування. Згідно з абз. 8 ч. 1 ст. 1 згаданого Закону до цієї категорії належать особи, які зобов’язані подавати Декларацію, а саме особи, визначені п. 1 ч. 1 ст. 4 та п.п «а» п. 2 ч. 1 ст. 4 Закону № 3206.

Усі категорії суб’єктів декларування, перелічених у ст. 4 Закону № 3206, нас з вами, шановні читачі, не цікавлять. А тому ми не будемо витрачати час на їх аналіз. Для власних цілей вам достатньо знати лише, що будь-яка посадова особа юридичної особи публічного права є суб’єктом декларування, а отже, має скласти та своєчасно подати Декларацію.

Хто є посадовою особою у юридичних осіб публічного права, ми з вами детально розбирали в одному з минулих номерів газети (див. статтю «Антикорупційний «лікнеп» для бухгалтера бюджетної установи»// «Бюджетна бухгалтерія», 2013, № 42).

Важливо! Оскільки Мін’юст у своїх Метод­рекомендаціях дозволяє використовувати постанову Пленуму ВСУ № 5 для визначення статусу посадової особи, зверніть увагу на ключовий для більшості працівників бюджетних установ припис цього документа:

«Працівники підприємств, установ, організацій, які виконують професійні (адвокат, лікар, вчитель тощо), виробничі (наприклад, водій) або технічні (друкарка, охоронник тощо) функції, можуть визнаватися службовими особами лише за умови, що поряд із цими функціями вони виконують організаційно-розпорядчі або адміністративно-господарські обов’язки.»

(абз. 6 п. 1 постанови Пленуму ВСУ № 5)

Ця норма надає відповідь на запитання, яке нам усе частіше ставлять бюджетники: чи потрібно рядовим працівникам бюджетної сфери, скажімо, лікарям чи вчителям, подавати Декларацію? Як бачимо, це не потрібно, якщо на зазначених працівників не покладається додаткових функцій.

Ми вже знаємо про випадки, коли керівники бюджетних установ змушують усіх працівників установи («поголівно») здавати декларації. Це груба помилка. Такий керівник примушує працівників, які не є посадовими особами у розумінні антикорупційного законодавства, надавати персональні дані про себе та своїх близьких, які вони не зобов’язані відображати, а також покладає на цих людей додаткові обов’язки, які вони не повинні виконувати. Це, по-перше, зловживання службовим становищем, за яке за певних обставин може наступати як адміністративна, так і кримінальна відповідальність. По-друге, за незаконне збирання та зберігання конфіденційної інформації про особу (а такої інформації у деклараціях просто купа!) ст. 182 Кримінального кодексу України передбачена кримінальна відповідальність. Тому, шановні керівники, ваші «хитрощі» корисні лише до перших скарг невдоволених вашими діями працівників.

Що ж робити? Найкращим виходом із ситуації має стати перевірка усіх посадових інструкцій та наказів про покладення на працівників тимчасових обов’язків з метою визначення, виконує цей працівник організаційно-розпорядчі чи адміністративно-господарські обов’язки або ні. Комусь це все рівно доведеться зробити. Адже протягом 15 робочих днів з моменту закінчення деклараційної кампанії (тобто до 22.04.2014 р. включно) особа, уповноважена у вашій установі на запобігання та виявлення корупції, має перевірити, чи усі ваші суб’єкти декларування вчасно здали декларації, і повідомити керівника установи, хто декларації не подав. Отже, цю роботу так чи інакше доведеться виконати.

Чи повинні керівники установ або уповноважені особи (підрозділи) нагадувати суб’єктам декларування, усім поіменно, про їхні обов’язки? Ні, це не обов’язково. Достатньо просто довести до відома колективу на загальних зборах, розпорядженнями по підрозділах, розміщенням оголошень в установі тощо, що посадові особи повинні подати декларації.

 

Куди подаються декларації

Згідно з ч. 1 ст. 12 Закону № 3206 Декларація подається за місцем роботи (служби).

