26.04.2010
Відносини з постачальниками та підрядниками: оприбуткування послуг
У двох попередніх номерах «Б & К» було опубліковано статті про ланцюжок документів в «1С:Бухгалтерії», якими оформляються відносини із постачальниками та підрядниками. Зокрема, було розглянуто оприбуткування товарів. Але у своїй діяльності кожне підприємство споживає не тільки ТМЦ, а й послуги: оренду, електроенергію, воду та інші. Прохання розповісти більш-менш докладно про відображення таких операцій.
С. Бабаєва, м. Запоріжжя
Відповідає Сергій КАМЕНСЬКИЙ, консультант «Б & К»
Дійсно, підприємство у своїй діяльності споживає послуги, не пов’язані з оприбуткуванням ТМЦ: оплачує рахунки за оренду приміщень, електроенергію, водопостачання, охорону та здійснює інші платежі. Такі послуги прибуткують спеціальним документом. Спочатку — декілька слів про аналітичний облік послуг.
АНАЛітИЧНИЙ ОБЛіК ПОсЛУГ
Особливістю обліку послуг в «1С:Бухгалтерії» є та обставина, що вони обліковуються в тому ж довіднику «
Номенклатура», що й решта запасів. У довіднику доцільно створити окрему групу «Услуги», як це зроблено в демо-версії ТОВ «Добро». Утім, найменування і рівень вкладеності створеної для послуг групи значення не мають. Головне, щоб у властивостях елемента довідника в полі « Вид:» було вибрано «Услуга», як показано на рис. 1.Заповнення реквізитів закладки «
Цены» не складне. До речі, ціна послуги — поняття вельми умовне, поля з цінами можна і не заповнювати, а вид послуги і ставку ПДВ слід унести обов’язково.На закладці «
Дополнительно» (рис. 2) рахунок обліку і рахунок витрат проставляються автоматично — 84 «Другие операционные затраты», але їх можна змінити вручну. Перевірте ще раз заповнення полів, у яких установлюється аналітика за видами витрат і видами діяльності.Для послуг стає доступним реквізит «
Считать услугу транспортной затратой». Він має сенс тільки для тих послуг, які надає ваше підприємство. Цей реквізит дозволяє автоматично заповнити розділ II «Товарно-транспортные затраты» вихідної податкової накладної.
ДОКУМЕНТ «УСЛУГИ СТОРОННИХ ОРГАНИЗАЦИЙ»
Для обліку послуг у конфігурації є документ «
Услуги сторонних организаций». Доступ до цих документів забезпечує однойменний журнал. Документ можна ввести, додавши новий рядок до журналу або виконавши команду «Документы → Приход → Услуги сторонних организаций» головного меню. Зручно вводити документ на підставі документів «Договор», «Остатки взаиморасчетов» і «Счет входящий». Документ сам може служити замовленням та підставою для введення вхідної податкової накладної (запису книги придбання) і платіжного доручення.Екранна форма документа є спрощеною версією вікна документа «
Приходная накладная». У шапці документа на закладці «Основные» (рис. 3) потрібно вибрати постачальника послуги, зазначити замовлення (якщо воно вже є) і вид торгівлі. При введенні документа на підставі вже наявного шапка заповнюється автоматично.При заповненні табличної частини програма перевірить значення реквізиту «Вид» елемента довідника. Якщо це не послуга, буде виведено попередження. Кількість і ціну можна не заповнювати, досить увести тільки суму без ПДВ. Сума ПДВ і загальна сума за рядком будуть розраховані автоматично, причому суму ПДВ можна відкоригувати.
На закладці «
Дополнительные» (рис. 4 на с. 18) уміщено реквізити для управління поведінкою документа в бухгалтерському і податковому обліку. Тут можна уточнити рахунок розрахунків із постачальником (за умовчанням — субрахунок 631 «Расчеты с отечественными поставщиками») і субконто валових витрат. Якщо послуга має невиробничий характер і не повинна обліковуватися у валових витратах, у полі потрібно вибрати елемент довідника «Ні дохід, ні витрата».
У групі реквізитів «НДС» є пункт «Отнести НДС на расходы (нет права на налоговый кредит)». Якщо проставити цю відмітку (як показано на рис. 4), з’являться поля для введення бухгалтерського рахунка обліку витрат з ПДВ. Вид витрати вибирають з однойменного довідника.
Як і описані вище документи, документ «Услуги сторонних организаций» перевіряє при його проведенні сальдо розрахунків із постачальником і виділяє раніше зроблені аванси. Група реквізитів «Предварительная оплата» дозволяє вказати суму передоплати вручну. Поставивши відмітку, можна ввести суму передоплати, ПДВ від неї буде розраховано автоматично (рис. 5 на. с. 18).
Проводки, записані в інформаційній базі при настройках документа, показаних на рис. 3 і 4 (без урахування рис. 5), наведено на рис. 6.
Першою проводкою зареєстровано валові витрати з орендної плати. Друга проводка збільшує валові витрати на суму ПДВ. Третьою проводкою суму ПДВ віднесено не до податкового кредиту, а на рахунок обліку витрат. Останньою проводкою оприбутковані власне витрати з оренди.
На закінчення зазначимо, що
оприбутковувати послугу можна і документом « Приходная накладная». У реквізиті «Что приходуем» шапки такої накладної потрібно вказати «Запасы», а в табличній частині буде доступна і група «Услуги». Таким прийомом користуються, якщо розрахунок за послуги здійснено в іноземній валюті (адже типовий документ «Услуги сторонних организаций» не передбачає розрахунків в іноземній валюті), або якщо розраховувалася з постачальником послуг підзвітна особа. Упевнені, тепер оприбуткування послуг не викличе у вас труднощів.