15.04.2019

Екстернат у ЗСО: оплачуємо роботу вчителів

У закладі загальної середньої освіти організовано екстернатну форму здобуття освіти. Вчителі закладу залучаються до консультування екстернів, перевірки їхніх робіт, участі в державній підсумковій атестації. Як правильно оплачувати таку роботу?

Перш ніж відповісти на поставлене запитання, коротко нагадаємо про особливості організації екстернатної форми здобуття освіти (далі — екстернат) у закладі загальної середньої освіти (далі — ЗСО).

Що таке екстернат?

Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 р. № 2145-VIII основними формами здобуття освіти у нашій державі є:

• інституційна (очна (денна, вечірня), заочна, дистанційна, мережева);

• індивідуальна (екстернатна, сімейна (домашня), педагогічний патронаж, на робочому місці (на виробництві);

• дуальна.

Визначення поняттю «екстернат» надає Положення про екстернат у загальноосвітніх навчальних закладах, затверджене наказом МОН від 13 березня 2017 р. № 369 (далі — Положення про екстернат). Згідно із абз. 3 п. 2 розд. I цього Положення екстернат — це форма здобуття загальної середньої освіти, що передбачає самостійне, у тому числі прискорене, опанування екстерном змісту навчальних предметів певного освітнього рівня та/або за певний клас в обсязі, визначеному відповідним державним стандартом загальної середньої освіти, та отримання відповідного документа про освіту.

Хто такий екстерн?

Відповідно до абз. 2 п. 2 Положення про екстернат екстерн — це особа, зарахована до ЗСО для проходження річного оцінювання навчальних досягнень (далі — річне оцінювання) та/або державної підсумкової атестації (далі — атестація).

Екстерн має право:

• отримувати необхідні консультації педагогічних працівників в межах навчального часу, установленого Положенням про екстернат (про це поговоримо далі);

• безкоштовно користуватися підручниками, навчальними посібниками та іншою літературою бібліотечного фонду;

• брати участь у зовнішньому незалежному оцінюванні на загальних підставах.

Річне оцінювання & атестація: who is who?

Відповідно до наказу МОН «Про затвердження критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти» від 05 травня 2008 р. № 371 річне оцінювання та державна підсумкова атестація є видами оцінювання навчальних досягнень учнів. Наслідком оцінювання є визначення підсумкових результатів за певний клас та виставлення річної оцінки з кожного предмета.

Для проведення річного оцінювання відводиться 1 академічна година (один урок) з кожного предмета (п. 3 розд. ІІІ Положення про екстернат).

На перевірку робіт відводиться не більше 20 хвилин на кожну роботу з державної мови або мов національних меншин (диктант) та 30 хвилин на кожну роботу з усіх інших предметів (п. 4 розд. ІІІ Положення про екстернат).

На проведення консультацій відводиться по 15 хвилин на одного екстерна з кожного предмета згідно з графіком, затвердженим керівником навчального закладу (але не більше 3 годин на предмет відповідного класу) (п. 5 розд. ІІІ Положення про екстернат).

Атестація екстернів ЗСО проводиться відповідно до Порядку проведення державної підсумкової атестації, затвердженого наказом МОН від 07.12.2018 р. № 1369.

Так, п. 8 розд. II цього Положення передбачено, що особи, які здобувають повну загальну середню освіту екстерном, проходять атестацію в ЗСО за відповідний рівень повної загальної середньої освіти (за умови, що вони не реєструвалися для участі в зовнішньому незалежному оцінюванні).

Перелік навчальних предметів, з яких проводиться атестація, а також форма проведення атестації з них щороку встановлюються МОН. При цьому атестація з української мови є обов’язковою для здобувачів всіх рівнів загальної середньої освіти (п.п. 1 та 2 розд. II Порядку № 1369).

Атестація в ЗСО проводиться в письмовій формі. Строки атестації в закладі освіти щороку затверджує керівник закладу в межах навчального року (п. 4 розд. II Порядку № 1369).

Як оплатити працю вчителів ЗСО за роботу з екстернами?

Згідно з п. 1 наказу МОН «Про оплату праці педагогічних працівників за проведення атестації у екстернів» від 19.03.2001 р. № 127 оплата праці педагогічним працівникам за проведення державної підсумкової атестації, якщо вона проводиться не разом з учнями школи, та підсумкової атестації з предметів інваріантної частини навчального плану здійснюється з такого розрахунку на одного учня (групу):

• з української мови або мови навчання національних меншин (диктант) — 1 навчальна година;

• з української мови або мови навчання національних меншин (переказ із творчим завданням) — 4 навчальні години;

• з інших предметів — по 1 навчальній годині на кожний предмет інваріантної частини навчального плану початкової школи;

• по 2 навчальні години на кожний предмет інваріантної частини навчального плану основної школи;

• по 3 навчальні години на кожний предмет інваріантної частини навчального плану старшої школи.

На перевірку однієї роботи з кожного предмета відводиться 20 хвилин.

За проведення консультацій педагогічними працівниками оплата здійснюється з розрахунку 15 хвилин з кожного предмета на одного екстерна (групу) (але не більше 3 навчальних годин на предмет за весь період підготовки до атестації).

Заробітна плата педагогічних працівників, які працюють у навчальних закладах на постійній основі, в тому числі учителів, визначається на підставі тарифікації, виходячи з тижневого навантаження, розміру тарифної ставки, встановленої за наслідками атестації, інших доплат, підвищень, надбавок у порядку, встановленому п. 68 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міносвіти від 15.04.93 р. № 102.

Погодинна оплата праці вчителів, які працюють з екстернами, здійснюється відповідно до п. 73 зазначеної Інструкції (див. лист МОН від 07.03.2019 р. № 1/11-2472 «Щодо компенсації вартості харчування дітям-сиротам, повного держутримання студентів без батьків та оплати праці педпрацівників за роботу з екстернами» цього номера журналу). При цьому на обчислену годинну тарифну ставку учителя нараховуються усі передбачені законодавством доплати і надбавки, зокрема надбавки за вислугу років та престижність педагогічної праці.