У багатьох бюджетних установах існує таке собі «подвійне» підпорядкування, коли посадовця призначає один орган, а заробітну плату він отримує від іншого. Це вас може заплутати. Насправді усе досить просто. Згідно з Порядком № 16 Декларація подається та зберігається у кадровому підрозділі за місцем роботи (служби) разом з особовою справою суб’єкта декларування. Отже, ви подаєте свою Декларацію туди, де знаходяться ваші трудова книжка та особова справа.

Куди подавати декларації сумісникам? На нашу думку, достатньо подати Декларацію за основним місцем роботи. Утім, ніхто не забороняє подавати декларації до усіх місць, де ви працюєте.

Не забувайте, що у вашій установі можуть працювати особи, які не є посадовими особами, але мають статус депутата місцевої ради. Такі особи також є суб’єктами декларування. Вони здають декларації також за місцем роботи (служби), а не до ради, у якій вони депутатствують.

Декларація подається до кадрового підрозділу установи. Це передбачено п. 2 Порядку № 16. Ви можете здати Декларацію як особисто, так і направити її поштою.

Зберігати декларації у себе, тобто взагалі їх нікуди не подавати, не варто. Численна судова практика підтверджує, що така «самодіяльність» розцінюється як адміністративне корупційне правопорушення (несвоєчасне подання або неподання Декларації, відповідальність передбачена ст. 1726 КпАП).

У який строк слід подати Декларацію

Як вже було зазначено на початку цієї статті, останнім днем подання Декларації у цьому році буде понеділок, 31.03.2014 р.

Для тих, хто любить відкладати усе на останню мить, важливо враховувати не лише останній день, а й останні години подання Декларації. Виходити при цьому потрібно з такого:

При поданні Декларації особисто

Строк подання Декларації закінчується:

31.03.2014 р., остання година роботи кадрової служби чи канцелярії підприємства, установи або організації, у якій працює (проходить службу) суб’єкт декларування

При надісланні Декларації поштою

Строк подання Декларації закінчується:

31.03.2014 р., остання година роботи відділення поштового зв’язку ДП «Укрпошта», відділення служби експрес-доставки (якщо у вашому населеному пункті є приватна служба поштової доставки).

Якщо з якихось підстав ви вирішили скористатися послугами зв’язку, а не подавати Декларацію особисто, не забувайте про те, що вона має бути надіслана цінним листом з описом вкладення і працівник пошти на опису вкладення повинен проставити не лише дату та час відправлення листа, а й особистий підпис

 

Винятки. Закон визначає випадки, при настанні яких строк подання декларацій може бути перенесений. Зокрема, відповідно до ч. 2 ст. 12 Закону № 3206 у строк до 31 грудня поточного року Декларацію можуть подати особи, які не мали можливості зробити це до 1 квітня через перебування у відпустці у зв’язку з вагітністю та пологами або для догляду за дитиною, через тимчасову непрацездатність, за межами України, під вартою.

Увага! Iнших підстав для перенесення звичайного строку подання Декларації на більш пізній період не передбачено. Зокрема, перебування у відрядженні, відпустці (крім закордонних відряджень та відпусток, а також «пологових» та «дитячих» відпусток) та інші підстави, прямо не передбачені Законом № 3206, не звільняють особу від відповідальності за несвоєчасне подання Декларації.

Заповнення Декларації

Постановою № 64 передбачено, що декларації заповнюють і подають шляхом роздрукування або копіювання їх на папері формату А4 за формою, наведеною в додатку до Закону № 3206 (включаючи Примітку). Бланк складається з 10 сторінок.

Ви можете роздрукувати бланк з Iнтернету чи друкованого ЗМI, у якому цей бланк було оприлюднено. Однак звіряйтеся з тим, щоб роздруківка відповідала формі, затвердженій Законом № 3206. Наприклад, перша сторінка бланка має закінчуватись таблицею, наведеною у позиції 4 Декларації, друга — позицією 20 тощо. Не можна скорочувати кількість рядків, передбачених тією чи іншою позицією Декларації, або зменшувати розмір шрифту, аби вмістити на один аркуш роздруківки півтори чи дві сторінки бланка Декларації.

