01.12.2025
Що таке взагалі резервний фонд і для чого він існує?
Згідно зі ст. 24 БКУ* резервний фонд бюджету формується для здійснення непередбачених видатків, які не мають постійного характеру і не могли бути передбачені під час складання проєкту бюджету.
* Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.
Напрями використання коштів резервного фонду державного та місцевих бюджетів і процедури, пов’язані з виділенням коштів резервного фонду відповідного бюджету та звітуванням про їх використання, прописані у Порядку № 415*.
Цей фонд встановлюється законом про держбюджет або рішеннями про місцеві бюджети загальною сумою без визначення головного розпорядника бюджетних коштів.
За загальним правилом, закріпленим у ч. 3 ст. 24 БКУ та в п. 3 Порядку № 415, резервний фонд бюджету не може перевищувати 1 % обсягу видатків загального фонду відповідного бюджету. Проте в умовах воєнного стану ця норма не застосовується, про що свідчить п.п. 1 п. 22 розд. VI БКУ та п. 31 Порядку № 415.
Розподіл бюджетного призначення резервного фонду відповідного бюджету провадиться за рішенням (п. 5 Порядку № 415):
— Кабміну;
— Ради міністрів АР Крим;
— місцевої держадміністрації;
— виконавчого органу відповідної ради.
У держбюджеті резервний фонд передбачається обов’язково. Тоді як рішення щодо необхідності створення резервного фонду місцевого бюджету ухвалює ВР АР Крим, відповідна місцева рада. Це передбачено у ч. 5 ст. 26 БКУ.
Напрями використання коштів резервного фонду визначені у п. 6 Порядку № 415.
Так, кошти резервного фонду бюджету можуть використовуватися на здійснення:
— заходів з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій техногенного, природного, соціального та воєнного характеру;
— заходів, пов’язаних із запобіганням виникненню надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, на основі даних моніторингу, експертизи, досліджень та прогнозів щодо можливого перебігу подій з метою недопущення їх переростання у надзвичайну ситуацію техногенного та природного характеру або пом’якшення її можливих наслідків;
— заходів, пов’язаних із підготовкою та проведенням позачергових виборів народних депутатів України;
— інших непередбачених заходів, які відповідно до законів можуть здійснюватися за рахунок коштів бюджету, але не мають постійного характеру і не могли бути передбачені під час складання проєкту бюджету, тобто на момент затвердження бюджету не було визначених актами ВРУ, Президента України, КМУ, ВР АР Крим, Ради міністрів АР Крим, відповідної ради, місцевої держадміністрації, виконавчого органу відповідної ради підстав для проведення таких заходів.
При цьому до непередбачених заходів не можуть бути віднесені:
— обслуговування та погашення державного боргу, боргу АР Крим чи боргу місцевого самоврядування;
— додаткові заходи, які забезпечують виконання бюджетної програми (функції), призначення на яку затверджено у бюджеті, крім заходів з питань зміцнення обороноздатності держави та здійснення на період воєнного стану заходів, пов’язаних із соціальним і правовим захистом осіб, стосовно яких установлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії РФ проти України, та членів їх сімей, триманням військовополонених, виплатою одноразової грошової допомоги сім’ям загиблих військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, поліцейських;
— капітальний ремонт або реконструкція, крім випадків, пов’язаних з ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій техногенного, природного, соціального та воєнного характеру та проведенням заходів, пов’язаних із запобіганням виникненню надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру;
— придбання житла, крім випадків відселення мешканців з аварійних будинків, пошкоджених під час надзвичайної ситуації;
— надання гуманітарної чи іншої допомоги, крім випадків, коли рішення про надання такої допомоги прийнято ВР України, Президентом України, КМУ, ВР АР Крим, відповідною радою.
Тепер з’ясуймо, хто і перед ким має звітувати щодо використання коштів резервного фонду.
Насамперед умови звітування передбачені ч. 4 ст. 24 БКУ.
Так, Кабмін (Рада міністрів АР Крим, місцеві держадміністрації та виконавчі органи відповідних місцевих рад) щомісячно звітують перед ВРУ (ВР АР Крим та відповідною місцевою радою) про витрачання коштів резервного фонду відповідного бюджету.
Згідно з п. 30 Порядку № 415 головні розпорядники бюджетних коштів, які використали кошти з резервного фонду бюджету, подають Мінекономіки, Мінфіну та Казначейству (уповноваженому місцевому органу та місцевому фіноргану) звіт щодо використання коштів відповідно до переліку робіт або інших заходів, погодженого із дотриманням п. 28 Порядку № 415. У разі виділення коштів резервного фонду бюджету на умовах повернення головні розпорядники подають також інформацію про їх повернення до відповідного бюджету.
Зі свого боку, Казначейство (його територіальний орган) готує інформацію (звіт) про використання коштів з резервного фонду бюджету і подає ВРУ, КМУ, Рахунковій палаті, Мінфіну та Мінекономіки (Мінфіну АР Крим, фінансовому органу місцевої держадміністрації та виконавчому органу відповідної ради) не пізніше 25-го числа місяця, наступного за звітним. Цього вимагає п. 31 Порядку № 415.
Тож, як бачимо, подання окремого звіту щодо використання коштів резервного фонду фінорганом до ради або органу виконавчої влади БКУ та Порядком № 415 не передбачено.
ВАЖЛИВО!
Відповідно до п. 18.5 Порядку № 938* фінансові органи готують та подають до органів Казначейства із застосуванням АС «Є-Звітність» щомісяця та щороку інформацію про використання коштів резервного фонду
Також не слід забувати, що фінансові органи готують пояснювальну записку, звіт про виконання плану по штатах і контингентах та разом із звітністю (яка передбачає і дані щодо використання коштів резервного фонду), отриманою від органів Казначейства, подають їх до вищого фінансового органу (п. 18.5 Порядку № 938).