24.06.2024

Чекаємо змін до НП(С)БО 122

Мінфін підготував низку змін до НП(С)БО 122*. Проєкт відповідного наказу розміщено на офіційному сайті Міністерства**. Що цікавого у цих змінах, розповімо у нашому матеріалі.

* Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 122 «Нематеріальні активи», затверджене наказом Мінфіну від 12.10.2010 № 1202.

** Текст наказу див. за посиланням: mof.gov.ua/uk/legal_acts_drafts_2024-712.

У чому суть змін?

Головна мета запланованих змін — узгодження норм НП(С)БО 122 з приписами Міжнародного стандарту бухобліку для держсектору 31 «Нематеріальні активи» з урахуванням особливостей національного законодавства.

Зокрема, серед планів Мінфіну такі:

— додати визначення «амортизація»;

— розширити перелік витрат, які відображають в обліку як витрати, пов’язані з придбанням (створенням) нематеріального активу (далі — НА);

— переглянути методологічні засади щодо оцінки та первісного визнання НА, отриманих за операціями обміну;

— переглянути обліковий підхід до визначення строку корисного використання (експлуатації) та ліквідаційної вартості НА.

Розглянемо детальніше зазначені зміни.

Облік НА: яких змін чекати?

1. Нова термінологія. У НП(С)БО 122 з’явиться новий термін «амортизація». За аналогією до НП(С)БО 121* під амортизацією розуміють систематичний розподіл вартості НА, що амортизується, протягом строку його корисного використання.

* Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 121 «Основні засоби», затверджене наказом Мінфіну від 12.10.2010 № 1202.

2. Критерії визнання НА доповнено. Як і раніше, НА визнаватимуть активом, якщо:

— його можна ідентифікувати (може бути виділений чи відокремлений від інших активів);

— та існує ймовірність отримання суб’єктом держсектору майбутніх економічних вигід, пов’язаних з його використанням;

— та/або якщо він має потенціал корисності і його вартість може бути достовірно визначена.

Крім того, Мінфін вважає за потрібне відносити до цієї категорії актив, який виникає внаслідок угод, які мають обов’язкову силу незалежно від того, чи можуть вони бути передані або відокремлені від суб’єкта державного сектора чи від інших прав та зобов’язань.

3. Оцінка НА, отриманих в обмін на інші активи, по-новому. Первісну вартість НА, отриманих в обмін на інші активи, установи визначатимуть на підставі їх справедливої вартості на дату оприбуткування, а не залишкової вартості отриманого активу, як було раніше. Якщо ж справедливу вартість отриманого або переданого об’єкта НА визначити неможливо, тоді первісною вартістю отриманого об’єкта буде первісна (переоцінена) вартість переданого активу з урахуванням суми зносу.

4. Перелік витрат, які не є НА, розширено. Перелік витрат, які не визнаються НА, а підлягають відображенню у складі витрат відповідного періоду, розширено. Зокрема, до списку таких витрат, наведеного в п. 12 розд. II НП(С)БО 122, додано витрати на внутрішньо генеровані бренди, заголовки, назви видань, переліки користувачів послуг та інші подібні за своєю сутністю об’єкти.

5. Уточнено підхід до переоцінки раніше переоцінених НА. Мінфін уточнив порядок переоцінки раніше переоцінених НА, для яких більше неможливо визначити справедливу вартість через відсутність для нього активного ринку. Цей актив слід відображати за переоціненою первісною вартістю на дату останньої переоцінки з використанням даних активного ринку. Причому таку вартість необхідно буде зменшити на суми будь-якої накопиченої амортизації та будь-яких накопичених втрат від зменшення корисності.

6. Перегляд строку експлуатації, ліквідаційної вартості та методу нарахування амортизації. Мінфін планує низку нововведень щодо перегляду строку корисного використання, ліквідаційної вартості та методу нарахування амортизації НА. Одне з основних нововведень — установи повинні будуть переглядати ці показники на кінець кожного звітного року. Головна умова — очікувані зміни строку корисного використання активу в наступному періоді або зміни умов отримання майбутніх економічних вигід від використання відповідного НА.

При цьому особливу увагу Мінфін приділив встановленню строку корисного використання та подальших дій щодо НА з невизначеним строком їх корисного використання. Так, ці активи також доведеться на кінець кожного звітного періоду оцінювати на наявність ознак невизначеності строку їх корисного використання. Ба більше, інформацію про причини, які підтверджують оцінку строку корисної експлуатації НА як невизначеного, установи повинні будуть розкривати у примітках до фінзвітності.

І пам’ятайте: інформацію про будь-які зміни строку корисного використання, ліквідаційної вартості та методу нарахування амортизації НА слід відображати як зміни облікових оцінок з урахуванням вимог НП(С)БО 125*.

* Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 125 «Зміни облікових оцінок та виправлення помилок», затверджене наказом Мінфіну від 24.12.2010 № 1629.

7. Уточнено порядок нарахування амортизації. Як і раніше, під час нарахування амортизації установи відображають збільшення суми зносу ОЗ та витрат. Але із запровадженням змін у НП(С)БО 122 з’явиться виняток із цього правила. Це стосується випадків, коли суму нарахованої амортизації включають до собівартості іншого активу і балансової вартості такого активу.

УВАГА!

Усі вищезазначені зміни запрацюють з 01.01.2025.

Тож маємо ще вдосталь часу, аби підготуватися до застосування цих новацій.