Так, 22.08.2012 р. Київський апеляційний адміністративний суд постановою у справі № 9103/104/2012* підтвердив, що Центральна виборча комісія правомірно відмовила особі в реєстрації в кандидати у народні депутати України через те, що вона подала антикорупційну Декларацію на 8 аркушах, а не на 10, як це передбачено у постанові № 64. Постановляючи таке рішення, суд виходив з того, що форма Декларації чітко регламентована чинним законодавством, зокрема, остання має бути викладена на бланку з 10 сторінок формату A 4, а тому Декларація не відповідає вимогам Закону № 3206.

Важливо! Що робити, якщо інформація не вміщається у позиції чи графі, відведеній для неї у Декларації? Наприклад, членів сім’ї так багато, що дані про них не поміщаються у 9 рядків, відведених у позиції 4 Декларації. Чи можна додати на комп’ютері додаткові рядки у цю позицію, аби вмістити усіх родичів, відомості про яких потрібно задекларувати? Так, можна.

Відповідно до п. 2 Примітки суб’єкт декларування заповнює Декларацію власноручно чорнильною або кульковою ручкою синього або чорного кольору таким чином, що забезпечує вільне читання внесених відомостей.

На відміну від податкової декларації, «антикорупційну» Декларацію суб’єкт відповідальності повинен заповнювати тільки власноручно. Тобто жодних нотаріальних довіреностей на заповнення «антикорупційних» декларацій за іншу особу чи можливості подання цієї Декларації в електронному вигляді не передбачено.

Відповідно до п. 8 Примітки, у разі відсутності окремих відомостей у відповідному полі ставиться прокреслення. Тобто пусті графи у Декларації залишати не можна:

Б. Одержані (нараховані) з джерел за межами України декларантом

21.

Назва країни

Розмір доходу

в іноземній валюті

перерахованого у гривні

 

Згідно з приписами п. 3 Примітки у позиції 1 Декларації у разі, якщо декларантом у звітному році змінено прізвище, ім’я, по батькові, спочатку зазначаються нове прізвище, ім’я, по батькові, а в дужках — попереднє прізвище, ім’я, по батькові. Наприклад:

 

 

Відповідно до абз. 2 п. 3 Примітки, якщо декларант через свої релігійні переконання відмовився від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомив про це відповідний орган доходів і зборів і має про це відмітку у паспорті громадянина України, у Декларації зазначаються серія та номер паспорта громадянина України.

У позиції 2 Декларації ми зазначаємо місце проживання. Відповідно до абз. 4 ст. 3 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» від 11.12.2003 р. № 1382-IV місце проживання — це адміністративно-територіальна одиниця, на території якої особа проживає строком понад шість місяців на рік.

У позиції 3 Декларації зазначається займана посада:

 

 

Як показує практика, чимало посадовців бюджетних установ у документах некоректно відображають повну назву свого місця роботи. Тому зверніть увагу, що назва і посади, і місця роботи (служби) має бути зазначена повністю та відповідати офіційній назві.

У позиції 4 зазначаються відомості щодо членів сім’ї декларанта. Згідно з ч. 1 ст. 1 Закону № 3206 до членів сім’ї належать особи, які перебувають у шлюбі, а також їхні діти, в тому числі повнолітні, батьки, особи, які перебувають під опікою і піклуванням, інші особи, які спільно проживають, пов’язані спільним побутом, мають взаємні права та обов’язки, у тому числі особи, які спільно проживають, але не перебувають у шлюбі.

Відповідно до п. 10 Методрекомендацій особа може бути віднесена до членів сім’ї для цілей заповнен­ня Декларації за наявності сукупності таких ознак:

1) спільне проживання;

2) пов’язаність спільним побутом;

3) наявність взаємних прав та обов’язків із декларантом.

