23.03.2009

У планах ДПАУ — централізована система приймання податкової звітності

Стаття

У планах ДПАУ — централізована система приймання податкової звітності

 

В останній день минулого року було підписано наказ ДПА України від 31.12.2008 р. № 827 (далі — наказ № 827), яким було затверджено Методичні рекомендації щодо централізованого приймання та комп’ютерної обробки податкової звітності платників податків до ОДПС України. Відразу зауважу, що цей наказ ще не набрав чинності — цю подію приурочено до майбутнього введення в експлуатацію системи централізованого приймання та комп’ютерної обробки податкової звітності, роботи зі створення якої ведуться у ДПАУ. Однак уже зараз платники, яким стало відомо про появу нового наказу, хвилюються, чи не змінилося щось. Відразу хочу заспокоїти — на сьогодні діє колишній порядок приймання електронної звітності. І щоб уже внести повну ясність, розповім трохи докладніше про новий наказ.

Олег ЛЕПУНОВ, заступник начальника управління, начальник відділу ведення та захисту податкової звітності ДПІ Київського р-ну м. Харкова

 

Основна відмінність

наказу № 827 від чинних на сьогодні нормативних актів ДПА України щодо приймання податкової звітності в електронному вигляді — це використання зовнішнього незалежного оператора для надсилання податкової звітності в електронному вигляді до центру обробки електронної звітності. Інакше кажучи, платники податків надсилатимуть звітність не безпосередньо до податкової інспекції за місцем реєстрації, а в єдиний центр обробки електронної податкової звітності ДПА України, а також матимуть право для відправлення звітності та отримання у відповідь повідомлень використовувати зовнішнього оператора (тобто посередника).

Центр обробки електронної звітності (ЦОЕЗ) при отриманні звітності в електронному вигляді від платників податків перевіряє відповідність транспортного повідомлення уніфікованому формату і його цілісність, фіксує дату отримання як дату подання платником податків електронного звіту, формує першу квитанцію, в якій зазначає дату й час отримання, засвідчує її електронним цифровим підписом та надсилає її платнику податків. Після цього ЦОЕЗ провадить розшифрування електронного звіту, перевіряє відповідність і достовірність електронних цифрових підписів, відповідність формату (стандарту) електронного звіту, перевіряє заповнення обов'язкових реквізитів електронного звіту, формує другу квитанцію, засвідчує її своїм електронним підписом та надсилає її платнику податків. Потім імпортує дані електронного звіту, за яким платнику податків було надіслано другу квитанцію, до бази даних адресата звітності, засвідчує електронний звіт платника податків власним електронним цифровим підписом, шифрує та передає його відповідним органам адресата звітності — ДПІ, де підписувача зареєстровано. В уже згаданій другій квитанції центром обробки електронної звітності в текстовому форматі зазначаються реквізити отриманого електронного звіту, відповідність формату електронного звіту, результати перевірки електронного цифрового підпису та арифметично-логічної перевірки, реєстраційний номер, дата і час отримання електронного звіту і дані про відправника квитанції. Другий примірник квитанції зберігається в ЦОЕЗ.

Інакше кажучи, ЦОЕЗ виконуватиме всі функції щодо приймання та обробки податкової звітності в електронному вигляді, які сьогодні виконують податкові інспекції на місцях, а потім, використовуючи захищені локальні мережі ДПА України, інформація вже в обробленому вигляді надходитиме до районних податкових інспекцій за місцем реєстрації клієнтів системи.

Слід зауважити: у

п. 6 наказу № 827 зазначено, що він набере чинності після впровадження у промислову експлуатацію централізованої системи приймання та обробки податкової звітності платників податків до ОДПС України. На сьогодні всіма податковими інспекціями провадиться лише дослідна експлуатація зазначеної системи, також ведеться активна дискусія з приводу доцільності використання зовнішнього оператора, оскільки наявність посередника збільшує час доставки інформації та ставить під загрозу її конфіденційність, не створено правову базу для існування центру обробки електронної звітності. Однак з технічної точки зору, незважаючи на кризові явища в нашій країні, ДПА України готова до використання зазначеної системи, тож сподіваємося, що невдовзі її буде введено у промислову експлуатацію.