20.05.2024
Бюджетні установи під час відображення в бухобліку операцій з основними засобами (далі — ОЗ) та малоцінними необоротними матеріальними активами (далі —МНМА) традиційно керуються нормами НП(С)БО 121*. Зокрема, на підставі вимог цього стандарту формують первісну вартість ОЗ та МНМА. При цьому правила формування такої вартості залежать від того, є установа платником ПДВ чи ні. Та оскільки із запитання читача незрозуміло, який саме податковий статус має установа, розглянемо обидва варіанти.
Так, до первісної вартості отриманих активів включають суми, сплачені постачальнику активів та підряднику без непрямих податків. А от суми ПДВ, сплачені під час придбання необоротних активів, до первісної вартості не включають. Це пов’язано з тим, що у разі придбання товарів/послуг, незалежно від напряму їх використання та призначення, установа повинна включити суми ПДВ до податкового кредиту.
Отже, бюджетні установи — платники ПДВ формують податковий кредит, виходячи із загальної вартості придбаних товарів та послуг. Звісно ж, підставою для формування податкового кредиту є податкові накладні, оформлені постачальниками на ім’я установи — платника ПДВ.
Утім, у ситуації читача жодних підстав для формування податкового кредиту немає.
ВАЖЛИВО!
Операції з безоплатної передачі товарів установам та організаціям, які утримуються за рахунок коштів державного або місцевого бюджету, а також на військові потреби іншим отримувачам, не є операціями з постачання
Це передбачено абз. 4 п. 321 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ*. До того ж щодо таких операцій податкові зобов’язання не нараховують згідно з п. 198.5 ПКУ.
* Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI.
Як же діяти установі? Варіант тільки один — оприбуткувати гуманітарну допомогу з урахуванням суми ПДВ. Це означає, що всю вартість планшетів, у т. ч. й суму ПДВ, слід уключити до первісної вартості того обладнання.
Ба більше, включити суму ПДВ до первісної вартості планшетів дозволяють норми НП(С)БО 121. Так, згідно з п. 5 розд. ІІ цього документа до первісної вартості ОЗ або МНМА слід уключати суми непрямих податків у зв’язку з придбанням (створенням) ОЗ або МНМА (якщо вони не відшкодовуються установі).
З огляду на те, що у разі здійснення операцій, які не є операціями з постачання, установі ніхто не відшкодує суми ПДВ (тобто податкового кредиту не буде), маємо включати такі суми ПДВ до первісної вартості отриманих активів.
Установ — неплатнику ПДВ значно простіше вирішити це питання, оскільки такі установи традиційно включають суми непрямих податків (тобто суми ПДВ) до первісної вартості ОЗ або МНМА. Про це свідчать вимоги п. 5 розд. ІІ НП(С)БО 121.
З огляду на це, бюджетні установи (як платники ПДВ, так і неплатники) у разі оприбуткування гуманітарної допомоги, збільшують дохід від необмінних операцій на всю суму з урахуванням ПДВ (Кт субрахунку 7511).
Гуманітарну допомогу в бюджетній звітності слід відображати у загальному порядку виходячи з даних бухгалтерського обліку. Таким чином, у разі отримання гуманітарної допомоги розпорядник бюджетних коштів має:
— скласти і подати до органу Казначейства Довідку про надходження у натуральній формі за кодом доходів 25020100 «Благодійні внески, гранти та дарунки» та Довідку про внесення змін до кошторису на суму отриманої допомоги з урахуванням ПДВ;
— відобразити суму отриманої гуманітарної допомоги з урахуванням ПДВ у Довідці про надходження та використання окремих власних надходжень бюджетних установ, отриманих у натуральній формі (додаток 22 до Порядку № 44*). Докладніше про заповнення цієї форми бюджетної звітності читайте у публікації «Нова форма бюджетної звітності. Зустрічайте!» // «Бюджетна бухгалтерія», 2024, № 11 (ср. ).