26.05.2025

Благоустрій населених пунктів: нове бачення від Держказначейства

Держказначейська служба України в листі від 21.04.2025 № 15-07-07/8662 (далі — лист) надала роз’яснення щодо застосування норм Порядку № 590* під час казначейського обслуговування видатків на благоустрій населених пунктів в умовах воєнного стану. Зокрема, Казначейство підтвердило можливість здійснення таких видатків у межах відповідного напрямку та окреслило, як саме визначається черговість їх проведення. Далі пояснимо докладніше.

* Порядок виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану, затверджений постановою КМУ від 09.06.2021 № 590.

Правильна класифікація робіт — належне планування та здійснення видатків

Так, у згаданому роз’ясненні фахівці Казначейства нагадали, що взагалі таке благоустрій та якими нормативними документами слід керуватися під час здійснення цих робіт.

Отже, згідно з ч. 1 ст. 1 Закону № 2807* благоустрій населених пунктів — це комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.

* Закон України «Про благоустрій населених пунктів» від 06.09.2005 № 2807-IV.

При цьому правила проведення та обсяги робіт з ремонту та утримання об’єктів благоустрою населених пунктів встановлює Порядок № 154*.

* Порядок проведення ремонту та утримання об’єктів благоустрою населених пунктів, затверджений наказом Держжитлокомунгоспу України від 23.09.2003 № 154.

Цим Порядком визначено перелік об’єктів благоустрою населених пунктів, до яких, зокрема, належать: території загального користування, прибудинкові території, території будівель та споруд інженерного захисту територій, елементи благоустрою тощо.

Зауважте: вимоги Порядку № 154 обов’язкові для всіх організацій незалежно від їх відомчої належності та форм власності, які займаються ремонтом та утриманням об’єктів благоустрою населених пунктів.

Черговість здійснення видатків на благоустрій

Як уже всім добре відомо, першочерговими у період дії воєнного стану незмінно залишаються видатки на національну безпеку та оборону. А переважна більшість видатків здійснюються у другу чергу. Вичерпний перелік таких видатків наведено у п. 19 Порядку № 590.

УВАГА!

Видатки на благоустрій населених пунктів можливо проводити у другу чергу

Такі видатки передбачені серед другочергових відповідно до п. 19 Порядку № 590.

Це означає, що такі видатки можуть бути здійснені, однак у межах наявного ресурсу єдиного казначейського рахунка (далі — ЄКР) та в установленій черговості.

ЦІННА ПОРАДА!

Для того, щоб заплановані видатки були успішно проведені у другу чергу, у «платіжці» зазначайте їх назву саме так, як вони звучать у п. 19 Порядку № 590, — видатки на благоустрій населених пунктів

До напрямів благоустрою можуть належати, зокрема, видатки, заплановані за КПКВК 6030 «Організація благоустрою населених пунктів».

При цьому у вищезгаданому листі фахівці Казначейства наголошують, що вимоги Порядку № 590 не обмежують проведення видатків, а лише регламентують їх пріоритетність.

Тобто видатки, не охоплені пп. 1 і 2 п. 19 Порядку № 590, належать до «інших витрат» і відповідно до п.п. 3 цього ж пункту здійснюються у третю чергу.

Висновки

  • Видатки на благоустрій населених пунктів в умовах воєнного стану можуть бути здійснені у другу чергу відповідно до п.п. 2 п. 19 Порядку № 590 — за наявності коштів на ЄКР.
  • Напрям за КПКВК 6030 підтверджено як такий, що охоплюється нормами Порядку № 590 щодо видатків на благоустрій.
  • Черговість здійснення видатків визначає Казначейство з урахуванням ресурсної забезпеченості, проте сам факт воєнного стану не забороняє проводити ті чи інші видатки.