Однак це не стосується осіб, які перебувають у шлюбі, що визнаються членами сім’ї незалежно від наявності вказаних ознак.

Виходить, що ви маєте вказати відомості про:

1

Дружину (чоловіка)

Якщо ви перебуваєте у зареєстрованому шлюбі, незалежно від того, проживаєте ви разом чи тимчасово не проживаєте разом

Примітка. Відповідно до ч. 2 ст. 3 СК подружжя вважається сім’єю і тоді, коли дружина та чоловік у зв’язку з навчанням, роботою, лікуванням, необхідністю догляду за батьками, дітьми та з інших поважних причин не проживають спільно. Згідно зі ст. 21 СК шлюбом є сімейний союз жінки та чоловіка, зареєстрований у органі державної реєстрації актів цивільного стану. Проживання однією сім’єю жінки та чоловіка без шлюбу не є підставою для виникнення у них прав та обов’язків подружжя.

2

Дітей (усиновлених)

Незалежно від того, досягли вони повноліття чи ні, за умови, що вони спільно проживають з вами та пов’язані спільним побутом

3

Батьків

За наявності сукупності трьох ознак

4

Осіб, які перебувають
під вашою опікою
чи піклуванням

За наявності сукупності трьох ознак

5

Iнших осіб

За наявності сукупності трьох ознак

 

Тепер щодо заповнення позицій Декларації про доходи і витрати. Згідно з п. 9 Примітки відомості щодо фінансових сум округлюються до гривні.

У Декларації зазначаються відомості станом на кінець звітного періоду (п. 10 Методрекомендацій). Отже, ви маєте надати інформацію по своїх доходах та видатках, а також майну станом на закінчення дня 31.12.2013 р.

Щодо заповнення Розділу II Декларації «Відомості про доходи», то тут слід звернути увагу на те, що у разі одержання доходу від викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту (позиція 7 Декларації) необхідно обов’язково зазначати назву закладу, установи тощо, в яких одержано (нараховано) зазначені у цій позиції доходи.

У разі одержання декларантом та (або) членами його сім’ї доходів з джерел за межами України у позиціях 21 — 22 у полі «перерахованого у гривні» зазначаються відомості за офіційним курсом гривні до відповідної іноземної валюти, установленим Національним банком України на день проведення фінансової операції.

При заповненні Розділу III Декларації «Відомості про нерухоме майно» з 23 по 28 позицію необхідно задекларувати майно, що перебуває у власності, в оренді чи на іншому праві користування декларанта із зазначенням його місцезнаходження та загальної площі (у кв. м), а поле «Сума витрат (грн) на придбання у власність/оренду чи на інше право користування» у позиціях 23 — 28 заповнюється лише у тому випадку, якщо РАЗОВА витрата (вклад/внесок) по кожній із зазначених позицій у 2013 році дорівнює або перевищує 150 тис. грн*. Зверніть увагу, що для цілей заповнення позицій 23 — 28 Декларації витрати, пов’язані з придбанням майна та витратами, пов’язаними із користуванням майном, придбаним у власність у 2013 році, рахуються окремо, а витрати, пов’язані з орендою чи іншим правом користування нерухомим майном (наприклад, правом постійного користування, сервітутом), — окремо.

* Хоча у чинній редакції Закону № 3206 у Декларації зазначається 80, а не 150 тисяч, ці зміни стосуватимуться лише декларацій за 2014 рік, які будуть подаватися у 2015 році. Тобто зараз поле «Сума витрат (грн) на придбання у власність/оренду чи на інше право користування» у позиціях 23 — 28, 35 — 39 і поле «Усього» у позиціях 46, 48, 50, 56, 59 і 62 Декларації заповнюються, якщо разова витрата (вклад/внесок) по кожній із зазначених позицій у звітному році дорівнює або перевищує 150 тис. грн.

