07.11.2016

Оренда шкільного автобуса

На балансі нашої школи обліковується автобус, придбаний за кошти Державної цільової соціальної програми «Шкільний автобус». Чи може школа здавати в оренду сільській раді шкільний автобус з оплатою 1 грн. на рік і якщо так, то на які цілі?

Наші читачі досить часто ставлять запитання стосовно здавання в оренду майна, розмір річної орендної плати за яке складає 1 грн. на рік.

Слід чітко розуміти, що відповідно до п. 10 Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою КМУ від 04.10.95 р. № 786, такі умови, по-перше, стосуються виключно оренди нерухомого майна, а вже по-друге — установ і організацій, які мають на це право.

Оскільки автобус належить до рухомого майна, то питання щодо можливості здавання його в оренду за 1 грн. на рік відпадає саме по собі.

До речі, розмір річної орендної плати у разі оренди іншого, крім нерухомого, окремого індивідуально визначеного майна встановлюється за згодою сторін, але не менш як 10 % вартості орендованого майна за результатами незалежної оцінки, а у разі, коли орендарем є суб’єкт малого підприємництва, — не менш як 7 % вартості орендованого майна за результатами такої оцінки.

З розмірами орендної плати розібрались, а ось чи можна взагалі здавати шкільний автобус в оренду та на які цілі, розглянемо далі.

Для відповіді на це запитання звернемось до Державної цільової соціальної програми «Шкільний автобус», затвердженої постановою КМУ від 16.01.2003 р. № 31 (далі — Програма, постанова № 31).

Зокрема, метою цієї Програми є організація безпечного, регулярного і безоплатного перевезення учнів, дітей та педагогічних працівників дошкільних і загальноосвітніх навчальних закладів у сільській місцевості, шахтарських та інших малих монофункціональних містах, селищах до місця навчання, роботи і додому, поліпшення освітнього рівня населення, що проживає у такій місцевості, та раціональне використання кадрового потенціалу зазначених закладів.

Слід розуміти, що сама Програма ніяким чином не регулює питання використання в подальшому придбаних шкільних автобусів, а також не містить заборони використання шкільного автобуса у час, вільний від перевезення учнів, дітей та педагогічних працівників.

Проте п. 3 постанови № 31 передбачено необхідність обласним державним адміністраціям розробити з урахуванням визначених Програмою завдань і затвердити регіональні програми забезпечення регулярного перевезення учнів, дітей та педагогічних працівників дошкільних і загальноосвітніх навчальних закладів у сільській місцевості, шахтарських та інших малих монофункціональних містах, селищах до місць навчання, роботи і додому та вжити заходів до залучення для їх виконання коштів місцевих бюджетів та інших джерел, не заборонених законодавством.

Саме в цих регіональних програмах повинні бути передбачені умови використання шкільних автобусів, а також можливість або заборона їх оренди.

Цілком зрозуміло, що щоденна експлуатація шкільних автобусів потребує значних фінансових ресурсів як для придбання паливно-мастильних матеріалів та запчастин, так і для ремонту автобусів, адже дороги в сільській місцевості залишають бажати кращого.

З метою залучення додаткових коштів для утримання шкільних автобусів в робочому стані в цих регіональних програмах можуть бути передбачені умови передачі автобусів в оренду.

Безумовно, передача шкільного автобуса в оренду не повинна порушувати його роботу щодо підвезення дітей до школи, адже саме для цієї цілі його було придбано.