27.04.2009

Уведення залишків нематеріальних активів

Стаття

Уведення залишків нематеріальних активів

 

Усе частіше бухгалтери стикаються з нематеріальними активами, до яких належать ліцензії, права на використання тощо. Тому сьогодні, продовжуючи цикл статей про роботу з «1С:Бухгалтерією 8.1», ми почнемо знайомити вас із документами, якими оформляють операції з обліку нематеріальних активів. Та й з чого ж іще починати знайомство з новою частиною підсистеми, як не з уведення залишків?

Ганна САРАЄВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Розглянемо введення залишків НМА на такому прикладі.

У вересні 2008 року підприємство придбало програму «1С:Підприємство 8.0», первісна вартість якої склала 2000 грн. При введенні в експлуатацію термін корисного використання встановили у 2 роки, метод амортизації — прямолінійний. Потрібно ввести залишки щодо придбаного НМА на 31.12.2008 р. (накопичений знос на той час склав 250 грн.).

Приділимо трохи уваги законодавчому регулюванню обліку нематеріальних активів. Так, згідно з П(С)БО 8 під нематеріальним активом (НМА) розуміють немонетарний актив, що не має матеріальної форми та може бути ідентифікований. Відповідно до п. 27 П(С)БО 8 метод амортизації нематеріального активу підприємство вибирає самостійно виходячи з умов отримання майбутніх економічних вигод. Якщо такі умови визначити неможливо, то амортизація нараховується із застосуванням прямолінійного методу. Термін експлуатації програмного забезпечення найчастіше невеликий — це пов’язане з тим, що програмне забезпечення швидко застаріває.

Податковий облік. Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» від 28.12.94 р. № 334/94-ВР (у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР, далі — Закон про податок на прибуток) дає таке трактування поняття «нематеріальний актив»: нематеріальні активи — це об’єкти інтелектуальної, промислової власності, а також інші аналогічні права, визнані в порядку, установленому відповідним законодавством, об’єктом права власності платника податків. Отже, під нематеріальним активом розуміються права власності, тому якщо придбавається програма для комп’ютера, то її може бути віднесено до нематеріальних активів у тому випадку, якщо покупцю відповідно до угоди про ліцензування та обслуговування передається право власності на ліцензовані продукти і всі вдосконалення. Отже, одна лише купівля майнового права на комп’ютерну програму за авторським договором (ст. 31 Закону України «Про авторське право та суміжні права» від 23.12.93 р. № 3792-XII) спричинює утворення нематеріального активу у платника податків. Найчастіше організації, купуючи програму, набувають лише права на її використання, тому відповідно до п.п. 8.2.2 Закону про податок на прибуток така комп’ютерна програма належить до групи 4 основних фондів.

Згідно з п.п. 8.2.1 Закону про податок на прибуток під терміном «основні фонди» слід розуміти матеріальні цінності, які призначено для використання в господарській діяльності платника податків протягом періоду, що перевищує 365 календарних днів з дати введення в експлуатацію таких матеріальних цінностей, і вартість яких перевищує 1000 грн. та поступово зменшується у зв’язку з фізичним або моральним зносом.

 

УВЕДЕННЯ ЗАЛИШКІВ

Уведення початкових залишків НМА оформляється документом «

Принятие к учету НМА» (меню «Предприятие Ввод начальных остатков») з видом операції «Ввод начальных остатков».

На рис. 1 ми вводимо як НМА програму «1С:Підприємство 8.0» (реквізит «

Нематериальный актив»), вибравши її з довідника «Нематериальные активы». Тут же в реквізиті «Способ отражения расходов по амортизации» з однойменного довідника для НМА слід обов’язково задати спосіб віднесення витрат на амортизацію нематеріальних активів на витрати підприємства в бухгалтерському обліку.

Перейдемо на закладку «

Бухгалтерский учет» (рис. 2). На цій закладці нам потрібно буде зазначити підрозділ, до якого прибуткується НМА, відповідальну особу та рахунок обліку (реквізити «Подразделение», «МОЛ» і «Счет бухгалтерского учета»).

Якщо поставити прапорець напроти параметра «

Начислять амортизацию», то з’явиться розділ «Параметры амортизации» (рис. 2). У цьому розділі для НМА задаємо в полях:

— «

Способ начисления амортизации» — один із п’яти способів нарахування амортизації;

— «

Срок полезного использования» — період, протягом якого нематеріальні активи приносять дохід або застосовуються для виконання цілей діяльності організації.

На закладці «

Налоговый учет» зазначаються загальні відомості про НМА для відображення операції в обліку. Зокрема, чи обліковується НМА як основний засіб у податковому обліку.

У прикладі ми, прибуткуючи програму «1С:Бухгалтерія 8», звернемося до Закону про податок на прибуток. У п.п. 8.2.2 цього

Закону зазначається, що до групи 4 ОФ належать: електронно-обчислювальні машини, інші машини для автоматичного оброблення інформації, пов’язані з ними засоби зчитування чи друкування інформації, інші інформаційні системи, комп’ютерні програми, телефони (у тому числі стільникові), мікрофони та рації, вартість яких перевищує вартість малоцінних товарів (предметів). Таким чином, програму «1С:Підприємство» обліковуємо у складі групи 4 ОЗ, тому на закладці «Налоговый учет» в підрозділі «Параметры амортизации» ставимо прапорець напроти поля «Учитывается как ОС(НУ)» (рис. 3) і вказуємо податкову групу — четверту.

Проводимо документ. У результаті в бухгалтерському обліку сформовано проводки:

Дт 127 — Кт 00 — на суму первісної вартості НМА;

Дт 00 — Кт 133 — на суму накопиченої амортизації.

У податковому обліку, якщо НМА обліковується як основний засіб, проводки сформовано не буде. Залишки по групі потрібно буде ввести ручною операцією до дебету рахунка ОСГ, а як один із субконто вибрати в довіднику «

Основные средства» призначений елемент «Нематериальные активы, которые учитываются как ОС (НУ)» (рис. 4).

 

ЗАЛИШКИ ЩОДО КАПІТАЛЬНИХ ІНВЕСТИЦІЙ У НЕМАТЕРІАЛЬНІ АКТИВИ

Документа для оформлення операції з уведення залишків незавершених капітальних інвестицій у нематеріальні активи в «1С: Бухгалтерії» не передбачено, тому ми знову звернемося до ручних проводок.

Викликаємо команду «

Операции Операции, введенные вручную» і в журналі операцій, що відкрився, створюємо новий запис. На закладці «Бухгалтерский учет» (рис. 5) у графі «Дт» із Плану рахунків вибираємо субрахунок 1541 «Придбання нематеріальних активів», у графі «Субконто» з довідника «Нематериальные активы» вибираємо об’єкт нематеріальних активів, що прибуткується. У сформованій проводці у графі «Кт» зазначимо допоміжний рахунок 00 і суму проводки.

Переходимо на закладку «

Налоговый учет» та формуємо проводку до дебету рахунка НАН «Не прийняті до обліку НМА». Саме на цьому рахунку податкового Плану рахунків ведеться облік капітальних інвестицій у нематеріальні активи.

 

От і всі залишки по рахунках обліку нематеріальних активів унесено. У наступному номері йтиметься про оформлення таких операцій з НМА, як модернізація, переміщення тощо.