24.06.2024
Механізм затвердження проєктів будівництва і проведення їх експертизи визначено Порядком № 560*.
При цьому під проєктом будівництва слід розуміти проєктну документацію на будівництво об’єктів та комплексів (будов), розроблену для нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту.
УВАГА!
Метою проведення експертизи є визначення та перевірка якості проєктних рішень
Проводиться така перевірка шляхом виявлення відхилень кошторисної частини проєкту будівництва від вимог до:
— міцності, надійності та довговічності будинків і споруд;
— експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення будинків і споруд, зокрема щодо додержання нормативів з питань створення умов для безперешкодного доступу осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення;
— допустимого відсотка забудови земельної ділянки;
— гранично допустимої висоти будівництва;
— щільності населення, санітарного і епідеміологічного благополуччя населення, охорони праці;
— екології, пожежної, техногенної, ядерної та радіаційної безпеки, енергозбереження.
Експертиза є завершальним етапом розроблення проєктів будівництва. Про це зазначено у п. 6 Порядку № 560 (ср. ).
Експертизу проводять експертні організації. Такі організації мають відповідати критеріям, визначеним наказом № 204*.
Також відомості про такі експертні організації повинні бути внесені Мінінфраструктури до Реєстру будівельної діяльності.
Перелік експертних організацій Мінінфраструктури оприлюднює на порталі електронної системи у вільному безоплатному доступі. Міністерство постійно актуалізує цей Перелік на підставі інформації, яка подається експертними організаціями.
Наразі процедуру формування та ведення Переліку експертних організацій, які здійснюють експертизу проєктів будівництва, визначено Порядком № 204*.
Водночас експертизу проєктів будівництва можуть проводити експерти, які мають відповідний кваліфікаційний сертифікат, а також інші фахівці, які відповідають кваліфікаційним вимогам (п. 101 Порядку № 560).
А от замовником експертизи може бути (п. 12 Порядку № 560):
— замовник будівництва;
— проєктувальник, якщо це передбачено договором на виконання проєктно-вишукувальних робіт.
Випадки, коли експертиза ПКД є обов’язковою, визначені у п. 10 Порядку № 560.
Так, обов’язковій експертизі підлягають проєкти будівництва об’єктів, що:
— за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, — щодо додержання нормативів з питань санітарного та епідеміологічного благополуччя населення, екології, охорони праці, енергозбереження, пожежної, техногенної, ядерної та радіаційної безпеки, міцності, надійності, довговічності будинків і споруд, їх експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення, у тому числі щодо додержання нормативів з питань створення умов для безперешкодного доступу осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення;
— споруджуються на територіях із складними інженерно-геологічними та техногенними умовами, — щодо їх міцності, надійності та довговічності;
— споруджуються із залученням бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії, якщо їх кошторисна вартість перевищує 300 тис. грн, а під час дії воєнного стану — 1 млн грн, — щодо кошторисної частини проєкту будівництва;
— підлягають оцінці впливу на довкілля згідно із Законом № 2059* в частині врахування результатів оцінки впливу на довкілля.
* Закон України «Про оцінку впливу на довкілля» від 23.05.2017 № 2059-VIII.
Утім, за рішенням замовника будівництва може проводитися експертиза й інших проєктів будівництва або окремих розділів проєктної документації.