24.02.2025

Заміна лічильника води: як показати в обліку?

У приміщенні бюджетної установи встановлено лічильник води, який визнано непридатним для подальшої експлуатації. Вартість такого вимірювального приладу включено до загальної вартості будівлі. Новий лічильник після встановлення плануємо обліковувати на балансі як окремий об’єкт. Чи правильно так вчинити? Чи необхідно робити переоцінку (уцінку) будівлі в такій ситуації? Чи можливо заміну лічильника віднести на витрати як ремонт приміщення?

Як списати старий лічильник?

Встановленню нового приладу (засобу) вимірювальної техніки зазвичай передує списання старого. Традиційно, списання непридатних лічильників бюджетні установи відображають у бухгалтерському обліку за правилами, передбаченими НП(С)БО 121*.

* Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 121 «Основні засоби», затверджене наказом Мінфіну від 12.10.2010 № 1202.

Однак у ситуації читача старий лічильник не було виокремлено як окремий об’єкт обліку, і фактично його вартість було включено до загальної вартості будівлі. З якої саме причини так сталося — невідомо. Але подібна ситуація — наочний приклад того, як інколи бухгалтери несвідомо ускладнюють собі життя.

Як списати такий непридатний вимірювальний пристрій та як вчинити з вартістю будівлі, яка є окремим об’єктом основних засобів (далі — ОЗ)?

Вихід із цієї ситуації є, але він досить клопіткий. Свого часу Мінфін у листі «Щодо строків проведення інвентаризації та списання (часткової ліквідації) об’єктів основних засобів» від 11.04.2016 № 31-11420-07-10/10433 запропонував установам цікавий варіант. А конкретно, на думку авторів цього листа, якщо в процесі експлуатації складові частини об’єкта ОЗ вийшли з ладу, установа має здійснити часткову ліквідацію об’єкта ОЗ.

УВАГА!

Розукомплектування об’єктів ОЗ не передбачено жодним нормативним документом