21.09.2020

Продовження договору оренди без аукціону: варіанти від ФДМУ

Продовження чинних договорів оренди — одне з болючих питань для орендарів та орендодавців державного та комунального майна. Які правила та умови продовження таких договорів?

Ці питання врегульовані в ст. 18 Закону1.

1 Закон України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 р. № 157-IX.

Так, за загальним правилом продовження договорів оренди здійснюють за результатами аукціону та без проведення аукціону. Зазначимо, що детально процедуру продовження договорів оренди за результатами аукціону визначено у пп. 143 — 151 Порядку № 4832.

2 Порядок передачі в оренду державного та комунального майна, затверджений постановою КМУ від 03.06.2020 р. № 483.

Але орендарів найбільш цікавить те, на яких умовах можна продовжити чинні договори оренди без проведення аукціону. Тож питання, на яке відповідає Фонд держмайна у листі від 20.08.2020 р. № 10-16-16695, стосується саме продовження договору оренди комунального майна без проведення аукціону. Давайте розглянемо детально, які вимоги передбачено Законом для продовження договорів оренди на таких умовах.

Так, відповідно до ст. 18 Закону без проведення аукціону можуть бути продовжені договори, які відповідають таким вимогам:

1) укладені та продовжуються вперше за умови, якщо строк оренди за такими договорами становить 5 років або менше.

Виходить, що продовжити без проведення аукціону можна лише такий договір оренди, який буде продовжено вперше. При цьому строк оренди за таким договором повинен становити 5 років та менше.

А тому якщо необхідно продовжити договір оренди, який раніше вже був продовжений хоча б один раз, орендар не може скористатись цією нормою Закону. Таким чином, такий договір оренди доведеться продовжити тільки через аукціон;

2) укладені без проведення аукціону з установами, організаціями, передбаченими ч. 1 ст. 15 Закону.

До таких установ та організацій віднесено:

• органи державної влади та органи місцевого самоврядування, інші установи і організації, діяльність яких фінансується за рахунок державного або місцевих бюджетів;

• релігійні організації для забезпечення проведення релігійних обрядів та церемоній;

• Пенсійний фонд України та його органи;

• дипломатичні представництва, консульські установи іноземних держав, представництва міжнародних міжурядових організацій в Україні для виконання функцій дипломатичного представництва, консульських і статутних функцій міжнародних міжурядових організацій.

З огляду на це, можна продовжити договір оренди, який був укладений із зазначеними установами та організаціями, але за умови, що такий договір раніше був укладений без проведення аукціону. Тобто це означає, що на договори оренди, які були укладені до моменту введення в дію Закону із зазначеними установами та організаціями, правила ст. 18 Закону не поширюються. І фактично продовжити договір оренди без проведення аукціону на умовах, визначених абз. 3 ч. 2 ст. 18 Закону, мають можливість уже «майбутні» орендарі, які первісний договір оренди укладуть за правилами Закону без проведення аукціону;

3) укладені без проведення аукціону з підприємствами, установами, організаціями, передбаченими ч. 2 ст. 15 Закону відповідно до вимог ст. 15 цього Закону, крім випадків, передбачених абз. 11 та 12 ч. 2 ст. 15 цього Закону.

Так, до переліку таких підприємств, установ та організацій віднесено:

• музеї;

• державні та комунальні підприємства, установи, організації у сфері культури і мистецтв чи громадські організації у сфері культури і мистецтв (у тому числі національні творчі спілки або їх члени під творчі майстерні);

заклади освіти всіх форм власності, що мають ліцензію на провадження освітньої діяльності;

• громадські організації ветеранів для розміщення реабілітаційних установ для ветеранів;

• реабілітаційні установи для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю для розміщення таких реабілітаційних установ;

• державні та комунальні спеціалізовані підприємства, установи та заклади соціального обслуговування, що надають соціальні послуги відповідно до Закону України «Про соціальні послуги» від 17.01.2019 р. № 2671-VIII;

• державні видавництва і підприємства книгорозповсюдження;

• вітчизняні видавництва та підприємства книгорозповсюдження, що забезпечують підготовку, випуск та (чи) розповсюдження не менш як 50 % книжкової продукції державною мовою (за винятком видань рекламного та еротичного характеру);

• народні депутати України і депутати місцевих рад для розміщення громадської приймальні.

Аналогічно з попередньою вимогою продовжити договір оренди без проведення аукціону мають ті орендарі, які потрапили до зазначеного переліку, але за умови, що первісний договір оренди був укладений без проведення аукціону.

Тобто на договори оренди, які були укладені до моменту введення в дію Закону із згаданими підприємствами, установами та організаціями, норми абз. 4 ч. 2 ст. 18 Закону не поширюються. Це означає, що продовжувати договір оренди таким орендарям (зокрема, й закладам освіти) доведеться через аукціон;

4) укладені з підприємствами, установами, організаціями, що надають соціально важливі послуги населенню, перелік яких визначається Кабміном, додатковий перелік яких може бути визначений представницькими органами місцевого самоврядування згідно із законодавством.

На виконання цієї вимоги Закону перелік підприємств, установ та організацій, які надають соціально важливі послуги населенню, наведено у додатку 4 до Порядку № 483 (ср. ).

До таких підприємств, установ та організацій віднесено:

• акціонерне товариство «Державний ощадний банк України» (АТ «ОЩАДБАНК»), що є банківською установою державної власності;

• акціонерне товариство «УКРПОШТА» (АТ «УКРПОШТА»), що є підприємством, яке надає універсальні послуги поштового зв’язку в населених пунктах на всій території України;

• НБУ та уповноважені ним у встановленому законодавством порядку банки, в яких держава володіє часткою статутного капіталу в розмірі понад 75 %, які орендують майно, що було закріплене на праві господарського відання за НБУ і передане до сфери управління інших державних органів або у комунальну власність або закріплене на праві господарського відання за НБУ, з цільовим функціональним призначенням для зберігання запасів готівки НБУ та проведення технологічних процесів щодо забезпечення готівкового обігу.

До того ж, як передбачено в абз. 5 ч. 2 ст. 18 Закону, додатковий перелік таких підприємств, установ та організацій, які надають соціально важливі послуги населенню, може бути визначений представницькими органами місцевого самоврядування.

Але зі свого боку додамо, що навряд чи до «місцевих» переліків потрапить така категорія орендарів, як заклади освіти. А тому не варто сподіватись, що на місцевому рівні у таких закладів з’явиться можливість скористатись цією нормою Закону та продовжити договір оренди без аукціону.