13.01.2025

Підготовка бюджетних запитів місцевих бюджетів: за новою інструкцією

Мінфін наказом № 604* затвердив нову Інструкцію з підготовки бюджетних запитів місцевих бюджетів (далі — Інструкція № 604). Ця Інструкція визначає підходи до розрахунку та розподілу граничних показників видатків місцевого бюджету та надання кредитів з місцевого бюджету на середньостроковий період, встановлює порядки складання та аналізу бюджетних запитів місцевих бюджетів для підготовки проєкту рішення про місцевий бюджет.

* Наказ Мінфіну «Про затвердження Інструкції з підготовки бюджетних запитів місцевого бюджету» від 25.11.2024 № 604.

Тож далі розглянемо основні норми цієї Інструкції.

Нагадуємо, що докладно про підготовку бюджетних запитів ви можете прочитати у матеріалі «Бюджетні запити» // «Бюджетна бухгалтерія», 2024, № 37.

Чим керуватися під час складання бюджетних запитів місцевих бюджетів?

З прийняттям Інструкції № 604 у представників місцевих фінорганів виникло логічне запитання: чи будуть тепер потрібні місцеві інструкції щодо складання місцевих бюджетних запитів, чи слід керуватися лише Інструкцією № 604.

І відповідь на це запитання — так, місцеві інструкції також залишаються потрібними. Це передбачено п. 5 розд. І Інструкції № 604. Так, бюджетний запит складається на середньостроковий період (плановий та наступні за плановим два бюджетних періоди) відповідно до прогнозу місцевого бюджету, вимог Інструкції № 604 та інструкцій фіноргану з підготовки бюджетних запитів, які відповідно до ч. 3 ст. 75 БКУ* доводяться цим органом до головних розпорядників.

* Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.

При цьому згідно з приписом п. 2 розд. ІІ Інструкції № 604 фінорган доводить до головних розпорядників інструкції з підготовки бюджетних запитів, які визначають підходи до розрахунку граничних показників, термін та порядок подання фіноргану бюджетних запитів, можуть передбачати можливі додаткові фінансові обмеження, містити інші вимоги, яких мають дотримуватися головні розпорядники під час складання бюджетних запитів.

Звісно, ці інструкції базуватимуться і на нормах Інструкції № 604.

Форми бюджетних запитів

Зверніть увагу: наказ № 648*, яким раніше були затверджені форми бюджетних запитів, втратив чинність. І тепер ці форми затверджені наказом № 604.

* Наказ Мінфіну «Про затвердження типових форм бюджетних запитів для формування місцевих бюджетів» від 17.07.2015 № 648.

Форми БЗ-1 та БЗ-2 є обов’язковими для заповнення і подання, про що визначено у п. 3 Інструкції № 604.

При цьому форми бюджетного запиту місцевого бюджету слід заповнювати послідовно. Так, форму БЗ-2 заповнюємо на підставі показників форми БЗ-1.

У свою чергу, інформація, наведена у бюджетних запитах, є основою для складання проєкту рішення про місцевий бюджет.

Конкретний порядок заповнення форм прописаний у розд. IV та V Інструкції № 604.

Строк подання бюджетних запитів

Розглянемо строки подання бюджетних запитів місцевих бюджетів. Визначені вони у п. 2 розд. ІІІ Інструкції № 604. Зокрема, головні розпорядники мають подати бюджетні запити до фіноргану за допомогою автоматизованої інформаційно-аналітичної системи у строки, встановлені фінорганом, але не пізніше 1 листопада року, що передує плановому.

Тож конкретні строки встановлюють саме місцеві фіноргани.

Разом із бюджетним запитом головний розпорядник має подати необхідні для здійснення фінорганом аналізу бюджетного запиту документи та матеріали, детальну інформацію за формами, які за потреби щороку фінорган доводить до головних розпорядників.

Саме фінорган здійснює аналіз отриманих від головних розпорядників бюджетних запитів щодо відповідності граничним показникам, а також вимогам Інструкції № 604 та інструкцій фіноргану, зокрема щодо врахування в бюджетних програмах гендерних аспектів (п. 7 розд. ІІІ Інструкції № 604).

У разі ж подання головним розпорядником бюджетного запиту, складеного з порушенням вимог Інструкції № 604 та інструкцій фіноргану, фінорган протягом трьох робочих днів з дня його отримання повідомляє відповідного головного розпорядника про необхідність доопрацювання такого бюджетного запиту.

Зі свого боку, головний розпорядник має подати доопрацьований бюджетний запит до фіноргану не пізніше трьох робочих днів з дати отримання відповідного повідомлення.

УВАГА!

Наказ № 604 набрав чинності 01.01.2025

Отже, у 2025 році бюджетні запити необхідно складати вже з урахуванням норм Інструкції № 604.