Щодо позиції 23 Декларації. Iнформацію про земельні ділянки треба зазначати, керуючись документами на право власності на землю, тобто по кожному земельному акту окремо. Наприклад, де-факто ви маєте єдину земельну ділянку, яку можна знайти за однією адресою, скажімо, у вас на ній розташований будинок, а одразу за будинком починається город чи сад, але де-юре ця ділянка складається з двох частин (під забудову та для ведення садівництва), і у вас 2 акти на право власності, у Декларації їх треба відобразити як 2 окремі ділянки. Обсяги земельних ділянок у Декларації вказуються у метрах квадратних, а не у гектарах, як це передбачено правовстановлюючими документами на землю.

У Розділі IV Декларації «Відомості про транспортні засоби» з 35 по 39 позицію необхідно задекларувати транспортні засоби, що перебувають у власності, в оренді чи на іншому праві користування декларанта. При цьому поле «Сума витрат (грн) на придбання у власність/оренду чи на інше право користування» у позиціях 35 — 39 Декларації заповнюється також лише у тому випадку, якщо РАЗОВА витрата (вклад/внесок) по кожній із зазначених позицій у 2013 році дорівнює або перевищує 150 тис. грн.

Розділ IV. Відомості про транспортні засоби

А. Транспортні засоби, що перебувають у власності, в оренді чи на іншому праві користування декларанта, та витрати декларанта на їх придбання (користування)

35.

Перелік транспортних засобів

Марка/модель
(об’єм циліндрів двигуна, куб. см, потужність двигуна, кВт, довжина, см)

Рік випуску

Сума витрат (грн) на

придбання у власність

оренду чи на інше право користування

Автомобілі легкові

Chevrolet Aveo, седан, 1498 см3, 76 вКт, 431 см

2006

 

У розділах V та VI Декларації декларантом зазначаються відповідно відомості про вклади у банках, цінні папери та інші активи і відомості про фінансові зобов’язання декларанта та членів його сім’ї. При їх заповненні поле «Усього» у позиціях 46, 48, 50, 56, 59 та 62 заповнюється, якщо разова витрата (вклад/внесок) по кожній із зазначених позицій у 2013 році дорівнювала або перевищувала 150 тис. грн. При заповненні позицій 45 — 64 у полі «у тому числі за кордоном» зазначаються відомості за офіційним курсом гривні до відповідної іноземної валюти, установленим Національним банком України на день проведення фінансової операції.

Достовірність внесених до Декларації відомостей засвідчується підписом декларанта та зазначенням дати її заповнення.

 

На завершення

У цьому номері ми розглянули лише загальні вимоги щодо заповнення та подання декларацій. Тому ласкаво просимо вас до нашого форуму http://budget.factor.ua/, де ми оперативно відповімо на усі ваші запитання.

Ми працюємо з питаннями застосування приписів антикорупційного законодавства з першого дня існування Закону № 3206 та узгоджуємо свою позицію із позицією уповноважених органів центральної влади та наявною судовою практикою. А отже, як показує практика, нашим порадам можна довіряти. На форумі у рубриці «Антикорупційне законодавство» ви зможете поставити будь-яке запитання, що стосується деклараційної кампанії, та одержати відповідь на нього протягом одного робочого дня. Вдалої вам роботи!

 

Нормативнi документи

СК — Сімейний кодекс України від 10.01.2002 р. № 2947-III.

Закон № 3206 — Закон України «Про засади запобігання і протидії корупції» від 07.04.2011 р. № 3206-VI.

Порядок № 16 — Порядок зберігання документів і використання відомостей, зазначених у декларації про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру, та відомостей щодо відкриття валютного рахунка в установі банку-нерезидента, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16.01.2012 р. № 16.

Постанова № 64 — постанова Кабінету Міністрів України «Про виготовлення бланків декларації про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру» від 08.02.2012 р. № 64.

Методрекомендації — Методичні рекомендації «Запобігання і протидія корупції в державних органах та органах місцевого самоврядування», затверджені Міністерством юстиції України 09.10.2013 р.

Постанова Пленуму ВСУ № 5 — постанова Пленуму Верховного Суду України «Про судову практику у справах про хабарництво» від 26.04.2002 р. № 5.